0

آیین نامه اجرایی ماده ۲۱ قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان

قوانین و ضوابط و مقررات, قانون

آیین نامه اجرایی ماده ۲۱ قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۴/۱۰/۱۳۵۰ بنا به پیشنهاد شماره ۶۸۴/۳۳/۱۳۰۵۵ مورخ ۲۰/۹/۱۳۵۰ وزارت فرهنگ و هنر, آئین نامه اجرائی ماده ۲۱ قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان را بشرح پیوست تصویب نمودند.

فصل اول – مقررات عمومی تنظیم اظهارنامه ثبت اثر

ماده اول – ثبت اثر طبق درخواست نامه چاپی که از طرف وزارت فرهنگ و هنر تهیه و در اختیار درخواست کننده ثبت اثر گذارده میشود بعمل می آید و باید در دو نسخه بزبان فارسی نوشته و امضاءشده و حاوی نکات زیر باشد:

  • الف – نام و نام خانوادگی و تابعیت و اقامتگاه وشماره محل صدور شناسنامه و تاریخ تولد پدید آوردنده ویا شخصی که به اعتبار قانونفوق الذکر قائم مقام پدید آوردنده اصلی اثر میباشد و هرگاه درخواست کننده شخص حقوقی باشد نام و شماره ثبت و اقامتگاه قانونی شخص حقوقی
  • ب – در صورتیکه درخواستنامه از طرف وکیل یا نماینده قانونی اشخاص مذکور در بند الف داده شود علاوه برمشخصات موکل نام و نام خانوادگی و تابعیت و اقامتگاه وکیل.
  • پ – تاریخ پدیدآمدن اثر با قید روز و ماه وسال بنحوی که اثر برای چاپ یا نشر یا پخش و یا اجرا آماده شده باشد.
  • ت – در صورتی که اثر مشترک باشد، ذکر مشخصات پدیدآورندگان و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی صاحب حقوق مادی و معنوی به ترتیب مذکور در‌ بند الف این ماده.
  • ث – در صورتی که ثبت نام یا عنوان یا علامت ویژه اثر نیز مورد تقاضا باشد در مورد نام و عنوان ذکر کلمه یا عبارت تقاضا و درمورد علام یا نشانه ویژه توصیف کامل آن بانضمام سه نسخه نمونه یا عکس در اندازه ورنگ اصلی وکلیشه آن.
  • ج – تعیین نوع اثر و اعلام آنکه اثر مشمول کدامیک از انواع آثار مذکور در ماده ۲ قانون میباشد.

فصل دوم – مقررات اختصاصی تقاضای ثبت اثر

ماده دوم – درخواست کننده ثبت اثر علاوه بر تنظیم درخواست نامه بشرح مندرج در فصل اول باید اطلاعات و مدارکی را که به اعتبار نوع اثر در این فصل تعیین میشود همراه درخواست نامه تسلیم نماید.

  • الف – در مورد کتاب و رساله و گزارش پژوهشی جزوه و نمایشنامه و هر نوشته دیگر علمی و ادبی و هنری و همچنین در مورد شعر و ترانه و سرود و تصنیف موضوع بندهای ۱و۲ ماده دوم قانون – دو نسخه کامل خطی یا ماشین شده یا چاپ شده یا فتوکپی اثر.
  • ب – در مورد اثر سمعی و بصری بمنظور اجراء در صحنه های نمایش با پرده سینما یا پخش از رادیو و تلویزیون موضوع بند۳ ماده دوم قانون – دو نسخه از اثربهر ترتیبی که برای اجراء نوشته یا ضبط یا نشر شده است.
  • پ – در مورد اثر موسیقی موضوع بند۴ ماده دوم قانون دو نسخه اصل یا فتوکپی یا خطی از نت اثر درصورتیکه نت داشته باشد به انضمام گفتار ا; اگر باشد بعلاوه دو نسخه اثر روی صفحه یانوار
  • ت – در مورد نقاشی و تصویر و طرح و نقش و نقشه جغرافیائی ابتکاری و نوشته و خطهای تزئینی و هرگونه تزئینی و اثر تجسمی موضوع بند ۵ ماده دوم قانون :

۱- دونسخه عکس رنگی از صال اثر مشروط بر اینکه ابعاد عکس از ۲۴در۱۸سانتیمتر تجاوز نکند.
۲- تعیین آنکه اثر منطبق با کدامیک از آثار مذکور در بند ۵ ماده دوم قانون میباشد.
۳- شرح و توصیف کافی برای شناسائی و تشخیص اثر.

  • ث – در مور پیکره (مجسمه ) موضوع بند۶ ماده دوم قانون دو نسخه عکس رنگی اثر به ابعاد۲۴در۱۸ سانتیمتربا ذکر مواد و مصالحی که در ساختن پیکره بکار رفته و تعیین ابعاد واندازه حقیقی و وزن آن
  • ج – در مورد اثر معماری موضوع بند۷ ماده دوم قانون دو نسخه نقشه کاملهمراه نقشه های تفصیلی واجرائی اثر مربوط بطرح اصلی بنا و تزئینات آن و جزئیات اثرمنحصرا” در مواردی که ثبت آن مورد تقاضاست با شرح و توصیف کامل تاحدی که شناسائی اثر در کلیات و جزئیات مورد نظر درخواست کننده ممکن باشد در صورتکیه درخواست ثبت مربوط ومنحصر به قسمتی از بنا یا ساختمان یا تزئینات آن باشد باید روی نقشه های اصلی بطوروضوح مشخص نشود و در مورد تزئینات طرح آن باید رنگی باشد.
  • ج – در مورد اثر عکاسی موضوع بند ۸ ماده دوم قانون ، دو نمونه کامل از اثر که حداکثر ابعاد آن از ۲۴در۱۸ سانتیمترتجاوزنکند.
  • ح – در مورد اثر ابتکاری مربوط به هنرهای دستی یا صنعتی و نقشه قالی و گلیم موضوع بند۹ ماده دوم قانون ، دو قطعه عکس رنگی یا دو نسخهکپی از اثر باندازه ۲۴در۱۸ سانتیمتر.
  • خ – در مورد اثر ابتکاری که بر پایه فرهنگعامه یا میراث فرهنگی و هنری ملی پدید آمده باشد و همچنین اثر فنی که جنبه ابداع وابتکار داتشه باشد موضوع بندهای ۱۰و۱۱ ماده دوم قانون ، نظر بانیکه اثر پس از پدیدآمدن بصورت یکی از آثار مندرج درماده دوم با ترکیبی از آنها خواهد بود درخواستکننده ثبت با توجه به نوع اثر و ارتباط آن با یک یا چند نوع از آثار مذکور در ماده دوم قانون باید اطلاعات و مدارک خاص همان نوع یا انواع راتسلیم کند.
  • د- در مورد آثار سینمائی یک نسخه امل از اثر با ذکر نام و مشخصات.
    تبصره – در کلیه مواردمذکور در فصل اول واین فصل درصورتیک ه متقاضی توضیحات خاصی را برای معرفی اثر وچگونگی پیدایش آن لازم بداند در برگ جداگانه ای درج و همراه اظهارنامه تسلیم کند.
  • ذ- در مورد نرم افزارهای چند رسانه ای دو نسخه کامل از نمونه نرم افزار تولید شده با ذکر نام و مشخصات و ویژگی‌های اثر

فصل سوم – مرجع ثبت و اقدامات ثبتی

ماده سوم – درخواست کننده اثر باید درخواست نامه ثبت را به ترتیب مندرج در فصل اول و دوم این آئین نامه تنظیم و در مرکز به وزارت فرهنگ و هنر و در شهرستانها به ادارات فرهنگ و هنر یا نماینده تعیین شده از طرف وزارت فرهنگ و هنر تسلیم و رسید اخذ کند.

‌تبصره – درخواست کننده ثبت آثار نرم افزارهای چند رسانه ای درخواست نامه ثبت را به ترتیب مندرج در فصل‌های اول و دوم این آیین‌نامه به همراه‌ دو نسخه کامل از نمونه مورد نظر به دبیرخانه شورای عالی داده ورزی تحویل می‌دهد. ‌ثبت اثر از نظر فنی توسط شورای یاد شده و از نظر محتوایی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود. دبیرخانه شورای مزبور موظف است قبل از ثبت اثر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت نماید. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است ظرف سه ماه از دریافت استعلام‌ دبیرخانه شورای عالی داده ورزی نظر خود را به آن دبیرخانه اعلام نماید.

ماده چهارم – مراجع دریافت درخواست نامه ثبت اثر کلیه درخواست نامه ها را به واحد امور مولفان و مصنفان و هنرمندان در وزارت فرهنگ و هنر ارسال خواهند نمود. واحد مزبور به درخواست نامه ها رسیده ظرف مدت سه ماه رسیدگی و اگر درخواستنامه ها مطابق مقررات فصل اول و دوم تنظیم شده باشد و اثر قبلا” به ثبت نرسیده باشد آنها را در دفتر مخصوص ثبت اثرها ثبت نموده و گواهینامه ثبت اثر را با قید روز و ساعت تسلیم درخواست بنام درخواست کننده صادر و به وی تسلیم و رسید اخذ کند.
در صورتیکه درخواست نامه مطابق مقررات فصل اول و دوم بالا تنظیم نشده باشد موارد نقض یا ایراد کتبا” با پست سفارشی به درخواست کننده ابلاغ و تا زمانی که درخواست کننده اقدام برفع نقص یا ایراد نکند درخواست ثبت بلا اقدام خواهد ماند.

ماده پنجم – وزارت فرهنگ و هنر مکلف است در آخر هر ماه فهرستی از کلیه آثار ثبت شده در همان ماه را در روزنامه رسمی کشور و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار روزانه تهران برای اطلاع عموم آگهی کند. فهرست مزبور در هر مورد بطور اختصار شامل نام درخواست کننده و تاریخ ثبت و نوع اثر و معرفی موضوع آن خواهد بود. قبول درخواست ثبت اثر و همچنین ثبت آن مانع اعتراض وادعای حق ازناحیه دیگر اشخاص نخواهد بود.

ماده ششم – درخواست کننده میتواند قبل یا بعد از ثبت اثر تقاضای تغییر و اصلاح ، تکمیل یا ابطال آنرا بنماید. در اینصورت وزارت فرهنگ و هنر بنحو مذکور در ماده پنجم آگهی خواهد کرد.

ماده هفتم – هزینه آگهی ثبت اثر و موارد تغییر، اصلاح ، تکمیل و یا ابطال آن بعهده درخواست کننده و دینفع خواهد بود

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    6 + هجده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!