0

اخاذی و کلاهبرداری با دسترسی غیر مجاز به شبکه های اجتماعی شهروندان

جرایم اینترنتی و کلاهبرداری سایبری, هک, دسترسی غیرمجاز و سرقت اطلاعات

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ از شناسایی و دستگیری دو کلاهبردار اینترنتی که با دسترسی غیر مجاز به حساب کاربری شهروندان اقدام به اخاذی و کلاهبرداری می کردند، خبر داد.

سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ اظهار داشت: تعدادی از شهروندان به پلیس فتا پایتخت مراجعه و مدعی شدند شخص یا اشخاصی ناشناس با دسترسی غیر مجاز به حساب کاربری آنها در شبکه های اجتماعی اقدام به کلاهبرداری و اخاذی کرده اند.

رئیس پلیس فتا پایتخت ادامه داد: کارآگاهان سایبری پلیس فتا تهران بزرگ با مطالعه اظهارات شکات پرونده که اکثرا خانم بودند متوجه شدند تمامی قربانیان این پرونده در جستجوی شغل در سایت های آگهی محور بوده و با مشاهده آگهی استخدام منشی با شرایط ویژه بلافاصله اقدام به تماس با شخص آگهی دهنده میکنند.

این مقام انتظامی بیان داشت: در این حین مجرم که در پوشش استخدام یک منشی برای شرکت در کمین قربانی خود است وانمود می کند جهت ثبت نام نیاز به مشخصات کامل از جمله نام و نام خانوادگی،کدملی و شماره تماس است و باید کدی که برای شماره شما ارسال می کنیم را جهت فعال کردن پنل کاربری به ما اعلام کنید.

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ خاطرنشان کرد: در ادامه و پس از ارائه کد فعالسازی توسط شاکی به این مجرم فرآیند کلاهبرداری آغاز می شود و متهم به حساب های کاربری شاکی در شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام و واتساپ دسترسی غیرمجاز می گیرد و ضمن اخاذی و درخواست های غیر اخلاقی از قربانی با سوء استفاده از تصاویر و اطلاعات شخصی وی با ارسال پیام نیاز مالی به مخاطبین شاکی اقدام به کلاهبرداری از آنها می کند.

سرهنگ گودرزی افزود: کارشناسان پلیس فتا پایتخت در ادامه اقدامات تخصصی خود با بررسی ها فنی و سایبری موفق شدند ردپای مجرمین را در فضای مجازی شناسایی کنند و پس از تشریفات قضایی متهمین که دو برادر بودند را در یکی از مناطق شمالی تهران دستگیر و به پلیس فتا منتقل کردند.

این مقام سایبری با اشاره به اینکه این پرونده تاکنون بیش از صد نفر شاکی از سراسر کشور داشته است و تعداد شکات همچنان در حال افزایش است بیان داشت: مجرمین پس از حضور در پلیس فتا با خیال اینکه ردی از خود بر جای نگذاشته اند همه چیز را انکار کردند اما پس از مشاهده ی ادله دیجیتال جمع آوری شده توسط پلیس به جرم خود اقرار و از نحوه اعمال مجرمانه خود پرده برداشتند.

سرهنگ گودرزی با اشاره به لزوم فعالسازی تایید هویت دو مرحله ای برای حساب های کاربری شبکه های اجتماعی به شهروندان توصیه کرد: در هنگام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی را رعایت کنند و از در اختیار گذاشتن اطلاعات حساب کاربری و مدارک هویتی خود به دیگران خودداری کنند.

منبع: پلیس فتا

مشاوره حقوقی تخصصی در حوزه جرایم فضای مجازی, سایبرلا

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هجده − دو =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!