0

مسئولیت حقوقی لغو پروازهای مسافربری برعهده چه کسی بوده است؟

دسته بندی ها : حقوق سنتی 23 دی 1398 مدیر سایبرلا 446 بازدید
وکیل دادگستری, حقوق, قانون, دادگاه, دادسرا, سایبرلا

سایت الف نوشت: از روز شنبه و در پی بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح و تایید سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین بر اثر اصابت موشک، پرسش‌هایی مبنی بر علت لغو نشدن پروازهای مسافری در زمان حمله موشکی سپاه در افکارعمومی شکل گرفت.

سردار حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه در نشست خبری خود تاکید کرد از جانب سپاه چندبار درخواست شده بود پروازهای مسافری وتجاری لغو شوند و آسمان کشور پاک باشد.

روز یکشنبه سردار سلامی در جلسه غیرعلنی مجلس حاضر شد و درباره این اتفاق توضیحاتی ارائه داد.

علیرضا رحیمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با ایسنا در توضیح جلسه غیر علنی روز یکشنبه مجلس با اشاره به صحبت‌های سردار سلامی اظهار کرد: ایشان از مردم عذرخواهی کرد.

قالب صحبت‌هایش در محور حساسیت آسمان ایران در زمان حمله موشکی به پایگاه‌های آمریکا در عراق و بعد از آن سقوط هواپیمای اوکراینی بود. حساسیتی که نمایندگان درک می‌کنند ولی باز هم ایشان جزئیات بیشتری از تهدیدهای آمریکا و ترامپ و آمادگی نیروهای مسلح ارائه کرد.

این عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: سردار سلامی درباره اینکه چرا آن زمان پروازهای مسافربری متوقف نشده گفت که مسئولیت پروازهای مسافربری با سپاه نیست. لذا سپاه مسئولیتی برای توقف پروازهای مسافربری ندارد.

چنانکه شاهدیم فرمانده سپاه و فرمانده هوافضای سپاه تاکید کرده‌اند در زمینه لغو پروازهای مسافری تصمیم‌گیر نبوده‌اند.

اما از نظر قانونی چه کسی باید در این زمینه تصمیم بگیرد؟

جستجو در قوانین نشان می‌دهد طبق ماده 10 قانون هواپیمایی کشوری, در شرایط امنیتی و نظامی, اداره کل هواپیمایی کشوری (سازمان هواپیمایی کشوری) با تصویب هیئت وزیران و دولت می‌تواند بخشی یا همه منطقه پروازی را محدود یا تحت شرایط خاصی نماید.

ممکن است گفته شود ابتدا باید این درخواست از جانب ستاد کل نیروهای مسلح به هیئت دولت واصل شود. فلذا این سوال مطرح است که آیا ستاد کل درخواست سپاه را به دولت منتقل کرده است یا خیر؟

شاید اساسا هیئت دولت در این زمینه تصمیم‌گیر نباشد و مطابق اصل 176 قانون اساسی, شورای عالی امنیت ملی باید در خصوص لغو پروازهای مسافری تصمیم بگیرد. کدام نهاد باید در این زمینه پاسخگو باشد؛ ستادکل، شورای عالی امنیت ملی یا هیئت دولت؟

اظهارات مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر این‌که مرکز کنترل فضای کشور باید برای لغو برنامه‌های پروازی دستور می‌داد، گفت: ما موظفیم برنامه‌های روتین پروازی را انجام دهیم و از این موضوعات بی‌اطلاع بودیم. اختیار لغو یا تاخیر در پروازها به دلیل شرایط امنیتی در کشور را نداریم مگر این‌که از مرجعی به ما دستور بدهند.

وی ادامه داد: دستورالعمل لغو و تاخیر پروازها برای چنین موضوعاتی را پدافند اعلام می کند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    19 + 19 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!