0

کوین پات چیست؟ آیا کلاهبرداری محسوب می شود؟

دسته بندی ها : فضای مجازی 5 خرداد 1398 مدیر سایبرلا 484 بازدید

اخیراً وب گاه ها و شبکه های اجتماعی گوناگونی پا به عرصه گذاشته اند که به کاربران خود رمزارز رایگان واگذار می کنند. نحوه فعالیت این وب گاه ها شائبه کلاهبرداری بودن آن ها را مطرح ساخته است.

به نقل از ایران هشدار- وب‌گاه‌ها و شبکه‌های اجتماعی گوناگونی وجود دارند که به کاربران خود رمزارز رایگان واگذار می‌کنند. میزان رمزارز واگذاری در هر یک از این مراجع، متفاوت می‌باشد، ولی موضوع مشترک در رابطه با تمامی آن‌ها، ناچیز بودن تعداد رمزارزهای اختصاص‌یافته است، که متعاقبا با روی کار آمدن هر وب‌گاه و یا شبکه اجتماعی جدید، پرسشی مبنی بر میزان سودآوری فعالیت در آن، در کنار احتمال فعالیت‌های کلاهبردارانه مطرح می‌شود. کوین پات، یکی از تازه‌ترین نمونه‌های موضوع مورد اشاره است که چند وقتی است در میان کاربران ایرانی مورد توجه واقع شده است.

کوین پات یک میکرووالت شامل چندین فاست است که در ماه جولای ۲۰۱۷ معرفی شده است. فاست‌ها وب‌گاه‌هایی هستند که با فعالیت در آن‌ها می‌توان به مقدار کمی رمزارز به دست آورد. منبع درآمد اصلی وب‌گاه‌های فاست، پیوندهای تبلیغاتی موجود در آن‌هاست. جذب زیرمجموعه به صورت هرمی، یکی دیگر از روش‌های کسب درآمد رمزارزی از طریق وب‌گاه‌های موسوم به فاست است. در حقیقت این وب‌گاه‌ها از طریق تبلیغات و کسب زیرمجموعه، بدون انجام فعالیت مثبت اقتصادی سودآوری کرده و در نهایت میزان کمی از سود به دست آمده آن‌ها به کاربران تعلق می‌گیرد. فاست‌ها برای جلوگیری از دریافت رمزارز به صورت متعدد توسط هر کاربر، علاوه بر اعمال محدودیت زمانی میان هر دو درخواست، نیاز به تأیید هویت انسانی را نیز در فرآیند دریافت رمزارز در نظر گرفته‌اند. به این ترتیب هر کاربر، در روز تنها به تعداد دفعات محدودی می‌تواند از هر فاست رمزارز دریافت کند.

ضرورت انجام تراکنش‌هایی با این حجم کم از رمزارز بدون پرداخت هزینه، زمینه‌ساز شکل‌گیری میکرووالت‌ها می‌باشد. میکرووالت‌ها، کیف پول واقعی به شمار نمی‌آیند و تنها چند رمزارز با قابلیت های محدود ارائه می‌دهند. در واقع این سرویس، یک فضای ذخیره موقت برای تراکنش‌های کوچک است، و در آن این رمزارزها به یک آدرس فرستاده شده و در آن نگهداری می‌شوند.

در حقیقت، کوین پات یک کیف پول یا میکرووالت شامل چند رمزارز است که انجام تراکنش و مبادلات با حجم پایین در آن، هیچ هزینه یا کارمزدی برای فاست‌ها به همراه ندارد و منبع مناسبی برای آن‌هاست تا از این طریق پرداخت‌های خود را بدون هزینه انجام دهند. با استفاده از کوین پات هم‌چنین می‌توان به استخراج رمزارز با استفاده از پردازنده رایانه‌ پرداخت. البته باید اشاره کرد با توجه به بالا بودن سختی شبکه، به خصوص در رابطه با رمزارز بیت‌کوین و وجود دستگاه‌های تخصصی استخراج با توان محاسبه هَش بسیار بالا، تصور امکان‌پذیر بودن سودآوری با استفاده از پردازنده رایانه‌های شخصی امری تقریبا محال به حساب می‌آید. در واقع قرار دادن توان پردازشی پردازنده در اختیار کوین پات، به منظور استخراج هر یک از رمزارزهای موجود در آن، بیش از هر چیز به از بین رفتن سخت‌افزار کاربر خواهد انجامید.

به طور کلی رمزارزهای به دست آمده در کوین پات را می‌توان پس از رسیدن به یک حد نصاب، برداشت کرده و به کیف پول شخصی خود ارسال نمود. اما در صورتی که میزان وجه کسب شده کمتر از مبلغ متداول برای تراکنش باشد، عملا قابلیت انتقال و بهره مندی از آن وجود ندارد.

فاست‌ها، سازوکارهای تشویقی گوناگونی از قبیل جایزه وفاداری (فعالیت مستمر و همه روزه در وب‌گاه فاست) و جایزه استخراج (اجازه استفاده از قدرت پردازشی پردازنده رایانه کاربر برای استخراج رمزارز) برای جذب کاربران و ترغیب به فعالیت بیشتر در وب‌گاه خود در نظر می‌گیرند.

با یک بررسی و محاسبه ساده، و با در نظر گرفتن محدودیت‌های زمانی میان درخواست‌های رمزارز از فاست‌ها، و تعداد رمزارزهای دریافتی در هر بار مطالبه، می‌توان به راحتی دریافت که سودآوری به صورت فردی و تنها از طریق فرآیند درخواست و یا مطالبه، به هیچ وجه امکان‌پذیر نخواهد بود. به طور مثال در رابطه با رمزارز بیت‌کوین، اگر فرض کنیم که هر ۵ دقیقه امکان درخواست رمزارز رایگان فراهم باشد، و از سه فاست موجود ارائه‌کننده بیت‌کوین، هر بار مجموعا ۱۰۰ ساتوشی دریافت کنیم، با صرف زمان ۸ ساعت در روز، ۹۶۰۰ ساتوشی کسب می‌کنیم، که با توجه به بهای بیت‌کوین و دلار در زمان نگارش این مطلب، مبلغی تنها در حدود ۱۰ هزار تومان به دست خواهیم آورد، که حتی بدون در نظر گرفتن میزان زمان و انرژی صرف‌شده و فرسایش سخت‌افزار کاربر، رقمی بسیار ناچیز خواهد بود. همین امر سبب می‌شود تا کاربران با انگیزه کسب سود، به جذب زیرمجموعه در یک ساختار هرمی روی آورند، یا اقدام به شرکت در بخش شرط‌بندی کوین پات کنند، و یا اینکه با تصور سودآور بودن فرآیند استخراج با پردازنده رایانه خود، که در شرایط حاکم بر بازار رمزارزها، عملا امکان‌پذیر نمی‌باشد، به استخراج از طریق پردازنده رایانه شخصی خود بپردازند.

به عنوان جمع‌بندی باید عنوان کرد عملکرد وب‌گاه‌های این‌چنینی، با وجود تفاوت‌های ظاهری میان آن‌ها، مشابه یکدیگر بوده و در نهایت بیش از هر چیز به سود پدیدآورندگان و گردانندگان آن‌ها خواهد انجامید.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    4 × پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!