0

نظریه مشورتی 7/98/1053 مورخ 1398/12/12 اداره کل حقوقی قوه قضاییه

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه - سایبرلا

نظریه مشورتی 7/98/1053 مورخ 1398/12/12 اداره کل حقوقی قوه قضاییه

استعلام :

نظر به اینکه در پرونده های کلاهبرداری رایانه ای و تحصیل نامشروع مال و هک داده ها یا دسترسی غیر مجاز به داده ها بیشتر نشانی های اعلامی از مخابرات یا بانک مربوط نادرست بوده و با توجه به اینکه مشتکی عنه به سرعت حساب اعلامی را نیز خالی کند و دسترسی به وی ممکن نیست حال این پرسش به میان می آید که جهت جلوگیری از فعالیت مشتکی عنه در مواردی که حسب قرائن معقول با اقدام مرتکب، بزه محقق گشته است با توجه به سکوت قانون آیا بازپرس می تواند جهت حفظ حقوق بزه دیده در راستای وظیفه ذاتی خود که تعقیب و دستگیری متهم و احقاق حقوق شاکی است حساب بانکی و خط همراه متهم اعلامی از سوی پلیس فتا را مسدود نماید.

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه :

اولا، داشتن حساب بانکی و اشتراک خط تلفن همراه که در استعلام آمده, از جمله حقوق مدنی هر شخص است و اصولا با توجه به اصل بیست و دوم قانون اساسی نمی توان کسی را از این حقوق محروم نمود؛ مگر در مواردی که قانون تجویز کند.

ثانیا، در مورادی که حساب بانکی یا خط تلفن همراه وسیله ارتکاب جرم بوده، یا حین ارتکاب استعمال شده و یا برای استعمال اختصاص داده شده باشد، مطابق مواد 147 و 671 قانون آیین دادرسی کیفری که ظن قوی به کشف جرم یا شناسایی متهم یا ادله جرم وجود داشته باشد، صدور دستور قضایی مبنی بر توقیف حساب بانکی یا خط تلفن همراه یادشده، فاقد منع قانونی است.

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

نظریه مشورتی چیست ؟

اداره کل حقوقی قوه قضائیه با بررسی قوانین و مقررات جاری کشور, نظریه های مشورتی خود را در باب موضوعات مختلف اعلام و منتشر می‌نماید.

اگرچه نظریه‌های مشورتی این نهاد, در حکم الزام قانونی به حساب نمی‌آیند و برای مراجع قضایی لازم الاتباع نیستند, لیکن بواسطه پشتوانه علمی آنها و در نظر گرفتن رویه های قضایی,  کمک قابل توجهی به رفع مشکلات نظام حقوقی کشور می‌نمایند و بسیار کاربردی هستند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    هفده − 13 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!