0

شخصیت شناسی با استفاده از اطلاعات افراد در فضای مجازی

دسته بندی ها : فضای مجازی 16 بهمن 1397 مدیر سایبرلا 504 بازدید

در آینده نزدیک برای استخدام‌ها و تحقیقات دیگر مثل ازدواج از اطلاعات فضای مجازی استفاده خواهد شد؛ از طریق اطلاعات موبایل می‌توان شخصیت شناسی انجام داد.

به گزارش فارس, حاجی پور (استاد دانشگاه) در نشست تبیین آسیب های فضای مجازی در دادگستری استان یزد، افزود: اطلاعاتی که از نظر فرد برای دیگران بی ارزش است به طلای نامرئی برای پی بردن به ابعاد شخصیتی، خلأهای عاطفی، مشکلات و همچنین سوء استفاده‌های ابزاری افراد بزهکار و فرصت طلب تبدیل می‌گردد.

*دسته‌بندی اطلاعات پیش‌پاافتاده هر فرد در فضای مجازی تبدیل به طلای نامرئی برای سوء استفاده افراد می‌شود

وی اظهار داشت: ممکن است باج افزارها یا حتی تعمیرکنندگان موبایل یا هر فرد دیگری از طریق هک کردن گوشی یا برنامه‌های خاص و دسترسی به اطلاعات افراد اقدام به باج‌گیری نماید.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از آنجا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان هست برای جلوگیری از این همه آسیب، راه حل‌های گوناگونی ارائه می‌شود؛ ابتدا باید در مورد فضای مجازی و نحوه استفاده از آن و آسیب‌های آن به خانواده و نوجوانان و جوانان اطلاع‌رسانی شود تا با آگاهی‌های به دست آمده مدت استفاده از اینترنت و فضای مجازی کاهش‌یافته و به یک یا دو ساعت در روز برسد.

وی ادامه داد: همچنین برای وصل شدن به اینترنت از ابزار مناسب و مطمئن  استفاده شود، چراکه استفاده از ابزارهای نامطمئن و همچنین روشن بودن دائم مودم و اتصال دائمی به آن خطرات را بیشتر می‌نماید.

خطرات موبایل

این استاد دانشگاه نسبت به تهیه عکس با موبایل، اشتراک‌گذاری تصاویر خصوصی در فضای مجازی و عدم رعایت مسائل امنیتی هشدار داد و گفت: باید در نظر داشت که موبایل اصلا وسیله مناسبی برای عکس و فیلم گرفتن نیست؛ عکس و فیلم‌های خصوصی را می‌توان با دوربین گرفته و در آلبوم های دیجیتالی ذخیره نمود و از اشتراک آن‌ها را در فضاهای مجازی به شدت اجتناب کرد.

وی یادآور شد: بهتر است افراد روی دوربین‌های موبایل را بخصوص هنگامی که در منزل هستند و یا در فضاهایی مهم حضور می‌یابند با برچسب بپوشانند.

حاجی پور، فضای مجازی را یک فضای فرامرزی با جذابیت و تنوع زیاد که به صورت سریع و ارزان در دسترس قرارگرفته است، معرفی کرد و بیان داشت: در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعه‌ی افکار و اندیشه‌های بشری محسوب می‌شود به شرط آن‌که درراه صحیح استفاده شود؛ افراد باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات کافی در اختیار داشته باشند تا دچار مشکلات و تبعات مختلف استفاده نادرست از آن نشوند.

وی ابراز داشت: به تصور بسیاری از افراد جامعه، موبایل یک وسیله کاملا شخصی است و همه برنامه‌های آن رمزگذاری شده است و کسی به آن دسترسی ندارد ولی در واقع تمام اطلاعات ما در چندین سرور مختلف در مکان‌های مختلف دنیا کپی شده است و به هیچ صورت قابل پاک شدن نیست و هرکسی می‌تواند توسط نرم افزارهای خاص به تمام اطلاعات از جمله عکس‌های روی گوشی، سرچ ها و دانلودها، صداها و سایر اطلاعات اطراف فرد از طریق دوربین موبایل یا مکان‌یاب‌های آن دسترسی پیدا کند.

این مشاوره حوزه خانواده، به صدمات جبران ناپذیر فضای مجازی و موبایل علاوه بر آسیب‌های فیزیکی مثل آسیب به گردن، ستون فقرات، دست و چشم و… و آسیب‌های روحی و روانی مثل افسردگی اشاره کرد و گفت: آسیب‌های اجتماعی حاصل از ارتباط با اینترنت دامنه وسیعی دارد به‌طوری‌که می‌توان حوزه آسیب‌های آن را از چند هویتی گرفته تا دسترسی به حساب‌های بانکی، هرزه‌نگاری، انتشار محتواهای مستهجن، تجاوز به حریم خصوصی افراد و اشاعه خشونت و بسیاری از موارد دیگر ذکر کرد.

چت های اینترنتی

وی یکی از کارکردهای مهم و خطرناک فضای مجازی را گفتگوهای اینترنتی برشمرد و بیان داشت: چت و گفتگوهای اینترنتی به واسطه گسترش استفاده از تلفن‌های همراه، روز به روز در حال افزایش است که فارغ از اینکه این موضوع بیشتر اوقات فراغت دختران و پسران جوان را به خود اختصاص می‌دهد و آن‌ها را از پرداختن به امور مفید دیگر باز می دارد؛ به دلیل گمنامی افراد در این فضا، هویت های کاذب و دوگانه‌ای شکل می گیرد که در آشنایی‌ها و دوستی‌های رمانتیک مجازی، اکثر اوقات موجب به بازی گرفتن احساسات و سرنوشت افراد در این فضا می‌شود. البته آسیب‌های این‌گونه در میان دختران جوان بیشتر مشاهده می‌شود که متاسفانه گاهی تأثیرات عمیقی بر آینده وزندگی آنان دارد.

حاجی پور، آزادی بی حدوحصر در فضای مجازی، خلأ قانون‌گذاری و عدم امکان حضور و نظارت پلیس بر تمام ابعاد این فضا را موجب عملکرد کاربران بر اساس هنجارهای لحظه‌ای دانست و اظهار داشت: فضای فرامرزی و آزاد مجازی نیازمند نظارت بیشتر متولیان امر و دقت مضاعف استفاده‌کنندگان از این فضاست.

وی یادآور شد: در هنگام نصب برنامه‌های مختلف بر روی موبایل‌ها هر برنامه از کاربر اجازه‌های خاصی مثل دسترسی به اطلاعات گوشی می‌گیرد که این کار استفاده از اطلاعات گوشی افراد یا دسترسی به دوربین آن را برای برنامه‌های مختلف فراهم می‌نماید.

مشاوره حقوقی تخصصی در حوزه جرایم فضای مجازی

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سه × دو =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!