0

آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی را جدی بگیرید

دسته بندی ها : سواد فضای مجازی 24 مرداد 1396 مدیر سایبرلا 485 بازدید

رئیس پلیس فتای البرز گفت: عدم دانش افراد در فضای مجازی، پیامد‌هایی برای کاربران به وجود می‌آورد که گاها” جبران ناپذیر است.

به گزارش پلیس فتا، نشست شناسایی آسیب‌های فضای مجازی برای کارکنان دولتی با همکاری پلیس فتا استان و استانداری  البرز در سالن اجتماعات استانداری در شهرستان ساوجبلاغ برگزار شد.

سرهنگ محمد اقبالی رییس پلیس فتا استان البرز بنا به دعوت معاونت آموزش استانداری البرز در سالن جلسات فرمانداری شهرستان ساوجبلاغ حاضر و در خصوص اینترنت و فضای مجازی، عناصر تشکیل دهنده اینترنت، ویژگی‌های فضای سایبر، آسیب‌ها و تهدیدات. چالش‌های پیش‌رو جامعه در استفاده مطلوب از اینترنت، کلاهبرداری‌های اینترنتی، اسکیمر، فیشینگ، شبکه‌های اجتماعی و برخی از شگردهای ارتکاب جرایم برای کارکنان فرمانداری‌های تابعه غرب استان البرز (طالقان ،نظر آباد،ساوجبلاغ) مطالبی را بیان کردند.

وی افزود: عوامل موثر در وقوع جرم سایبری را می‌توان سطح پائین آگاهی مردم و کاربران، مشکلات فرهنگی و اخلاقی کاربران، اشکالات ساختار فنی، سهولت ارتکاب و پنهان ماندن مجرمان، ویژگی‌های وب‌ها و توسعه رسانه‌های دیجیتال کاربرمحور‌، افزایش تعداد کاربران و درنتیجه قربانیان و مجرمان دانست‌.

سرهنگ اقبالی با اشاره به برداشت غیرمجاز از حساب های بانکی آن را سرآمد کلاهبرداریها دانست و اضافه‌کرد: فرصت طلبان این عملیات مجرمانه را از روشهایی مانند فیشینگ، نصب اسکیمر، مهندسی اجتماعی، نصب نرم افزار جاسوسی کیلاگر انجام می‌دهند.

سرهنگ اقبالی در ادامه به فیشینگ اشاره کرد و گفت: فیشینگ به زبان ساده یعنی صفحه‌ای شبیه صفحه لاگین(ورود) یک سایت معتبر که حاوی کدی است که آنچه شما در قسمت نام کاربری و رمز وارد می‌کنید را به طور مخفیانه برای هکر می‌فرستد. مثلآ یک صفحه که عینآ شبیه صفحه لاگین یاهو است با این تفاوت که وقتی روی دکمه Login کلیک می‌کنید اطلاعات شما اول به طور مخفیانه برای هکر ارسال شده و سپس وارد یاهو می‌شوید. ضمن اینکه تفاوت را می‌توانید از آدرس صفحه پرداخت به تغییرات بسیار کم متوجه شوید.

وی افزود: راهکار پیشگیرانه و تمهیدات لازم برای افزایش امنیت فردی در خصوص فیشینگ این است که  ابتدا آدرس صحیح URL به صورت دستی وارد شود وبه پروتکل HTTPS توجه نمایید و از کیبورد مجازی استفاده کنید و به کد امنیتی کنار دکمه پرداخت دقت کنید که عکس نباشد.

رئیس پلیس فتای استان  البرز  ادامه داد: اسکیمر هم یکی از راه‌های کلاهبرداری مالی و تخلیه حساب شهروندان به حساب می‌آید که از طریق نصب تجهیزات اضافی (چیپ‌های الکترونیکی) بر روی دستگاه‌های خودپرداز atm  و پایانه‌های فروشگاهی pos و اخذ رمز کارت با استفاده از نصب دوربین و یا صفحه کلید جعلی  صورت گرفته و اطلاعات کارت کاربران را روی کارت دیگری کپی  می‌نمایند و حسابشان را خالی می‌کنند.

وی با اشاره به بحران هویت در شبکه‌های اجتماعی به تعریف آن پرداخت و گفت: شبکه اجتماعی بستری است که به کاربران امکان به اشتراک گذاری علاقمندی‌ها‌، افکار و فعالیت‌های خودشان را می‌دهد و متشکل است از گروه‌هایی که عموما فردی یا سازمانی هستند که توسط یک یا چند نوع وابستگی به هم متصل‌اند. از جمله دلایل رونق‌گیری شبکه‌های اجتماعی اشتراک گذاری عکس، ویدئو، نوشته ها، چند رسانه‌ای بودن‌، گپ و گفتگو ، دنبال کردن و دنبال شدن افراد، ارتباطات جهانی‌، امکان جستجو ، اطلاع‌رسانی و خبر رسانی در لحظه، گسترش فرهنگ جهانی شدن، گسترش دموکراسی می باشد.

این مقام انتظامی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی دارای  آسیب‌ها و پیامدهایی است که می‌توان به انتشار عکس‌های خانوادگی و شخصی با کمترین میزان رعایت اصول عرفی و اخلاقی‌، فروپاشی خانوادگی و افزایش طلاق‌، ایجاد یک فضای غیر متعارف‌ که باعث گرایش روزافزون دختران و پسران برای خودنمایی‌، آموزش تهیه و تولید مواد مخدر و  به خصوص روانگردها، سوء استفاده از زنان و دختران تحت عنوان (مهاجرت، دوستیابی، همسریابی و…)، بهره برداری سوء از احساسات نسل جوان در ایجاد نافرمانی‌های مدنی و تعارضات اخلاقی، تبلیغ مدهای ناهنجار-تبلیغ لوازم آرایشی و … ، توهین به  اسلام و ارزش‌های دینی و پیامبر و ائمه اطهار‌، ترویج انحرافات  مذهبی (بهائیت، وهابیت وعرفان‌های کاذب و .‌.. )‌، تبلیغ شیطان پرستی و فروش نمادهای آن‌، شایعه پراکنی به عنوان یکی از تاکتیک‌های جنگ نرم در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد .

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هفده − پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!