0

آیین نامه معاملات شرکت

دسته بندی ها : اسناد حقوقی 25 دی 1395 مدیر سایبرلا 2089 بازدید

تاریخ : ……….

شماره : ……….

آیین نامه معاملات شرکت

 

به منظور مشخص شدن نظام کلی نحوه انجام خریدار کالا یا کار یا خدمات از ارائه کنندگان آنها در داخل و خارج کشور به طور اعم همچنین فروش کالا و  خدمات در شرکت سهامی عام و آیین نامه معاملات شرکت به شرح ذیل در بیست و پنج ماده و بیست و یک تبصره تنظیم و تدوین و در جلسه بیست و نهمین هیئت مدیره مورخ 28/12/69 به تصویب رسیده است .

آیین نامه معاملات شرکت از تاریخ فروردین ماه سال در کلیه واحدهای تابعه , لازم الاجراءمی باشد . با تصویب این آیین نامه , آیین نامه معاملات قبلی به خودی خود لغو می گردد و کلیه معاملات در شرکت اعم از خرید و فروش کالا و یا کار و یا خدمات براساس مراحل تعیین شده در این آیین نامه قابل اجراء می باشد .

آیین نامه اجرایی کمیسیون معاملات در واحدهای تابعه براساس پیشنهاد مدیر بازرگانی واحد و تصویب هیئت اجرایی واحد مربوطه قابل اجراء می باشد ضروری است به منظور انجام هماهنگی های لازم , یک نسخه از آیین نامه مذکور جهت تصویب مدیریت عامل ارسال گردد .

آیین نامه اجرایی کمیسیون معاملات هریک از واحدها ( آیین نامه معاملات فرعی ) بایستی حداقل تا تاریخ ………… اردیبهشت ماه ………….. تهیه و به تصویب هیئت اجرایی رسیده باشد .

ماده 1 )

1-1- منظور از معاملات خارجی در این آیین نامه , خرید یا فروش کالا و یا کار یا خدماتی است که مبنای تسویه حساب ارزش آنها بین طرفین معامله برحسب مورد به ارز کشورهای مربوطه و یا ارزهای بین المللی مورد قبول شرکت و خریداران یا فروشندگان کالا یا کار یا خدمات باشد .

2-1- به همین ترتیب معاملات داخلی به خرید یا فروش کالا یا کار خدماتی اطلاق می گردد که مبنای تسویه ارزش آنها بین طرفین معامله به ریال باشد .

3-1- خرید خارجی به کلیه خریدهای کالا یا کار خدمات از اشخاص ثالث بطور کلی از خارج از کشور اطلاق می گردد که انجام آن توسط تولید کنندگان یا ارائه کنندگان داخل کشور به تأیید مسئولین ذیصلاح داخلی شرکت و همچنین دستگاه های اجرایی ذیربط مملکتی امکان پذیر نبوده ناگزیر می بایست از منابع سازندگان یا فروشندگان خارجی یا از طریق نمایندگان و شعب آنها در داخل کشور انجام پذیرد .

تبصره1 : صادرات هر نوع کالای ساخته شده در واحدهای تابعه , پس از بررسی پیشنهاد هیئت های اجرایی که با توجه به صرفه و صلاح واحدها و رعایت قوانین مملکتی صورت می گردد , از موافقت و تصویب مدیریت عامل صورت می پذیرد .

ماده 2 )

معاملاتی که مبلغ قطعی یا برآوردی آنها در تاریخ انجام معامله و یا برآورد , در مورد معاملات داخلی تا سقف پنجاه میلیون ریال و تا معاملات خارجی تا سقف پانزده هزار دلار آمریکا ویا معادل آن به ارزهای دیگر ( تا سقف ریالی سی و پنج میلیون ریال ) باشد , توسط هیئت های اجرایی واحدها صورت می گیرد ( خرید با ارز رقابتی تا سقف یکصد هزار دلار توسط هیئت های اجرایی مجاز می باشد .

تبصره 1: خریدهای انبوه خارجی به هر میزان در مورد پنبه نسوز , کاغذ , گلوله فولادی , پس از اعلام نیاز و تأیید هیئت های اجرایی واحدهای تابعه , در هیئت مدیره شرکت مطرح و در صورت تصویب نسبت به خرید آنها توسط معاونت بازرگانی شرکت اقدام می گردد .

تبصره 2 : باتوجه به بند 22 ماده 14 آیین نامه تشکیل هیئت های اجرایی و در چهارچوب بودجه مصوبه هر واحد تابعه , پیشنهاد ایجاد , خرید و فروش دارایی های ثابت اختصاصاً در مورد زمین , ساختمان , ماشین آلات , و وسائط نقلیه و یا دارایی های ثابت دیگری که در هر مورد بیش از ده میلیون ریال باشند , بایستی از طریق هیئت های اجرایی کارخانه به شرکت ارسال و در صورت تصویر توسط مدیریت عامل , دارایی های ثابت مذکور می توانند ایجاد , خریداری و یا به فروش رسند .

تبصره 3 : مبنای تعیین نصاب های مذکور , در مورد فروش های داخلی مبلغ ارزیابی کارشناس منتخب شرکت یا قیمت های مصوب فروش هیئت مدیره و یا دستگاه های ذیربط مملکتی می باشد

تبصره 4 : مبنای تعیین نصاب های مذکور در مورد معاملات خارجی ارزش سی اند اف کالا بر اساس اطلاعات مندرج در پروفورمای مربوط می باشد .

تبصره 5 : معاملات مشمول نصاب مندرج در این ماده , غیرقابل تفکیک بوده و هیچ یک از واحدهای تابعه شرکت مجاز به تفکیک نیازهای تدارکاتی و فروش خود تا حدی که موجب تغییر این نصاب گردد نمی باشند , مورد مذکور در صورتی که فاصله زمانی معامله قدیم با جدید سه ماه و یا بیشتر بوده و ضمناً به تأیید حسابرسی داخلی شرکت نیز برسد , از نظر هیئت مدیر بلامانع خواهد بود.

تبصره 6: چنانچه تفاوت مبلغ برآورد معامله با مبلغ قطعی کمتر و یا معادل ده درصد باشد , انجام معامله با کمیسیون یا عامل اولیه تصویب کننده بوده و چنانچه بیشتر از آن باشد و سقف این ماده را نیز تغییر دهد , نفوذ انجام معامله نسبت به مازاد برآورد , با تصویب هیئت مدیره خواهد بود .

ماده 3 )

کلمه معاملات می بایست برحسب مورد به تشخیص مقامات مسئول و تصمیم گیرنده شرکت به شرح مندرج در جدول موضوع ماده 4 این آیین نامه در چهارچوب هریک ارزش های متداول خرید یا فروش به شرح ذیل صورت گیرد :

الف) خرید کالا یا کار خدمات                                               ب) فروش کالا یا کار یا خدمات

الف-1- استعلام بهای شفاهی                                                ب-1- مزایده محدود

الف-2- استعلام بهای کتبی                                                   ب-2- مزایده عمومی

الف-3- مناقصه محدود                                                       ب-3- نرخ های مصوب هیئت مدیره

الف-4- مناقصه عمومی                                                       ب-3- نرخ های مصوب دولت

الف-5- معاملات دولتی

تبصره 1 : شرایط و جزئیات و چگونگی معاملاتی که بایستی به صورت یکی از ارزش های متداول خرید و فروش به شرح این ماده صورت پذیرد , بایستی با توجه به جمیع جهات جهت هر یک از واحدها , به طور تفضیلی در آیین نامه اجرایی کمیسیون معاملات واحد منظور گردند .

انجام معاملات تا سقف سیصد هزار ریال در کلیه واحدهای تحت پوشش حداقل بایستی از طریق استعلام بهای شفاهی و در صورت مازاد بر مبلغ مذکور حتماً بایستی استعلام بهاء کتبی شوند .

تبصره 2: در این آیین نامه هرکجا که به کلمه شرکت اشاره شده منظور مقامات مسئول و تصمیم گیرنده مندرج در ماده 4 آیین نامه می باشد .

تبصره 3 : در مورد معاملاتی که قیمت آنها بیش از سه میلیون ریال باشد و در عین حال بهای مورد معامله بیش از نرخ های تثبیتی بوده و امکان دسترسی به نرخ های تثبیتی وجود نداشته باشد انجام معامله به شرطی معتبر است که به تأیید کمیسیون معاملات را حد رسیده باشد .

ماده 4 )

نحوه انجام معاملات در این آیین نامه توسط هریک از واحدهای تابعه شرکت و مقامات مسئول و تصمیم گیرنده مجاز در چهارچوب هریک از روش های متداول خرید و یا فروش به شرح ذیل تعیین وانجام خواهد شد :

الف) در مورد ماده 2 این آیین نامه توسط کمیسیون معاملات واحد و پس از تصویب هیئت اجرایی کارخانه .

ب) در مورد تبصره دو ماده 2 این آیین نامه توسط معاونت بازرگانی و پس از تصویب هیئت مدیره .

ج) در تبصره دو ماده 2 این آیین نامه توسط هیئت اجرایی واحد پس از تصویب مدیرعامل.

هـ) از معاملات مازاد بر حد نصاب مندرج در ماده 2 این آیین نامه , منحصراً توسط هیئت مدیره بررسی و تصویب و براساس مراحل مندرج در این آیین نامه , توسط واحد مربوطه اقدام به خرید آنها می گردد .

تبصره 1 : هیئت اجرایی می تواند اختیار معاملات تا سقف معینی را براساس آیین نامه اجرایی کمیسیون معاملات به مدیرکارخانه و یا کمیسیون معاملات واگذار نماید .

تبصره 2 : جزئیات و نحوه انجام معاملات را آیین نامه اجرایی کمیسیون معاملات واحد به نحوی که در این آیین نامه ذکر گردیده و همچنین مجموعه روش های اجرایی بازرگانی شرکت که به تصویب هیئت مدیره رسیده باشد و همچنین سیستم های مدون تدارکات داخلی و فروش سیمان , فروش فارسیت و پنبه سوز که قبلاً به تصویب هیئت مدیره رسیده تعیین می نماید . همچنین تعداد اعضاء کمیسیون واحد ترتیب حضور و حق رای و سایر موارد دیگر بایستی به تفضیل در آیین نامه اجرایی کمیسیون معاملات واحد منظور گردند .

روش های متداول خرید یا فروش

الف – 1 – استعلام بهای شفاهی

ماده 5 )

استعلام بهای شفاهی عبارتست از مراجعه مأمور خرید به فروشندگان کالا و یا انجام دهندگان کار یا خدمات مورد احتیاج شرکت و انجام معامله با رعایت رزرو,صلاح شرکت , پس از تحقیق کامل از بهای کالا یا کار مورد نیاز در بازار .

در روش استعلام بهای شفاهی ما مورد خرید بایستی اطلاعات ذیل سفارش خرید کالا ( گزارش) را مطابق با سیستم مدون تدارکات داخلی تکمیل و ضمناً ذیل فرم گزارش خرید کالا را با قید نام و نام خانوادگی و سمت و تاریخ و ذکر اینکه معامله به کمترین بهای ممکن انجام شده و هیچگونه رابطه ای بین فروشنده و مأمور خرید وجود نداشته است امضاء کند .

تبصره 1 : تعداد فروشندگانی که بایستی مورد استعلام قرار گیرند در آیین نامه اجرایی کمیسیون معاملات واحد مشخص خواهد شد .

الف – 2- استعلام بهای کتبی

ماده 6 )

استعلام بهای کتبی عبارتست از مراجعه به حداقل سه نفر از فروشندگان کالا و یا انجام دهندگان کار یا خدمت مورد نیاز شرکت و تقاضای استعلام بهای کتبی و جداگانه از آنها و انجام معاملات پیشنهاد دهنده حداقل قیمت در شرایط کیفی مساوی مطابق با سیستم مدون تدارکات داخلی که قبلاً به تصویب هیئت مدیره رسیده و ابلاغ شده است .

تبصره 1 : در مواردی که فروشنده یا انجام دهند کار یا خدمت در محل کمتر از سه نفر باشد , مدیر بازرگانی واحد باید مراتب را در متن برگ مقایسه پیشنهادات ( استعلام بهای داخلی ) نوشته و امضاء نماید .

تبصره 2 : مدیر بازرگانی واحد با توجه به حداکثر مهلتی که فروشندگان کالا یا انجام دهندگان کار یا خدمت در برگ استعلام بهاء به عنوان اعتبار بهای پیشنهاد شده ذکر کرده اند طوری با ید اقدام نمایند که به علت انقضای مدت خسارتی متوجه شرکت نشود , در غیر این صورت مسئول جبران خسارات احتمالی وارده خواهد بود .

الف – 3 – مناقصه محدود

ماده 7 )

به منظور تشخیص صلاحیت داوطلبان شرکت در مناقصه محدود مدارک و اطلاعات مربوط به این قبیل داوطلبان توسط کمیسیون معاملات واحد براساس اطلاعات موجود در بانک اطلاعات در اداره بازرگانی شرکت و یا واحدهای بانک اطلاعات در هر یک از واحدهای تابعه که آیین نامه اجرایی آن جداگانه تدوین و  تنظیم خواهد گردید , مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفته و کمیسیون معاملات واحد , واجدین صلاحیت برای هر رشته از معاملات را با توجه به جمیع جهات انتخاب و عندالزوم آنها را درجه بندی می کند . در صورتی که تعداد واجدین صلاحیت در هر رشته یا هر درجه از پنج نفر کمتر باشد , نتیجه انتخاب کمیسیون معاملات پس از تأیید هیئت اجرایی واحد در فهرست واجدین شرایط شرکت در مناقصه محدود درج و در مرکز شرکت و محل کارخانه نگهداری خواهد شد .

این فهرست برای مدت دو سال از تاریخ تأیید معتبر می باشد .

تبصره 1 : کمیسیون معاملات کارخانه می تواند قبل از انقضای مدت زمان مقرر پس از تأیید مقامات مذکور در ماده 7 فوق , نام اشخاصی را در فهرست واجدین شرایط شرکت در مناقصه محدود اضافه کند و یا از آن حذف نماید .

ماده 8 )

دعوت نامه شرکت در مناقصه محدود باید برای کلیه اشخاصی که نام آنها در فهرست موضوع ماده 7 فوق درج شده است ارسال گردد مگر اینکه در فهرست مزبور حداکثر معاملاتی که در زمان واحد می توان به یک شخص واگذار نموده پیش بینی شده باشد که در این صورت از کسانی که معاملات واگذار شده به آنها از حد نصاب مذکور تجاوز کرده باشد دعوت به عمل نخواهد آمد .

الف – 4- مناقصه عمومی

ماده 9 )

مناقصه عمومی از طریق انتشار آگهی و دعوت از عموم فروشندگان کالا یا ارائه دهندگان کار یا خدمت مورد نیاز شرکت به عمل می آید . آگهی مناقصه از یک تا سه نوبت با توجه به اهمیت معامله در روزنامه های کثیرالانتشار و محل کارخانه یا تهران و در صورت تشخیص شرکت یک نوبت در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران منتشر خواهد شد . در مواردی که شرکت ضروری تشخیص دهد انتشار آگهی در چند محل به عمل خواهد آمد . همچنین در مواردی که شرکت ضروری تشخیص دهد می تواند از طریق وزارت امور خارجه و کنسول گری های دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و یا سفارت خانه کشورهای خارجی در ایران و یا سایر وسایل ارتباط جمعی از قبیل رادیو و تلویزیون اقدام به نشر آگهی مناقصه عمومی بنماید .

ماده 10)

در آگهی مناقصه بایستی حداقل اطلاعات و نکات ذیل پیش بینی شده باشد :

  • نوع و مقدار کالا و یا کار یا خدمت ذکر مشخصات مورد لزوم .
  • مدت و محل و نحوه تحویل کالا یا انجام کار یا خدمت وترتیب عمل و میزان خسارت در مواردی که طرف معامله در تحویل کالا با انجام کار یا خدمات کلاً یا بعضاً تأخیر نماید .
  • تصریح اینکه بهای پیشنهادی باید از حیث مبلغ مشخص و معین و بدون ابهام بوده و در پاکت لاک و مهر شده تسلیم شود .
  • مدت قبول و محل تسلیم پیشنهادها
  • میزان سپرده شرکت در مناقصه به طور مقطوع که باید به صورت نقد به حساب سپرده شرکت در بانک تحویل و رسید آن ضمیمه پیشنهاد تسلیم شود .
  • میزان تضمین حسن انجام معامله و ترتیب دریافت و استرداد آن
  • حداکثر مدتی که برای بررسی پیشنهادها و تشخیص برنده مناقصه و ابلاغ برنده ضرورت دارد .
  • روز و ساعت و محل قرائت پیشنهادها و همچنین مجاز بودن حضور پیشنهاد دهندگان یا نمایندگان آنها در جلسه کمیسیون مربوطه .
  • میزان پیش پرداخت در صورتی که به تشخیص شرکت پرداخت آن به برنده مناقصه لازم باشد و ترتیب پرداخت و واریز آن .
  • محل توزیع یا فروش نقشه ها و برگ شرایط و مشخصات مربوط به کالا کار یا خدمت مورد مناقصه در صورت لزوم .
  • محل توزیع نمونه های ضمانت نامه و قرارداد اگر تهیه آن لازم باشد که در این صورت ضمانت نامه ها عیناً مطابق نمونه باید تنظیم و نمونه قرارداد نیز با قید اینکه مورد قبول است باید امضاء و ضمیمه پیشنهاد گردد .
  • تصریح این نکته که شرکت در مناقصه و دادن پیشنهاد به منزله قبول اختیارات و تکالیف شرکت موضوع ماده 11 این آیین نامه می باشد .

تبصره 1 : شرکت در صورتی که ذکر شرایط خاصی را علاوه بر آنچه در این ماده ذکر شده است لازم تشخیص دهد مشروط بر اینکه با قوانین و مفاد آیین نامه مغایر نباشد می تواند در متن آگهی یا در نقشه هاو برگ شرایط و مشخصات درج نماید به طوری که عموم داوطلبان قبل از تسلیم پیشنهاد از مفاد آن اطلاع حاصل کنند ولی منظور داشتن اختیارات جدید برای برنده مناقصه هنگام انعقاد قرارداد به هر عنوان ممنوع می باشد .

تبصره 2 : در صورتی که شرایط مناقصه که بر طبق مفاد باید در آگهی ذکر شود مفصل باشد و درج آن در روزنامه مستلزم هزینه زیاد گردد ممکن است نوع کالا یا خدمت مورد معامله و مقدار معاملات و محل توزیع و میزان پیش پرداخت و مدت محل قبول پیشنهادها در آگهی درج شود و  تصریح گردد که نقشه ها و برگ شرایط و مشخصات معامله در محل معین موجود است و پیشنهاد دهندگان باید یک نسخه از آن دریافت و با قید قبولی امضاء کرده و به پیشنهاد خود ضمیمه و تسلیم نمایند .

  • در صورتی که به تشخیص شرکت نوع معامله ایجاب کند که نقشه یا برگ شرایط و مشخصات و نمونه های ضمانت نامه و قرارداد و مدارک دیگری تهیه شود , قبل از انتشار آگهی باید آنها را تهیه نمود و تا به مجرد نشر آگهی این قبیل اسناد و مدارک در دسترس باشد .
  • میزان پیش پرداخت نباید از بیست و پنج درصد مبلغ معامله تجاوز کند و در قبال ضمانت نامه بانکی یا هر تضمین قابل قبول دیگری به تشخیص مقامات مسئول شرکت مندرج در ماده 4 آیین نامه پرداخت خواهد شد .
  • میزان سپرده شرکت در مناقصه با توجه به موضوع و خصوصیات معامله نباید از پنج درصد مبلغ برآوردی معامله کمتر باشد ولی در صورتی که میزان سپرده را به مبلغ متناسب که از یک میلیون ریال کمتر نباشد تقلیل دهد .
  • حداقل میزان سپرده حسن انجام معامله که بایستی قبل از انعقاد قرارداد اخذ شود در هر معاملاتی که موضوع آن انجام امور ساختمانی حمل و نقل یا فروش ماشین آلات باشد پنج درصد و در مورد سایر معاملات ده درصد مبلغ معامله می باشدکه نقداً به حساب سپرده بانکی شرکت و یا در مقابل اخذ ضمانت نامه بانکی از بانک موردقبول شرکت تحویل شود . در مورد معاملات امور ساختمانی علاوه بر پنج درصد مذکور شرکت باید از هر پرداخت معادل ده درصد کسر و به حساب سپرده بابت تضمین حسن انجام معامله منظور نماید .

ماده 11 )

مقامات و مأموران مسئول در شرکت موظفند با توجه به مدت مقرر در آگهی یا دعوت نامه مناقصه برای ابلاغ نتیجه مناقصه به برنده به نحوی اقدام نماید که به علت انقضای مدت خسارتی متوجه شرکت نشود والا مورد تعقیب قرار خواهند گرفت .

ماده 12 )

در مورد معاملاتی که تحویل مورد معامله در مهلتی که توسط اشخاص ذیصلاح به شرح ماده 4 این آیین نامه تعیین گردیده میسر نباشد باید قرارداد منعقد گردد . در قرارداد بایستی حداقل نکات ذیل قید گردد :

  • نام و نام خانوادگی و نام پدر و شماره شناسنامه و نشانی کامل متعاملین و چنانچه طرف قرارداد شرکت باشد ذکر شرکت و شماره و محل ثبت آن بر طبق روزنامه رسمی کشور و نام مدیر یا مدیرانی که حق امضاء دارند .
  • نوع و مقدار مورد معامله با مشخصات کامل آنها .
  • مدت انجام تعهد و محل و شرایط ورود معامله .

تبصره 1 : چنانچه نسبت به موضوعی نمونه قرارداد در شرکت موجود نباشد واحد اقدام کننده طرح قرارداد را با رعایت جمیع اصول فنی و جهات دیگر تنظیم می نماید تا پس از بررسی و تأیید توسط دفتر حقوقی شرکت برای امضاء و مبادله اعاده شود .

ماده 13 )

شرکت در خصوص اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهادهای واصله و انعقاد قرارداد دارای تکالیف و اختیارات ذیل می باشد :

  • شرکت مکلف است سپرده شرکت در مناقصه برنده مناقصه را در صورتی که انجام معامله نشود و همچنین سپرده نفر دوم را در صورتی که برای انجام معامله به او رجوع شود و از انجام معامله امتناع نماید ضبط کند . رجوع به نفر دوم در صورتی که تفاوت بهای پیشنهادی او با نفر اول حداکثر از دو برابر مبلغ سپرده شرکت در مناقصه بیشتر باشد ممنوع است .
  • شرکت اختیار دارد مقدار کالا و یا کار و یا خدمت مورد معامله را تا بیست و پنج درصد افزایش یا کاهش دهد مشروط بر اینکه کلیه محاسبات فنی مربوط نسبت به این افزایش یا کاهش متناسباً رعایت و تطبیق نماید .
  • شرکت در رد هریک با تمام پیشنهادات مختار است
  • شرکت مجاز نیست به پیشنهادات مبهم و مشروط و بدون سپرده و پیشنهاداتی که بعد از انقضای مهلت مقرر آگهی برسد ترتیب اثر دهد .
  • هزینه های احتمالی ثبت قرارداد در دفاتر اسناد رسمی و همچنین هزینه های درج آگهی مناقصه در روزنامه به عهده برنده مناقصه می باشد .
  • شرکت مکلف است هرگونه مالیات یا عوارض و یا سایر کسورات اشخاص ثالث که بابت معامله به طرف قرارداد تعلق گیرد از بهای کارکرد یا کالای تحویلی در موقع پرداخت مطالبات او کسر کند . ابطال ضمانت نامه و یا تأدیه وجوهی که بابت حسن اجرای پیمان از برنده مناقصه کسر می شود منوط به ارائه مفاصا حساب بیمه در مورد کار یا خدماتی است که انجام آن با دخالت کارگر صورت می گیرد .

ماده 14 )

شرکت مکلف به رعایت موارد مشروح ذیل می باشد :

  • مدت قبول پیشنهادها از تاریخ اولین نوبت انتشار آگهی از ده روز نباید کمتر باشد .
  • نحوه عمل و پیش بینی میزان خسارت در مواردی که برنده مناقصه درانجام تعهدات جزءاً یا کلاً استنکاف و یا تأخیر نماید .
  • الزاماً تحویل کالا بر طبق نمونه ممهور در صورتی که تهیه نمونه لازم باشد و در این صورت باید نمونه کالا با مهر طرفین معامله ممهور و نزد شرکت نگهداری شود .
  • اقرار برنده مناقصه به اینکه از مشخصات کالا یا کار مورد معامله و مقتضیات محل تحویل کالا یا انجام کار یا خدمت اطلاع کامل دارد .
  • اختیار شرکت نسبت به افزایش با کاهش مورد معامله در طول مدت قرارداد تا میزان بیست و پنج درصد مقدار مندرج در قرارداد .
  • بهای مورد معامله و ترتیب پرداخت آن در مواردی که انجام کار براساس واحد به همان باشد بهای مورد معامله برآورد و در قرارداد ذکر می شود ولی بهای کارهای انجام یافته براساس واحد بهاء احتساب و پرداخت خواهد شد .
  • مبلغ پیش پرداخت و ترتیب واریز آن در صورتی که در شرایط مناقصه ذکر شده باشد .
  • میزان تضمین حسن انجام معامله و نحوه وصول اقساط آن در مورد امور ساختمانی و ……….. ترتیب استرداد آن براساس شرایط مناقصه و شرایط عمومی پیمان .
  • مدت فاصله زمانی بین تحویل موقت و تحویل قطعی در قراردادهای مربوط به ساختمان و راهسازی و نظایر آن براساس شرایط مناقصه .
  • اقرار به عدم مشمول ممنوعیت قانون راجع به منع مداخله در معاملات دولتی و کشوری مصوب دی ماه .
  • سایر تعهداتی که در شرایط مناقصه ذکر شده است .
  • سایر شرایطی که مورد توافق طرفین معامله قرار گیرد مشروط بر آنکه متضمن امتیازاتی علاوه بر آنچه در شرایط مناقصه ذکر شده برای فروشنده نباشد .

الف – 5 – معاملات دولتی

ماده 15 )

معاملات دولتی اعم از خرید و فروش و اجاره و استیجاری و پیمانکاری و اجرت کاری و غیره به استثنای مواردی که مشمول مقررات استخدامی می شوند در موارد زیر از مناقصه یا مزایده و رعایت مفاد ماده 4 این آیین نامه مستثنی می باشد :

  • در مورد معاملاتی که طرف معامله وزارت خانه با نهادهای دولتی یا موسسه با شرکت دولتی و یا شهرداری ها یا مؤسسات وابسته به آنها باشد .
  • در مورد خرید کالاهایی که ازطرف سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برای آنها تعیین نرخ شده باشد و خرید بر آن اساس تعرفه مبتنی بر قوانین جلوی مملکتی باشد .
  • در مورد خرید کالاهای مورد مصرف روزانه که در محل نرخ ثابتی از طرف دولت یا شهرداری ها برای آنها تعیین شده باشد .
  • در مورد معاملاتی که به تشخیص هیئت مدیره شرکت به ملاحظه صرفه و صلاح دولت باید مستور بماند .
  • در مورد فروش تولیدات و محصولات شرکت که توسط دستگاه های ذیربط مملکتی بر ایشان نرخ های رسمی و دولتی از طریق مراکز توزیع ذیربط وجود داشته باشد .

به : واحدهای تابعه کارخانه ………..

موضوع ـ آیین نامه معاملات

پیرو آیین نامه هیأت های اجرایی که قبلاً ابلاغ گردید , بدین وسیله یک نسخه از آیین نامه جدید معاملات شرکت به صورت آزمایش ارسال می گردد , مقتضی است کلیه معاملات آن واحد از فروردین ماه سال ……….. در چهارچوب آیین نامه مذکور صورت پذیرد . ضمناً براساس بند 14 آیین نامه هیأت های اجرایی , نسبت به تهیه و تدوین آیین نامه اجرای کمیسیون معاملات آن واحد را ارسال آن حداکثر تا تاریخ ……………. به معاونت بازرگانی شرکت اقدام لازم به عمل آید .

همچنین ترکیب امضاء کمیسیون معاملات که تعداد اعضاء آن تا پنج نفر می باشد به شرح ذیل است :

مدیر کارخانه

مدیر مالی

مدیر بازرگانی

و در صورت نیاز در نفر دیگری عناصر پیشنهاد مدیر کارخانه و تصویب هیئت اجرایی تضمین خواهد شد .

بدیهی است این آیین نامه موقت می باشد که پس از دریافت آیین نامه قطعی ارسال خواهد شد .

مدیرعامل …………………

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    10 + بیست =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!