0

کلاهبرداری با درج آگهی های دروغین در سایت دیوار

فروشگاه اینترنتی, خرید و فروش آنلاین

رئیس پلیس فتا استان مرکزی گفت: افزایش بی سابقه پرونده های کلاهبرداری رایانه ای در سال گذشته نسبت به سال 98 که بیش از 50 درصد آن ها در بستر سایت دیوار رخ می دهد نیازمند بازنگری جدی در نحوه فعالیت این سایت و اعمال تغییرات اساسی و موثر برای کوتاه کردن دست مجرمان سایبری است.

سرهنگ احسان آنقی، رئیس پلیس فتا استان مرکزی در تشریح این خبر گفت: در تحلیل های انجام شده مشاهده شد روند رشد جرایم سایبری به سمت و سوی کلاهبرداری های اینترنتی سوق پیدا کرده است به نحوی که تقریبا 42 درصد از کل جرائم استان در بازه زمانی فوق مربوط به کلاهبرداری اینترنتی ،26 درصد ازجرائم مربوط به برداشت غیر مجاز و 20 درصد جرائم هتک حیثیت و نشراکاذیب و 12  درصد نیز مربوط به سایر جرائم از قبیل دسترسی غیر مجاز، تهدید، اخاذی و…  می باشد..

این مقام مسئول افزود: راه اندازی رمز دوم یکبار مصرف (OTP) موجب شده است که جرم برداشت غیر مجاز از حساب افراد که پیش از این حدود 70% از جرائم سایبری را به خود اختصاص داده بود تعدیل شده  و مجرمان سایبری با یافتن بهترین بستر جایگزین اعمال خرابکارانه ی خود را با درج آگهی های دروغین در سایت دیوار به انجام برسانند.

سرهنگ آنقی بیان کرد: درصد بسیار بالایی از آگهی های درج شده در سایت دیوار بدون پشتوانه بوده و صرفا به قصد کلاهبرداری ثبت می شوند و پس از تقاضای بیعانه از هموطنان،هیچگونه کالایی ارسال نمی کنند و در مواردی هم که ارسال انجام می گیرد اجناس با کالای موجود در آگهی تفاوت داشته و کالای تقلبی یا معیوب به خریدار تحویل داده می شود .

وی افزود: با توجه به وضعیت اقتصادی هموطنان در فضای فعلی جامعه و حساسیت بالای پلیس فتا سراسر کشور در پیشگیری از جرایم رایانه ای، همه روزه تلاش شده است که با اقدامات مناسب و کارآمد آگاهی بخشی لازم به هموطنان صورت پذیرد تا پیش از هرگونه تعرض به اموال مردم دست کلاهبرداران را کوتاه نماییم اما باید توجه داشت که مهمترین عامل کلاهبرداری های اینترنتی اعتماد نابه‌جا خریداران به افراد ناشناس در فضای مجازی می باشد.

این مقام انتظامی با اشاره به عدم احراز هویت در سایت دیوار که مهمترین دلیل تبدیل این سایت به بستر وقوع بیش از پنجاه درصد کلاهبرداری های اینترنتی استان مرکزی است، بیان داشت:  در ابتدای سال جاری یکی از شهروندان اراکی با ارائه هفت پرونده قضایی به مجموعه پلیس فتا استان اعلام داشته که متاسفانه در تمام خریدهای اینترنتی خود طی یک روز در دام کلاهبرداران اینترنتی اسیر شده است و پرونده های وی در حال رسیدگی و بررسی می باشد.

رئیس پلیس فتا استان مرکزی با ابراز نگرانی و ناراحتی از این حفره اقتصادی که کلاهبرداران هر روز از آن برای سرقت از هموطنان استفاده می کنند با درخواست از مسئولان قضایی کشور برای رسیدگی به این موضوع بیان داشت: در استان مرکزی به صورت دوره ای این خلاء مهم را به گوش مسئولین محترم رسانده ایم و راهکارهای پیشنهادی این پلیس از قبیل اجرای طرح احراز هویت دقیق و موثر در سایت دیوار را ارائه کردیم و امیدواریم با همت و کمک دستگاه قضا بتوانیم پیش از وقوع جرم یاری رسان هموطنان باشیم و از روند فرسایشی رسیدگی به جرایم روزافزون و تکراری که در قالب درج آگهی در سایت دیوار اتفاق می افتد، جلوگیری کنیم .

منبع: پلیس فتا

نمونه دادخواست طرح دعوای حقوقی علیه شخص منتشرکننده آگهی در سایت دیوار / شیپور به علت عدم ارسال کالا یا مطالبه وجه اضافه برای ارسال کالا

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    15 − 6 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!