0

برخورد با اراذل و اوباش در فضای مجازی

دسته بندی ها : جرایم اینترنتی و رایانه ای, فضای سایبر 12 بهمن 1394 مدیر سایبرلا 1139 بازدید

دو سال پیش هم که تشکیل یک صفحه با عنوان «اراذل و اوباش طهران» در فیس‌بوک به سوژه رسانه‌ها بدل شد؛ تا جایی‌که رییس پلیس پایتخت از عملیات ویژه پلیس برای دستگیری 88 نفر از برهم‌زنندگان نظم و امنیت عمومی و گردانندگان این صفحه خبر داد.

فارس: هفته گذشته بود که انتشار کلیپی از قدرت‌نمایی یکی از اراذل و اوباش در فضای مجازی باعث ایجاد رعب و وحشت در یکی از شهرهای شمالی کشور شده بود؛ موضوعی که البته با ورود دستگاه قضایی و دستگیری فرد متخلف، سریع خاتمه پیدا کرد و اجازه نداد، احساس امنیت عمومی بیش از این دستخوش لطمه شود. از زمان آغاز اجرای طرح‌های امنیت اجتماعی در سراسر کشور و برخورد قاطع دستگاه قضایی، اراذل و اوباش هم که دیگر فرصت عرض اندام در فضای واقعی را ندارند به شبکه‌های اجتماعی پناه برده و هر از چند گاهی با انتشار عکس یا فیلم کوتاهی سعی در تشویش امنیت عمومی دارند؛ حالا روسای دادگستری‌ها از برخی جدی با این اراذل و اوباش حتی در فضای مجازی خبر می‌دهند.

دو سال پیش هم که تشکیل یک صفحه با عنوان «اراذل و اوباش طهران» در فیس‌بوک به سوژه رسانه‌ها بدل شد؛ تا جایی‌که رییس پلیس پایتخت از عملیات ویژه پلیس برای دستگیری 88 نفر از برهم‌زنندگان نظم و امنیت عمومی و گردانندگان این صفحه خبر داد. تصاویر منتشر شده در این شبکه اجتماعی البته با دستگیری متخلفان پایان یافت اما هر از چندگاهی بازهم خبری از حضور این افراد در شبکه‌های اجتماعی به گوش می‌رسد. موضوعی که البته از نظارت دستگاه قضایی دور نیست.

عربده کشی در فضای مجازی

چندی پیش فیلم‌های کوتاهی توسط چند نفر از اراذل و اوباش استان مازندران در فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی انتشار پیدا کرد که موجب رعب و وحشت مردم و بینندگان این کلیپ‌ها که عمدتا از فعالان فضای مجازی بودند، شد. در این فیلم اشرار با بدن‌هایی برهنه و چهره هایی خوفناک رقبای خود را به الفاظ رکیک تهدید می‌کردند و در فضای مجازی به دنبال تسویه حساب‌های گروهی خود بودند.

اگرچه در سال‌های اخیر با گسترش فضای مجازی تعداد این نوع فیلم‌ها و خودنمایی اراذل و اوباش روز به روز بیشتر شده است به‌طوری که افراد بدون هیچ واهمه‌ای از نمایان شدن چهر‌ه‌شان، با رکیک‌ترین حرف‌ها، یکدیگر را تهدید می‌کنند و خط و خطوطی که روی بدن‌شان کشیده‌اند را به دیگران نشان می‌دهند.

با نیم نگاهی به کلیپ‌های منتشره مشخص می‌شود که این اراذل و اوباش به سلاح‌های سنتی هم اکتفا نمی‌کنند، بلکه ترجیح می‌دهند در فیلم هایشان، جز چاقو و قمه، با سلاح گرم نیز ظاهر شوند. با‌گسترش این فیلم‌های رعب‌آور در فضای مجازی، مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی خواستار برخورد شدید پلیس با این افراد شدند و از قوه قضاییه برای آنان اشد مجازات را درخواست کردند.

یکی از پخش کنندگان این کلیپ‌ها از اراذل و اوباش مازندران است که دستگاه‌های انتظامی و قضایی به محض مطلع شدن از این فیلم، دست‌به‌کار شدند تا با متخلفان برخورد کنند. این در حالی است که دادستان ساری از برخورد قاطع دستگاه قضایی با برهم‌زنندگان نظم و امنیت در جامعه خبر می‌دهد و در پاسخ به برخی شایعات می‌گوید که محتوای کلیپ‌های انتشاری از سوی اراذل و اوباش منطقه در فضای مجازی تنها جنبه رجزخوانی و تهدید لفظی داشته و منجر به درگیری در فضای عمومی و سطح جامعه نشده است.

حجت الاسلام و المسلمین اسدالله جعفری درباره این اراذل و اوباش توضیح می‌دهد: در پی انتشار کلیپ‌های تهدیدآمیز تعدادی از اراذل و اوباش در فضای مجازی که پیرامون مسائل شخصی انجام شده بود، بلافاصله مراتب به دادستان‌های شهرستان‌ها ابلاغ شد. وی از پیگیری‌های ویژه و تشکیل پرونده‌ برای این افراد سخن به میان می‌آورد و ادامه می‌دهد که این افراد تحت نظر شخص دادستان تا زمان دستگیری متهمان قرار می‌گیرد و با هماهنگی بسیار خوب عوامل دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی به‌ویژه پلیس اطلاعات و امنیت نیروی انتظامی استان مقرر شد از طریق رصد پلیس و پیگیری‌های قضایی نسبت به دستگیری متهمان اصلی اقدام شود. وی ادامه می‌دهد: در این باره تعدادی از افراد شناسایی و دستگیر و چند نفر از افراد دیگر متواری شده‌اند که اقدامات لازم برای شناسایی محل اختفا و دستگیری آنان در حال انجام است.

دستگیری 40 اراذل و اوباش طی یک‌سال

دادستان آمل از دستگیری 40 نفر از اراذل و اوباش و افراد شرور در شهرستان آمل در یکسال گذشته خبر و توضیح می‌دهد:

در راستای سیاست‌های قوه قضاییه و ایجاد امنیت مطلوب برای شهروندان با هماهنگی نیروی انتظامی تلاش های فراوانی در منطقه انجام شده است.

محمود طالبی بیان می‌کند که این افراد با قرارهای سنگین روانه زندان شده‌اند؛ برای برخی احکام نهایی صادر شده است و برخی هم در حال صدور حکم هستند.

وی در ادامه به مردم اطمینان می‌دهد که امنیت مطلوبی در شهر برقرار است و شهروندان احساس ناامنی در جامعه نکنند.

شناسنامه‌دار شدن اراذل و اوباش کردستان

این در حالی است که رییس کل دادگستری کردستان در گفت‌وگو با «حمایت» با اشاره به شناسنامه‌دار شدن اراذل و اوباش منطقه کردستان می‌گوید که این افراد در استان با کمک نیروی انتظامی شناسایی شده‌اند و برای آنان شناسنامه تشکیل شده است.

علی اکبر گروسی که معتقد است در کردستان اراذل و اوباش به تعداد کم وجود دارد در این باره توضیح می‌دهد: پلیس فتا در استان کردستان بسیار فعال است و همه فعالیت این افراد را تحت نظر دارد و اجازه قدرت نمایی نمی‌دهد.

به گفته وی در استان کردستان بر پیشگیری از وقوع جرم در فضای مجازی بیشتر تاکید شده است به طوری که با شناسایی افراد موردنظر از ایجاد ارعاب به خصوص در فضای مجازی توسط آنان پیشگیری شده است.

رییس کل دادگستری کردستان تاکید می‌کند که تحت نظر قرار داشتن اراذل و اوباش در ایام نوروز نیز مدنظر است به طوری که با تمهیدات اندیشیده شده اجازه سوءاستفاده به آنها داده نمی‌شود.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    12 − 6 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!