0

۵۰۰۰ عضو سامانه نوآفرین به خدمات بانکداری باز بانک ایران زمین دسترسی پیدا کردند

بانکداری الکترونیکی, پرداخت الکترونیکی بانکی

پنج هزار عضو سامانه نوآفرین بر اساس تفاهم‌نامه همکاری سازمان فناوری اطلاعات و مرکز نوآوری بانک ایران زمین به خدمات بانکداری باز این بانک دسترسی خواهند داشت.

مرکز نوآوری ایران زمین متعلق به بانک ایران زمین و سازمان فناوری اطلاعات تفاهم نامه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن یک بسته رایگان خدمات ارتباطی به ۵۰۰۰ عضو سامانه نوآفرین ارائه می‌شود و در آن بسته اعضای این سامانه می‌توانند از طریق ‌API ‌باز تعریف شده به خدمات و سرویس ها بانک ایران زمین دسترسی داشته باشند. این دومین تفاهم نامه ای است که سازمان فناوری اطلاعات با شبکه بانکی برای ارائه خدمات بانکی به استارتاپ های عضو سامانه نوآفرین امضا می‌کند. پیش از امضای این تفاهم نامه، سازمان فناوری اطلاعات با امضای تفاهم نامه ای با شرکت پرداخت الکترونیک سداد بسترهای ارائه خدمات پرداخت را برای اعضای سامانه نوآفرین فراهم کرده بود.

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، امیر ناظمی معتقد است که اپلیکیشن‌ها علاقمند به جمع‌آوری پول هستند و بانک‌ها با بانکداری باز می‌توانند به آنها کمک کنند.

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به اینکه در حوزه بانکداری سه بخش بانک، اپراتور و فین‌تک با یگدیگر به تعارض رسیدند، گفت: «یکی از کارکردهای مراکز نوآوری نزدیک کردن این سه بخش به یکدیگر است.»

او یک بانک را در چند وجه با فناوری اطلاعات در ارتباط دانست و افزود: «سنتی‌ترین بخش‌ها حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه است در دنیا نیز اولین قدم‌ها در همین مسیر برداشته شده است.» او موضوع کاربر را برای بانک موضوع بااهمیتی عنوان کرد و گفت: «یکی از اصلی‌ترین دارایی‌های بانک‌ها مشتریان آن بانک هستند. چرا که اگر مشتری را از بانک بگیریم دیگر بانک معنایی ندارد.»

او در ادامه صحبت‌های خود به موضوع جمع‌آوری پول نیز اشاره کرد وظیفه‌ای که هم‌‌اکنون در اختیار بانکهاست و انحصار آن به گونه ای در اختیار شبکه بانکی اما به عقیده ناظمی بسیاری از اپلیکشن‌ها نیز علاقمند به حضور در این بخش هستند. او در این خصوص گفت: «هر اپلیکیشنی دوست دارد به نحوی جمع‌آوری پول انجام دهد و این کار برای اپلیکیشن‌ها آسان نیست، درنتیجه بانک‌ها باید ازطریق Open API این اجازه را به آنها بدهند.»

فرهاد اینالویی، معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین نیز در این مراسم با اشاره به شاخص‌های تحول دیجیتال در بانکداری گفت: «بانکداری دیجیتال باید به مشتری توجه ویژه ای داشته و خدمات مشتری محور را سرلوحه فعالیت قرار دهد.»

به گفته اینالویی، یکی از شاخص‌های بانکداری در تحول دیجیتال، میزان تراکنش‌های غیرحضوری است. به عقیده او میزان شاخص ۹۷ درصدی تراکنش‌های غیرحضوری بانک ایران زمین در این بخش، نشان از حرکت موفق این بانک در دیجیتالی کردن بانکداری دارد.

او با اشاره به اینکه کاهش هزینه‌ها از دیگر شاخص‌هایی است که باید در میزان دستیابی یک بانک به تحول دیجیتال مورد توجه قرار گیرد افزود: اگر سازمانی به سمت دیجیتالی شدن گام برداشته و تاکنون حدود ۳۰ درصد از هزینه‌های آن کاهش پیدا نکرده یعنی راه درستی را انتخاب نکرده‌است.»

او با اشاره به اینکه نوآوری در داخل سازمان و در یک محیط بسته رخ نمی‌دهد، گفت: «بانک در سال می‌تواند دو الی سه محصول ارائه کند اما وقتی در یک  اکوسیستم بازتری قرار بگیرد؛ استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها می‌توانند به بستر و بازوی ارائه خدمت آن بانک تبدیل شوند.»

عبدالمجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران زمین نیز در این مراسم با بیان این که حدود سه سال و نیم است که بانک ایران زمین در مسیر تحول دیجیتال در حرکت است، گفت: «بانک ایران زمین باور دارد که باید با ایجاد پلتفرم باز و ارائه API به استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها امکان ارائه سرویس‌ها و خدمات جدید و متفاوت را به مشتریان فراهم کند.» به عقیده او، سازمان‌هایی که سریع‌تر و زودتر بتوانند در این مسیر گام بردارند، موفق‌تر خواهند بود.

وحید محمودیان، مدیر عامل مرکز نوآوری ایران زمین نیز در این مراسم تفاهم نامه بین سازمان فناوری اطلاعات و بانک ایران زمین خبر از رونمایی از بانک دیجیتال ایران زمین به صورت پایلوت در پاییز سال جاری(۹۹) داد.

او در مورد جزئیات تفاهم‌نامه امضا شده میان سازمان فناوری اطلاعات و مرکز نوآوری بانک ایران زمین گفت: « مرکز نوآوری ایران زمین، شرکت آرین تل و سازمان فناوری اطلاعات ایران در راستای حمایت از کسب‌وکارهای‌ نوپا و شرکت‌های دانش بنیان که عضو سامانه نوآفرین هستند، بسته حمایتی را فراهم کرده‌اند. در این بسته خدمات بانکی-ارتباطی شامل سیم‌کارت، اینترنت پرسرعت، نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتریان و دسترسی به زیرساخت باز API بانکی در اختیار اعضای نوآفرین قرار می‌گیرد.» طبق گفته او اعضای سامانه نوآفرین با استفاده از بسته خدمات ارتباطی نوآوران به سیم‌کارت رایگان، اینترنت پرسرعت، مکالمه و نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتریان مجهز می‌شوند.

علاوه بر این خدمات بانکداری باز بانک ایران زمین از طریق سامانه نوآفرین برای گروه‌های خلاق و شرکت‌های دانش ­بنیان قابل استفاده خواهد بود. بیش از ۷۰ خدمت حوزه فناوری مالی و در مجموع ۲۰۰ خدمت بانکی به این ترتیب در اختیار زیست‌بوم نوآورانه کشور است. مرکز نوآوری ایران زمین به عنوان درگاه ارتباطی با زیرساخت بانکداری باز بانک ایران زمین، بستر ارائه خدمات API سایر زیرساخت‌های موجود را نیز فراهم کرده تا صاحبان کسب‌وکارهای نوآور و گروه‌های خلاق برای رفع نیازهای خود یا خلق کسب‌وکارهای جدید از آن استفاده کنند.» به گفته محمودیان هدف مرکز نوآوری بانک ایران زمین ارائه زیرساخت‌های مناسب به کسب و کارها به جای سرمایه و سرمایه‌گذاری است.

سعید روشنی، مشاور رئیس سازمان نوآوری نوآفرین با اشاره به این موضوع که نوآفرین بزرگترین درگاه ارائه خدمات دولتی به اکوسیستم استارتاپی ایران است گفت: «در ابتدا تلاش این سامانه ارائه خدمات دولتی در یک پلتفرم واحد و یکپارچه به اکوسیستم نوافرینی بود.» او با اشاره به اینکه طرح نوآفرین اردیبهشت ۹۸ به تصویب رسید گفت: هم‌اکنون در حدود یک سال از این فرایند می‌گذرد. در این یکسال ما توانسته ‌ایم؛ ۲۵۴۸ کسب و کار نوپا ، ۱۳۰ سرمایه گذار ، ۲۲۲مرکز رشد، شتابدهنده و فضای کار اشتراکی ، ۱۹۲۴تیم نوپا، ۶۳۰ شرکت بزرگ رشدیافته، ۲۵۵علاقمند به حوزه کارآفرینی در به این سامانه اضافه کنیم.»

او اضافه کرد: «ما ۱۳ سامانه دولتی چه در قالب وب‌سرویس چه در قالب ارائه خدمات به اکوسیستم نوآفرینی معرفی کرده‌ایم که این سامانه‌ها کمک کردند دو پلتفرم کسب و کار و کسب و کار بوم‌واره ایجاد شود، این دو پلتفرم از یک ماه پیش فعالیت خود را شروع کرده اند و در حال حاضر 24 سرویس روی این پلتفلرم ارائه خدمات می کنند.»

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    10 − 6 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!