0

بازار فرابورس چقدر برای ورود کسب و کارهای نوآور آمادگی دارد؟

دسته بندی ها : کسب و کار 7 مرداد 1399 کارشناس سایبرلا 427 بازدید
بازار سرمایه و بورس

از زمانی‌که سازمان بورس اعلام کرد مقدمات تسهیل ورود بخش خصوصی و شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال به بورس فراهم شده، بسیاری از کسب و کارهای نوآور که سودای ورود به بورس را در سر داشتند، امید بیشتری برای ورود به این بازار پیدا کردند. این درحالی است که هنوز اطلاعات درستی از این شرکت‌ها مانند صورت‌های مالی و سودآور بودن آنها در دست نیست.

تسهیل‌کنندگان ورود کسب‌وکارهای نوآور به بورس معتقد هستند که اساس ورود این کسب‌وکارها به بورس را همان تجربه‌ای قرار داده‌اند که کشورهای دیگر در این زمینه به آن رسیده‌اند. به باور آنها اکنون برخی کسب‌وکارهای نوآور وجود دارند که از مراحل اولیه عبور کرده و باتوجه به رشدی که داشته‌اند، می‌توانند به بازار سرمایه ورود کنند.

در این راستا فرابورس نیز مدتی است به‌دنبال ایجاد بازار مجزایی برای ورود کسب‌وکارهای نوآور به بورس است. برای اینکه بدانیم این بازار چه مشخصاتی دارد و به‌طور کلی سازوکار آن به چه شکل است، با رضا غلامعلی‌پور، معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

کسب‌وکارهای نوآور بخشی از بازار هدف هستند

غلامعلی‌پور در بحث ورود کسب‌وکارهای نوآور و استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه توضیح داد: «در این رابطه نباید یک موضوع را فراموش کنیم. استارت‌آپ‌ها تنها بخشی از شرکت‌هایی هستند که در بازار هدف پذیرش می‌شوند. ما مخاطبان زیادی داریم که ممکن است همه طیف از شرکت‌ها را در بر بگیرد.»

او با بیان اینکه این بازار اکنون در مرحله تدوین است، گفت: «موافقت اولیه سازمان و دستورالعمل‌های آن مانند پذیرش و نوع فعالیت شرکت‌ها در حال تدوین است. بنابراین این بازار تنها مخصوص کسب وکارهای نوآور نیست، بلکه کسب‌وکارهای نوآور جزو شرکت‌هایی هستند که می‌توانند در این بازار پذیرفته شوند.»

معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس درباره مشخصات این بازار گفت: «این بازار برای شرکت‌هایی است که چشم‌انداز و دورنمای خوبی از آنها را متصور هستیم. شاید در لحظه اول این کسب‌وکارها هنوز به سودآوری نرسیده یا در مراحل ابتدایی فعالیت باشند،‌ اما باتوجه به ارائه مستندات، طرح توجیهی، امیدنامه و سایر مدارکی که شرکت‌ها به ما تحویل داده‌اند، آینده خوبی را می‌توان برای آنها تصور کرد.»

ورود کسب و کارهای‌ نوآور، پیش‌شرط دارد

به‌گفته غلامعلی‌پور قاعدتاً شرکتی که هنوز به مرحله بلوغ و تثبیت سودآوری نرسیده ریسک بالاتری نسبت به دیگر شرکت‌ها دارد. بنابراین باید روی مساله مشارکت‌کنندگان در این بازار دقت بیشتری کنیم. برخلاف بازار اول و دوم که بازار آزادی است و همه افراد با هر سطحی از منابع و آشنایی با مباحث مالی خریدوفروش می‌کنند، در این بازار شاید این شرایط را به‌راحتی نداشته باشیم و باید برخی حداقل‌ها و پیش‌شرط‌ها را برای افرادی که می‌خواهند در این بازار فعالیت کنند، در نظر بگیریم.

او کسب‌وکارهای نوآوری که برای ورود به بازار اعلام آمادگی کردند را نام برد و توضیح داد: «به‌طور مشخص شرکت‌های تپسی، دیجی‌کالا، کافه‌بازار و شیپور چندباری برای ورود به بازار سرمایه درخواست داده‌اند و صورت‌های مالی سالانه آنها آماده شده است، اما در مورد اینکه کدام‌یک از اینها حائز شرایط هستند، در فرابورس در حال بررسی هستیم و تصمیم نهایی در هیات پذیرش گرفته می‌شود.»

ورود کسب و کارهای نوآور به بورس، مثبت یا منفی؟

معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس در پاسخ به این سؤال که چه شاخص‌هایی برای ورود کسب‌وکارهای نوآور به بازار سرمایه در نظر گرفته شده، توضیح داد: «باتوجه به بازار هدفی که ما برای ورود استارت‌آپ‌ها به بورس در نظر گرفته‌ایم، چشم‌اندازی که برای سودآوری دارند را دنبال می‌کنیم. به‌دلیل اینکه برخی کسب‌وکارها ممکن است اندکی زیان انباشته داشته باشند و اکنون به‌طور مشخص نتوانیم بگوییم که کدام کسب‌وکارهای نوآور پذیرش می‌شوند و کدام‌یک نمی‌شوند. اولاً باید ببینیم که دستورالعمل بازار هدف چگونه نوشته می‌شود تا با توجه به آن بخواهیم تصمیم بگیریم و آنها را پذیرش کنیم. دوم اینکه بدانیم چقدر می‌توان به مدارک مستند، درونما و عملکرد آتی آنها امیدوار بود.»

باتوجه به اینکه هنوز اطلاعاتی از کسب‌وکارهای نوآور که قرار است وارد بورس شوند روی کدال وجود ندارد، این سؤال را از غلامعلی‌پور پرسیدیم که ورود این کسب‌وکارهای نوآور چقدر می‌تواند برای بازار بورس مثبت باشد؟ او در این باره توضیح داد:‌ «طبیعی است که این شرکت‌ها، شرکت‌های سهامی خاص هستند و بعد از پذیرش، اطلاعات آنها روی کدال منتشر می‌شود. به هر حال در بازارهای بورس دنیا نیز شرکت‌هایی نظیر کسب‌وکارهای نوآوری که در حال بررسی آنها هستیم، پذیرفته شده‌اند و سهام آنها در حال معامله است. این کسب‌وکارهای نوآور نیز در بخشی از اقتصاد ما در حال ایفای نقش هستند. هر چهار کسب‌وکاری که نام بردیم، شرکت‌هایی هستند که عموم مردم از خدمات آنها استفاده می‌کنند و نقش آنها در فضای اقتصادی کشور یا فعالیت‌های روزمره در حال زیاد شدن است و هرکدام قابلیت‌های پذیرش دارند.»

رضا غلامعلی‌پور معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس، گفت: روندی که ما در حال انجام آن هستیم، روندی است که دنیا انجام داده است. به هر حال کسب‌وکارهای نوآور با کسب‌وکارهای سنتی و متکی بر دارایی‌های فیزیکی متفاوت هستند. به همین جهت دقت و مراقبتی که روی این شرکت‌ها داریم بیشتر است و کار جدیدی در حال انجام است.
درصورتی که این کسب‌وکارها روند روبه‌رشد خود را انجام دهند، ورود آنها به بازار سرمایه هم می‌تواند نتیجه مثبتی داشته باشد.

بازار سرمایه می‌تواند محلی برای تأمین مالی این شرکت‌ها باشد تا اگر در فضای اقتصادی هم در حال رشد بودند، سرعت رشد آنها بیشتر شود و بتوانند با تأمین مالی، فعالیت‌های خود را گسترش دهند.

ایجاد درگاه تأمین مالی اتاق بازرگانی، راهی برای شناسایی بهتر کسب‌وکارها

از اواخر تیرماه اتاق بازرگانی نیز با ایجاد درگاهی شرایط را برای ورود کسب‌وکارهای بخش خصوصی تسهیل کرده و انها از طریق این درگاه می‌توانند به بازار بورس و فرابورس متصل شوند.

غلامعلی‌پور درباره هدف از تشکیل این درگاه وهمکاری فرابورس با اتاق بازرگانی توضیح داد: «اتاق بازرگانی نهادی است که تعداد زیادی شرکت در صنایع مختلف مانند بخش خدمات، کشاورزی، صنعت و غیره از کل کشور عضو آن هستند. قاعدتاً همه این شرکت‌ها شاید در وهله اول شرایط ورود به بازار بورس را نداشته باشند. سامانه‌ای که اتاق بازرگانی در حال تهیه و نهایی کردن آن است، قرار است برای ما یک پالایش اولیه انجام دهد؛ چراکه این کار عملاً از حوزه فعالیت بورس خارج است. اینکه بتواند از سراسر کشور این شرکت‌ها را بررسی کند. بنابراین قرار است اتاق بازرگانی با ایجاد این سامانه اطلاعات شرکت‌هایی را که متقاضی هستند را بررسی کند و آنهایی که از حداقل‌ها برخوردار هستند به فرابورس برای انجام مراحل بعدی ارسال شود.»

این سامانه می‌تواند از این جهت نیز کمک‌کننده باشد که باتوجه به تعداد زیاد متقاضیان برای پذیرش، وقت ما به سمت شرکت‌هایی برود که دارای حداقل‌هایی برای ورود به بورس هستند. در این حوزه جلساتی را هم با مدیران اجرایی این سامانه در اتاق بازرگانی داشته‌ایم و تیم‌های فنی ما این سامانه را بررسی کرده‌اند تا بدانیم تا چه حد این سامانه را می‌توان به سامانه فرابورس پیوند داد و عملاً چندباره کاری در دریافت اطلاعات صورت نگیرد.

غلامعلی‌پور عنوان کرد: «در حال حاضر کاری که انجام می‌دهیم هماهنگی بین سامانه ما و سامانه اتاق بازرگانی است. از نظر ما اگر آن سامانه بتواند فعالیت خود را به‌خوبی انجام دهد، کار ما از طریق فیلتر کردن کسب‌وکارها توسط این درگاه راحت‌تر می‌شود.»

منبع: راه پرداخت

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نوزده − 16 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!