0

اخذ اطلاعات شخصی شهروندان از طریق مهندسی اجتماعی

رئیس پلیس فتای گلستان گفت: مهندسی اجتماعی روشی است که در آن با استفاده از اصول روانشناسی اجتماعی کاربران را فریب می دهند تا آنها به دست خودشان اطلاعات مهم و حساس خود را فقط با یک تماس تلفنی لو دهند.

به گزارش سایبرلا (CYBERLAW) به نقل از پلیس فتا، سرهنگ”حبیب‌الله رجبلی” با اعلام این مطلب گفت: اصولا در روش‌های مهندسی اجتماعی ایجاد جذابیت و در مرحله بعد ایجاد اعتماد کاذب باعث می شود، تمایلات و گرایش‌هایی مثل کنجکاوی یا طمع کاری افراد تحریک شود و اطلاعات حساسی مثل اطلاعات کارت های بانکی یا رمزهای عبور یا اطلاعات خصوصی خود را از طریق تلفن در اختیار کلاهبردار قرار دهند که مورد سوء استفاده قرار می گیرند.

وی افزود: یکی از روش‌ها، روش تماس صوتی است که در این روش مجرم خود را به‌عنوان شخصی مورد اعتماد و نماینده موسسه یا شرکتی معتبر معرفی ‌کرده و اطلاعات مهم قربانی را از طریق تلفن دریافت می‌کند.

سرهنگ رجبلی اظهار داشت: اخیراً مشاهده شده است، اشخاصی با استفاده از فیشینگ تلفنی(تکنیک‌های مختلف تخلیه اطلاعات از طریق تماس تلفنی و ارسال پیامک)، با بکارگیری روش‌های مهندسی اجتماعی و استفاده از ترفندهای مختلف از کاربران می‌خواهند اطلاعات محرمانه مربوط به کارت یا حساب بانکی خود را اعلام کنند. یا بعضا در برخی مواقع با کشاندن افراد به پای دستگاه عابر بانک به روش های مختلف (زدن کد ، انتخاب زبان انگلیسی و ..) اقدام به کلاهبرداری از آنها می نمایند.

همچنین افرادی سودجو از طریق ارسال پیامک‌ و دادن وعده اعطای جوایز چند ده میلیون تومانی به مشترکان تلفن همراه، آنان را دعوت به وارد کردن اطلاعات حساب بانکی خود نظیر شماره کارت، رمز اینترنتی، کد اعتبارسنجی ( CVV2) و تاریخ انقضای کارت در سایت‌های مختلف کرده و از این طریق اقدام به برداشت از حساب آنان می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان با اشاره به اینکه یکی از سریع‏‌ترین و ارزان‏ترین روش‌های جمع‌آوری اطلاعات تخلیه تلفنی است، گفت: برخی افراد با تقلید صدا، غصب عنوان مراکز دولتی و موجهه، پوشش‌های شغلی مختلف و ترفندهای بسیار جالبی اقدام به کسب اطلاعات از دیگران می‏‏‌نمایند.

وی خاطرنشان کرد: کاربران مواظب باشند، حتی برخی افراد حرفه‌ای نیز ممکن است فریب خورده و ناخواسته اطلاعات ارزشمندی را در اختیار تماس گیرنده قرار ‏دهند؛ پس هرگز به مکالمات تلفنی افراد ناشناس اعتماد نکنند.

سرهنگ رجبلی تاکید کرد: پلیس فتا از کلیه کاربران می خواهد در صورت مواجه شدن با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی اعلام نموده و یا با شماره تماس های 2182967 و  2182943 و 2182945 تماس حاصل نمایند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهارده + سیزده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!