0

کارگروه سندباکس تشکیل شد

اولین جلسه کارگروه مدیریت یکپارچه و هماهنگی میان سندباکس ها یا محیط های آزمون برگزار شد.

این کارگروه براساس دستورالعمل ایجاد نظام مدیریت یکپارچه محیط‌های آزمون تنظیم‌گری کسب و کارهای نوآورانه در فضای مجازی یا سندباکس مصوب شورای عالی فضای مجازی تشکیل شده‌است.

در این جلسه علی عبدالهی رئیس کارگروه و رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند با اشاره به اینکه معمولا زمان ورود فناوری یا تکنولوژی جدید به کشور بخشی از مجموعه‌های حاکمیتی با آن مخالفت می‌کند گفت: «در چنین شرایطی وقتی کسب و کارهای نوآور بر اساس آن فناوری خدمت ارائه می‌دهند به ناچار به سمت قانون گذاری برای آن پیش می‌رود که در بیشتر موارد این قوانین از کارآمدی لازم برخوردار نیستند.»

او افزود: «این در حالی است که قاعدتا باید شرایطی فراهم شده باشد تا امکان همراهی و مشارکت از سوی دستگاه‌های مسئول فراهم شود و پس از آموزش‌های لازم و آزمودن و بکار گرفتن آن تکنولوژی امکان تدوین قوانین و نحوه استفاده و بکارگیری از آن مشخص شود.»

عبدالهی با اشاره به اینکه محیط‌های سندباکس یا آزمون چنین وظایفی را برعهده خواهند داشت تاکید کرد: «محیط آزمون به دنبال آن است تا قوانین و مقررات غیرقابل انعطاف را با کسب وکارهای نوین و خلاق انطباق دهد و کاری کند که این قوانین مانعی برای این کسب و کارها ایجاد نکند و از سوی دیگر چارچوب‌های سهل و آسان برای فعالیت این کسب و کارها فراهم کند.»

او اضافه کرد که به صورت اخص محیط‌های آزمون تنظیم‌گیری یا سندباکس‌ها به شرکت‌های رگ‌تک کمک می‌کنند به ادعای خود مبنی بر فراهم کردن انطباق با مقررات تنظیم گری در فضای امن و کنترل شده عمل کنند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد با اشاره به اقداماتی که از سوی کشورهای دیگر در این زمینه صورت گرفته است گفت: «بریتانیا جزو اولین کشورهایی بود که اقدام به ایجاد محیط آزمون در حوزه‌های مالی، شرکت‌های فناوری اطلاعات و شرکت‌های فین‌تک کرد.»

او افزود: «این کشور در بررسی‌ها و گزارش‌های خود تاکید کرده است که طول دوره آزمایش باید اندازه‌ای باشه که امکان جمع‌آوری داده‌ها را فراهم کند از سویی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که محیط محصولات و خدماتشان را در محیطی کنترل شده بازمان انتظار کمتر برای ورود به بازار و احتمالا با هزینه کمتر آزمایش کنند.»

او ادامه داد که در بریتانیا در محیط‌های سندباکس یا آزمونش به شرکت‌های متقاضی فعالیت در این محیط‌ها اجازه فعالیت به صورت محدود و همچنین معافیت‌های خاص یا معافیت از اقامه دعواهای اجرایی می‌دهد.

عبدالهی با اشاره به مطالعات مختلفی که روی سندباکس کشورهای مختلف صورت گرفته است گفت: «طبق بررسی‌های صورت مشخص است که باید حداقل زمان درنظر گرفته شده در سند باکس ۱۲ ماه در نظر گرفته شود و در این دوره شرکت‌های فعال در این بخش از معافیت‌های عمومی یا اختصاصی خود برخوردار باشند.»

او ادامه داد: «کسب و کارهای فعال در سندباکس ها باید در طول دوره معافیت و پیش از اتمام دوره آزمایشی برای دریافت مجوز فعالیت اعتباری یا محوز خدمات مالی اقدام کنند.»

او تاکید کرد که سندباکس در دسترس شرکت‌هایی قرار می‌گیرد که از فناوری‌های نوآور استفاده کنند و اگر برای فعالیت پیش از این قانون‌گذاری شده باشد اجازه ورود به محیط سندباکس را نخواهد داشت.

او با اشاره به ملاک‌های کسب و کارها برای حضور در سندباکس‌ها گفت: «در مرحله اول این است که این کسب وکارها باید نوآور باشند از سویی فناوری در مدل کسب وکار تاثیر گذار باشد همچنین این فناوری و کسب وکار در سطح وسیع برای جامعه سودمند باشد.» او اضافه کرد: « داشتن ماهیت غیرانحصاری و در دسترس پذیر بود آن از دیگر خصوصیاتی است که برای پذیریش کسب وکارها در سندباکس‌ها مد نظر قرار خواهد گرفت.»

عبدالهی با اشاره به اینکه مقدمات ایجاد پنجره واحد محیط‌های آزمون یا تما نیز فراهم شده است اعلام کرد که به زودی و در جلسات اتی این کارگروه این پنجره واحد رونمایی خواهد شد.

طبق دستورالعمل سندباکس درگاه الکترونیکی مدیریت چرخه درخواست تا صدور مجوز ایده‌های کسب وکارهای نوآورانه در محیط‌های ازمون توسط دبیرخانه کارگروه سندباکس ایجاد خواهد شد. کلیه کسب و کارها در صورت نیاز به مجوز برای یک ایده نوآورانه که نظام‌های مجوزدهی کنونی پاسخگوی آن نیستند می توانند در تما درخواست دهند.

همچنین کارگروه مدیریت یکپارچه محیط‌های آزمون دوهفته کاری فرصت دارد نتیجه بررسی را در تما اعلام کند که این نتیجه شامل نیاز ورود متقاضی به محیط‌های آزمون و نام محیط آزمون مرتبط و نامه ارجاع است.

متقاضی پس از دریافت نتیجه موافقت اولیه کارگروه از طریق تما، نسبت به مراجعه برخط به تنظیم گر بخشی یا سندباکس بخشی اعلان شده اقدام می‌کند.

تا کنون دولت در آبان ماه ۹۷ بانک مرکزی را ملزم به ایجاد سندباکس و محیط آزمون برای برخی از فناوری‌های نوظهور از جمله بلاک‌چین و رمزارز کرده بود اما تا کنون این سندباکس از سوی بانک مرکزی ایجاد نشده است. همچنین فرابورس نیز به صورت محدود سندباکس بازار سرمایه را ایجاد کرده است.

این کارگروه طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی به صورت خاص وظیفه تعیین حیطه‌های نیاز به ورود به محیط آزمون یا سندباکس را داراست. از سویی رصد عملکرد هر تنظیم گر بخشی و هماهنگی بین تنظیم گران بخشی نیز برعهده این کارگروه گذاشته شده است. از همین رو در جلسات آتی سندباکس بازار سرمایه و سندباکس بانک مرکزی جزو سندباکس‌هایی خواهند بود که پیش از سایر سندباکس‌ها یا تنظیم‌گران بخشی اجازه فعالیت را به صورت رسمی دریافت خواهند کرد.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    13 + 8 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!