سروان محمد جواد اینانلو درباره تغییرات در روشهای خرید و فروش، عرضه و توزیع کالا در ایام کرونایی مخصوصاً تعطیلات دو هفته‌ای از اول آذر ماه و نقش شهروندان درباره پیشگیری از کلاهبرداری و وقوع جرم در این ایام اظهار کرد: با توجه به ایجاد محدودیتهای اعمال شده درباره فعالیت تعدادی از صنوف و زمان فعالیت آنها، برخی از صاحبان مشاغل فروش محصولات خود را از حالت فیزیکی به حالت مجازی تغییر داده‌اند.

مسئول اطلاع‌رسانی پلیس پیشگیری تهران بزرگ افزود: در نقاطی از تهران که به قول معروف بورس فروش کالاهایی همچون پوشاک، ظروف و لوازم آرایشی به شمار می‌آید، تقریباً تمام صاحبان صنوف نسبت به نصب بنر روی کرکره مغازه خود اقدام و عنوان کرده‌اند فروش کالا و لوازم خود را در این ایام به صورت اینترنتی عرضه خواهند کرد.

وی تصریح کرد: انجام این کار (فروش اینترنتی) مزایای زیادی از جمله کاهش تردد روزانه، کاهش مواجه حضوری و کاهش هزینه رفت‌وآمد را در پی دارد اما فروش اینترنتی محصولات، احتمال مخاطرات برای عرضه‌کنندگان و خریداران کالا را نیز در پی دارد.

این مقام انتظامی ادامه داد: بنابراین لازم است فروشنده‌ها دقت بیشتری در عرضه کالا کنند و خریداران نیز برای پیشگیری از مخاطرات احتمالی اقدامات را انجام دهند، یکی از این اقدامات توسط خریداران این است که باید سواد رسانه ای و اینترنتی خود را افزایش دهند، نخستین مشکل در عرضه اینترنتی کالا برای خریداران که ممکن است منجر به کشمکشهای بعدی و حتی مراجعه به مراجع قضائی و انتظامی شود، تفاوت کالای نمایش داده با محصول ارائه شده در بستر فروشگاه‌های اینترنتی است.

اینانلو بیان کرد: البته ممکن است فروشنده در این امر دخیل نباشد و خریدار تصورات دیگری از کیفیت محصول داشته باشد به همین دلیل فروشنده‌ها باید توضیحات کاملی درباره محصول عرضه شده در صفحات مجازی فروشگاه‌های خود ارائه دهند تا خریداران با دقت بیشتر و اطلاعات کامل‌تری برای خرید محصول اقدام کنند و در صورت انجام این اقدامات، قاعدتاً شاهد کاهش مراجعات و ثبت شکایات خریداران از فروشگاه‌های اینترنتی به مراجع انتظامی و قضایی خواهیم بود.

مسئول اطلاع‌رسانی پلیس پیشگیری تهران بزرگ عنوان کرد: در وهله بعد، خریداران این کالاها باید درباره نحوه پرداخت کالای عرضه شده، دقت و اهتمام لازم را داشته باشند، راه‌کارهای زیادی برای نحوه پرداخت در نظر گرفته شده و استفاده از درگاه‌های اینترنتی پرداخت وجه، یکی از این راه‌کارها است البته این درگاه‌ها با وجود سرعت عمل بالا، مخاطراتی را نیز به همراه دارند.

کلاهبرداری فیشینگ

وی متذکر شد: نخستین موضوع درباره درگاه‌های پرداخت وجه اینترنتی بحث “فیشینگ” است، در فیشینگ، خریدار به صفحه‌ای مراجعه می‌کند که کاملاً مشابه درگاه‌های بانک است اما در حقیقت IP یا آدرس‌بار تعریف شده در صفحه مذکور مربوط به درگاه بانک نیست و جعلی است، خریداران پس از ورود به این درگاه‌های جعلی و ورود اطلاعات حساب بانکی خود، به سرعت مورد کلاهبرداری قرار گرفته و حساب بانکی آنها توسط کلاهبرداران خالی می‌شود.

این مقام انتظامی تصریح کرد: خریداران با افزایش سطح سواد رسانه‌ای و اینترنتی، به راحتی می‌توانند درگاه های جعلی و فیشینگ را از درگاه‌های اصلی بانکها شناسایی کنند.

اینانلو یادآور شد: از طرفی دیگر بعضاً شاهدیم که نوجوان کم سن و سال نیز نسبت به خرید کالای اینترنتی اقدام می‌کنند، این کار بهتر است توسط والدین انجام شود و ممکن است به دلیل سواد پایین رسانه‌ای برخی از نوجوانان، مخاطرات ذکر شده به وجود بیاید.

مسئول اطلاع‌رسانی پلیس پیشگیری تهران بزرگ خاطرنشان کرد: به طور مثال ممکن است نوجوانی 10 ساله در یک صفحه فروشگاه اینترنتی و مجازی اقدام به خرید لوازم‌التحریر کند اما حین خرید با صفحات فیشینگ و تخلیه حساب بانکی روبه‌رو شود البته ممکن است فرزندان در ساعات تنهایی و زمانیکه والدین در منزل حضور ندارند، اقدام به کار کنند که  لازم است فرزندان در این رابطه کاملاً آگاه شوند و آموزشهای لازم را توسط والدین فرا بگیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران پویا