0

ابرینو از پایان فعالیت کسب و کارش تا پایان مرداد ماه خبر داد

دسته بندی ها : استارتاپ ها 7 مرداد 1399 کارشناس سایبرلا 880 بازدید
حقوق استارت آپ ها, چالش قرارداد حقوقی استارتاپ ها

تصمیمات ناگهانی رگولاتوری، قصور مراکز داده ی میزبان و تصمیمات یک سو‌یه ی اپراتورها، ازجمله مهم‌ترین دلایل بسته شدن استارتاپ دیگری در اکوسیستم استارتاپی کشور شد.

ابرینو، استارتاپی که در حوزه‌ی خدمات ابری فعالیت می‌کرد، تنها تا انتهای مردادماه، خدمات خود را دراختیار کاربرانش قرار می‌دهد. ابرینو با سرویس‌دهی به بیش از ۲۴۰هزار کاربر، انتقال بیش از ۲۰ میلیون فایل و نگهداری از صد ترابایت اطلاعات در طول ۷ سال فعالیت خود، دلایلی مانند تصمیمات ناگهانی رگولاتوری، قصور مراکز داده‌ی میزبان و تصمیمات یک‌طرفه‌ی اپراتورهای موبایل را ازجمله مهم‌ترین مواردی دانسته که باعث پایان‌گرفتن خدمات آن شده است.

پس از خداحافظی چیلیوری و چنگال از اکوسیستم استارتاپی کشور، به‌نظر می‌رسد مشکلات بر سر راه حیات استارتاپ‌‌ها بیشتر شده و کسب‌وکارهای نام‌آشنا نیز همچون کسب‌وکارهای خرد درحال دست‌وپنجه‌نرم‌کردن با مشکلات بازاریابی، قانون‌گذاری‌های عجولانه و کمبود سرمایه هستند.

ابرینو در بیانیه‌ای خبر از پایان کار خود داده و به کاربرانش نیز اطلاع داده که تا پایان مردادماه می‌توانند از اطلاعات‌شان در فضای ابری نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنند و شماره حساب‌شان را هم برای عودت وجوه طرح‌های فعال ثبت‌ کنند.

پس از همکاری‌های نصفه و نیمه‌ای که ابرینو با اپراتورهای همراه اول و ایرانسل شکل داد، با دخالت و قانون‌گذاری‌های سازمان تنظیم مقررات روبه‌رو شد که ادامه‌ی همکاری را برایش غیرممکن می‌کرد. برای مثال، یک مرتبه در زمان همکاری ابرینو با همراه اول، نگرانی رگولاتوری بابت دراختیارداشتن اطلاعات مردم توسط شرکتی خصوصی منجر به صرف ۶ ماه زمان برای کسب مجوزهای لازم شد که اپراتور مربوطه را نسبت به ادامه‌ی فعالیت سرد کرد. باری دیگر و این‌بار در زمان همکاری با ایرانسل، موج قطع‌کردن پیام‌های تبلیغاتی در طرح مبارزه با وس، به‌اشتباه، گریبان ابرینو را نیز گرفت و خدمات‌دهی به مشترکانش را که با کسر مبلغی از قبض آن‌ها صورت می‌گرفت، با مشکل جدی مواجه کرد.

این اتفاقات درحالی رخ داد که جامعه هنوز عادت به استفاده از فضای ابری نداشت و همین‌گونه هم جذب مشتری بسیار سخت صورت می‌گرفت؛ با ایجاد موانع متعدد دولت نیز جمع کثیری از مشتریان ابرینو از دست رفتند.

مراکز داده‌ای که ابرینو بر بستر آن‌ها خدمت‌رسانی می‌کردند نیز بنابه‌دلایلی، دو مرتبه باعث ازدست‌رفتن اطلاعات کاربران شدند. ابرینو تنها با تلاش بسیار موفق شد تا اطلاعات کاربرانش را بازیابی کند اما اعتماد ازدست‌رفته درمیان کاربران، به زمان پیش از رخ‌دادن این اتفاق نیز بازنگشت.

پیش‌تر وزیر ارتباطات هم خبر داده بود که براساس برآوردها و وضعیتی که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده، شرکت‌های استارتاپی و فعال در حوزه‌ی فناوری اطلاعات، تنها سه ماه قدرت تاب‌آوری در وضع موجود را دارند. حال با گذشت چهار ماه از سال جدید، اثرهای فشار‌های وارد شده بر کسب‌وکارها رفته‌رفته نمایان می‌شود.

منبع: زومیت

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    3 × پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!