0

کسی جلوی پیامک‌های کلاهبرداری را نمی‌گیرد؟

دسته بندی ها : کلاهبرداری پیامکی 14 مرداد 1394 مدیر سایبرلا 996 بازدید

کلاهبرداری پیامکی- اپراتورهای مختلف ارتباطی و مخابرات بارها درباره پیامک‌هایی که گاهی با مضمون برنده شدن در قرعه کشی به دست مردم رسیده و به دنبال آنها سوء استفاده‌های متعددی صورت می‌گیرد اخطار داده‌اند با این حال همچنان این نوع پیامک ها به وفور و راحتی برای مشترکان ارسال می‌شود.

به گزارش ایسنا، طی روزهای گذشته مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات شرکت مخابرات استان تهران نسبت به پیامک‌های حاوی جایزه هشدار داد و بر ضرورت افزایش آگاهی عمومی تاکید کرد.

مصطفی کاظم ستوده، با اشاره به این که سودجویان از هر طریقی قصد گمراه سازی و دستیابی به حساب‌های بانکی شهروندان را دارند گفت: اسامی برندگان جشنواره‌های مخابراتی فقط از طریق وب سایت این شرکت اعلام می شود و مشترکان می‌توانند جهت اطلاع از برنده شدن خود فقط به وب سایت شرکت مخابرات استان تهران به نشانی www.tct.ir مراجعه کنند.

وی با تاکید بر لزوم هوشیاری شهروندان گفت: چنانچه مشترکان مخابرات بر اثر ناآگاهی مورد سوءاستفاده این دسته از کلاهبرداران قرار می گیرند، می توانند موارد را به مراجع قضایی گزارش کنند.

ستوده با بیان این که پست الکترونیکی دفتر بازرسی مخابرات تهران به نشانی mo.sotoodeh@tct.ir آماده دریافت شکایات مشترکان است؛ افزود: شکایات اعلام شده در اسرع وقت بررسی و پیگیریهای لازم انجام می شود.

البته این اولین هشدار در این زمینه نبوده و با توجه به اوضاع موجود قطعا آخرین اخطار هم نخواهد بود و گویی مشترکان باید عادت کنند که اپراتورهای تلفن همراه و ثابت هر از چندگاهی یک بار در این زمینه اطلاع رسانی کنند.

اما سوال اینجاست که مگر غیر از آن است که گفته می شود دیگر تمام سیم کارتها و شماره‌های تلفن ثابت و پنل‌های ارسال پیامک با احراز هویت و داشتن مشخصات کامل صاحب سیم کارت واگذار می شوند حال چگونه است که به این سهولت و در این حد وسیع برای سوء استفاده از مردم تلاش شده و جلوی این امر گرفته نمی‌شود؟

پیش از این وزیر ارتباطات درباره پیامک‌های تبلیغاتی از تشکیل کمیته ای با حضور ۱۰ دستگاه مختلف به ریاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داده و گفته بود: این کمیته وظیفه نظارت بر محتوای پیامکها را دارد و این پیامکها ساماندهی شده تا در صورت تخلف به آنها تذکر داده شود.

محمود واعظی همچنین خاطرنشان کرده بود: در چند ماه گذشته وزارت ارتباطات جلسات متعددی را در این زمینه داشت که در جلسه اخیر وزارتخانه با شورای عالی فضای مجازی آیین نامه و مباحثی برای تعرفه‌های پیامک‌های تبلیغاتی و ارزش افزوده در نظر گرفته شد و سیاست گذاری در این زمینه انجام شد.

شورای عالی فضای مجازی نیز شهریور ماه سال گذشته با تصویب آیین‌نامه ای از ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی خبر داده و اعلام کرده بود: کمیسیون عالی ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی آیین‌نامه ساماندهی پیامکهای انبوه تبلیغاتی و پیامکهای خدمات ارزش افزوده را پس از برگزاری جلسات کارشناسی فشرده تصویب کرده است.

بر این اساس مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرده بود که در این آیین نامه چگونگی نظارت بر ارسال پیامک‌های انبوه تبلیغاتی و پیامک های خدمات ارزش افزوده و ضوابط فعالیت اپراتورها و زیر مجموعه های آن اعم از فراهم کننده و تجمیع کننده محتوا تعیین شده است.

همچنین کمیسیون عالی ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی شرایط ارایه دهندگان خدمات پیامک ارزش افزوده و پیامکهای انبوه تبلیغاتی را در این آیین نامه تشریح کرده و از ابلاغ آن برای نهادها و سازمانهای مرتبط خبر داده بود.

طبق آنچه پیشتر اعلام شده بود این آیین نامه براساس مشکلات مطرح شده در ارسال و دریافت این پیامکها اعم از محتوای آنها، نامشخص بودن مرجع ارسال و نقش اپراتورها در ارسال و دریافت پیامکها، تصویب شده بود.

همچنین بر اساس آن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف شده است تا کارگروهی برای نظارت بر ارسال و تبادل پیامکهای انبوه تبلیغاتی و پیامکهای ارزش افزوده با حضور نمایندگانی از مرکز ملی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سازمان تبلیغات اسلامی، دادستان کل کشور، ستاد کل نیروهای مسلح، شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تشکیل دهد.

اما با تمام این تفاسیر همچنان در این زمینه مشکلات بسیار وجود دارد و به نظر می رسد نظارت دقیقی بر این حوزه صورت نمی گیرد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سه × یک =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!