0

اجرایی شدن قانون دسترسی آزاد به اطلاعات

دسته بندی ها : حقوق شهروندی در فضای مجازی 9 تیر 1394 مدیر سایبرلا 1594 بازدید

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از اجرایی شدن قانون دسترسی آزاد به اطلاعات خبر داد.

به گزارش ایرنا، حسین نوش آبادی روز سه شنبه در نشستی با خبرنگاران افزود: قانون دسترسی آزاد به اطلاعات پس از تصویب در دولت و طی تشریفات قانونی اجرایی شد. دولت آبان ماه سال گذشته آیین نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را تصویب کرد. وی اظهار کرد: این قانون چند ماه قبل در دولت تصویب شده و زمینه اجرایی آن در کمیسیونی به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: بر اساس این قانون هر فرد ایرانی می تواند به همه اطلاعات طبقه بندی نشده دسترسی داشته باشد. سخنگوی وزارت ارشاد، دسترسی به اطلاعات را حق مردم و تکلیف دولت دانست و افزود: کمیسیون تشکیل شده بر حسن اجرای این قانون نظارت می کند و با رفع اختلافات در صدد ایجاد وحدت رویه برای اجرایی شدن این قانون است.

شایان ذکر است که قانونگذاری برای دسترسی آزاد به اطلاعات و نیز قانون آزادی اطلاعات، شامل مجموعه قوانین، مقررات و آیین نامه هایی است که دسترسی عمومی به اطلاعات نگهداری شده توسط دولت را تضمین می‌کند.

این قوانین فرایند قانونی “حقن بر دانستن” را در بر می‎گیرد و براساس آن، درخواست‌هایی که برای اطلاعات نگهداری شده توسط دولت، داده می‌شود باید رایگان یا با هزینه اندک و با در نظر گرفتن استانداردهای مورد انتظار، برآورده شودو اطلاعات مزبور در اختیار مردم عادی قرار گیرد. بر اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات، دولت از قانون گذار می‌خواهد که با شرایطی خاص، امکان دسترسی عموم مردم به اسناد، مدارک و گزارش‌ها را فراهم کند.

جهت مشاهده متن کامل قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بر روی این لینک کلیک کنید

جهت مشاهده آیین نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بر روی این لینک کلیک کنید

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    8 + سه =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!