0

آدرس‌ سایت های کلاهبردار را گزارش دهید

کلاهبرداری کامپیوتری, کلاهبرداری در فضای مجازی, سایبرلا

به گفته مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف کننده رگولاتوری ، درصورت مواجهه با سایت های کلاهبردار، آدرس URL سایت را در بخش گزارش های مردمی پلیس فتا ثبت کنید تا درصورت بررسی و اطمینان از کلاهبردار بودن آن وب سایت، از دسترس خارج شود.

کلاهبرداران با راه اندازی سایت های جعلی که شبیه به سایت‌های اصلی است، به ربودن اطلاعات افراد، اغلب برای سوءاستفاده‌های مالی اقدام می‌کنند؛ در این شیوه که اصطلاحاً به فیشینگ معروف است، از طریق اطلاعات واردشده توسط کاربران در صفحات جعلی حساب‌های بانکی قربانیان خالی می‌شود یا ممکن است اطلاعات شخصی کاربران را دریافت کرده و از آن سوءاستفاده کنند.

پس از اجرای طرح رجیستری، ارسال پیامک‌هایی به اسم همتا به همراه آدرس‌های جعلی و صفحه‌هایی که مانند سامانه همتا طراحی شده، اتفاق تازه‌ای نیست اما هر بار به روشی صورت می‌گیرد. پیش از این بارها اتفاق افتاده که پیامکی برای برخی افراد ارسال و از آنها خواسته شده جهت جلوگیری از قطع شدن تلفن همراه، مبلغی را پرداخت کنند. در یکی از جدیدترین نمونه‌های این کلاهبرداری، با هدایت کاربران به سایت‌های فیشینگ، اطلاعات را از آنها درخواست می‌کنند.

در این راستا پیمان قره‌داغی -مدیرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف  کننده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- گفت: مردم می‌توانند به بخش گزارش‌های مردمی در پلیس فتا مراجعه کنند و در بخش گزارش تخلف وب‌سایت، آدرس URL سایت کلاهبردار را که برایشان ایمیل یا پیامک شده ثبت کنند، چون فقط موضوع رجیستری نیست و کلاهبرداری به روش‌های دیگر هم انجام می‌شود. پلیس فتا هم بررسی می‌کند و اگر لازم باشد آن سایت از دسترس خارج می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مردم باید آگاه باشند، صرف نظر از آدرس URL، درصورتی که به صحت آدرس شک کردند، می‌توانند کد ملی و شماره موبایل خود را به‌اشتباه ثبت کنند. اگر این وب‌سایت متعلق به سامانه همتا باشد، به یک دبتابیس متصل است که اطلاعات شما را با اطلاعات خود انطباق می‌دهد و درصورت صحت اطلاعات، آن را تایید می‌کند، اما سایت‌های کلاهبرداری، اگر شما اطلاعات غلط وارد کنید هم وارد صفحه بعد می‌شوند، بنابراین با این روش می‌توانید از صحت هویت سایت مطمئن شوید.

منبع: ایسنا

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

  1. Afshin گفته :
    11:04 1399/07/02

    با سلام اینجانب شاکی هستم در فضای مجازی تلگرام پول تقلبی و جعل اسناد بانکی چاپ پول کلاهبردار امیر… ط کلی هست ایدی کانال در تلگرام @poul_ta…… عده ای از هموطنان و دوستان هم شاکی هستند کلاهبرداری کرده است از مردم به علت چاپ جعل اسناد بانکی و چاپ پول ادرس محل کرمانشاه محله دولت اباد شماره حساب بانکی ……………شماره حساب بانک ملی و شماره کارت بانک ملی ……حالا من چطور شکایت کنم نحوه شناسایی این کلاهبردار چگونه هست راهنمایی کنید حالا شماره حساب و شماره کارت بانکی دارم چگونه میتوانم شکایت کنم حالا من شاکی هستم چگونه میتوانم شکایت کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!