0

استفاده از سخت افزار و نرم افزارهای تولیدی رژیم صهیونیستی در ایران ممنوع می‌شود

دسته بندی ها : فناوری اطلاعات, مجلس شورای اسلامی 31 اردیبهشت 1399 کارشناس سایبرلا 581 بازدید
سایبرلا, مرجع حقوق فناوری اطلاعات برهان

استفاده از سخت‌افزارهای تولیدی رژیم صهیونیستی در ایران و فعالیت سکوهای نرم‌افزاری متعلق به این رژیم در کشور براساس تصویب نمایندگان مجلس ممنوع شد.

نمایندگان مجلس در نشست علنی ۲۹ اردیبهشت‌ماه در جریان بررسی طرح «مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت» با ماده ۵ این طرح در مورد استفاده از سخت افزارها و نرم‌افزارهای تولیدی رژیم صهیونیستی موافقت کردند.

بر اساس ماده ۵ این طرح، هرگونه استفاده از سخت‌افزارهای تولیدی رژیم صهیونیستی در ایران و فعالیت سکوهای نرم افزاری متعلق به این رژیم در ایران ممنوع است.

همچنین هرگونه ارائه خدمات شرکت‌های ایرانی به این سکوها ممنوع است؛ فرد قاصر یا مقصر  یا مستنکف در اجرای این ماده به حبس تعزیری درجه ۵ و ۵ سال محرومیت از خدمات عمومی و دولتی محکوم می‌شود. حبس تعزیری درجه ۵ شامل حبس بیش از دو تا پنج سال، جزای نقدی بیش از هشتاد میلیون ریال تا صد و هشتاد میلیون ریال، محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از پنج تا پانزده سال، ممنوعیت دائم از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی و ممنوعیت دائم از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی است.

براساس ماده ۵ طرح «مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت» مرکز ملی فضای مجازی با همکاری وزارتخا‌های اطلاعات و ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است نسبت به شناسایی این سخت افزارها و سکوها اقدام و مراتب را جهت اعمال قانون به دادستان کل کشور اعلام کند.

پیشتر در سال ۷۱ نمایندگان مجلس در مورد تحریم اسرائیل قانون واحده اسلامی را تصویب کردند که با اینکه به تحریم سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای تولیدی رژیم صهیونیستی اشاره نکرده؛ اما براساس آن عقد هر گونه قرارداد چه مستقیم و چه از طریق واسطه با شرکت‌ها یا اشخاص مقیم اسراییل یا با افراد تبعه اسرائیل یا افرادی که برای اسرائیل ‌یا به نفع آن کشور کار می‌کنند صرف نظر از محل اقامت آنان، برای کلیه افراد حقیقی یا حقوقی ممنوع است و به ویژه زمانی که این گونه قراردادها در‌ ارتباط با معاملات بازرگانی، عملیات بازرگانی منعقد شود. طبق این قانون همچنین هرگونه کالا و اجناسی که در تولید آن حتی بخشی از محصولات اسرائیلی به کار رود صرف نظر ازنوع و میزان مصرف آن و بدون توجه به‌این که این کالاها به طور مستقیم یا غیر مستقیم از اسرائیل وارد شده‌اند به عنوان یک کالای اسرائیلی محسوب می‌‌شود و ورود و مبادله و تجارت آن کالاها ممنوع است.

نمایندگان همچنین در بررسی طرح «مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت»با ماده ۲ این طرح که در مورد تشکیل سفارت مجازی ایران در فلسطین است، موافقت کردند. براساس این ماده وزارت امور خارجه موظف است ظرف مدت ۶ ماه از تصویب این قانون مقدمات لازم برای ایجاد سفارت یا کنسولگری مجازی جمهوری اسلامی ایران در فلسطین را فراهم کند.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هجده + یک =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!