مجازات حبس کدام جرایم تعزیری قابل گذشت کاهش یافته است؟

دسته بندی ها : مقالات و مطالب آموزشی 25 آذر 1399 مدیر سایبرلا 3082 بازدید
حقوق مدنی و کیفری, مجازات قانونی, تنظیم قرارداد و وکالت

پس از تصویب قانون کاهش مجازات حبس تعزیری بسیاری از جرائم قابل گذشت با اصلاحاتی مواجه شدند.

در اردیبهشت ۱۳۹۹ امسال قانون کاهش مجازات حبس تعزیری از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در ۱۱ تیر لازم‌الاجرا شد.

قانون جدید که در راستای کمتر کردن میزان مجازات حبس و از سوی دیگر برای کمتر کردن جمعیت زندان‌ها و ایجاد هوایی تازه در قانون به تصویب رسید.
این قانون ۱۵ ماده و چند تبصره دارد و در آن ضمن کاهش مجازات بعضی از جرایم آمده است تحولات قابل توجه در جرایم قابل گذشت و تعریف این جرایم از جمله مواردی است که در این قانون به آن اشاره شده است.
این قانون که در بسیاری از جرائم میزان مجازات را کاهش داده و باعث کاهش جمعیت کیفری خواهد شد بر اساس این قانون پرونده تمام زندانیانی که مشمول کاهش مجازات هستند، مورد بازنگری قرار می‌گیرد و آن‌ها از زندان آزاد خواهند شد.

تبدیل مجازات حبس به جزای نقدی

این قانون به دنبال کاهش مجازات‌های حبس تعزیری و تبدیل آن‌ها به مجازات‌های دیگر است و بر اساس ماده یک این قانون مجازات‌های حبس قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) و مجازات‌های بازدارنده مصوب ۱۳۵۷/۳/۲، از جمله مجازات‌های حبس موضوع مواد ۶۱۴ (به استثنای تبصره‌ی آن)، ۶۲۱، ۶۷۷، ۶۸۴، ۶۰۸، ۶۹۷ کاهش یافته‌اند یا به جزای نقدی تبدیل شده‌اند.

همچنین «حبس ابد غیر حدی» به «حبس درجه یک» تبدیل شده است که یکی از نکات قابل توجه این قانون است.

تمام حبس‌های ابدی غیر حدی مقرر در قانون به حبس درجه یک تبدیل می‌شود.

در ماده ۳ این قانون که عبارت «حبس بیش از ۲۵ سال» ذیل مجازات درجه یک ماده ۱۹ «قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲» به عبارت «۲۵ سال تا ۳۰ سال» تغیر یافته و علاوه بر آن تبصره‌ای تحت عنوان تبصره ۶ به این ماده الحاق شده است مبنی بر اینکه: «تمام حبس‌های ابدی غیر حدی مقرر در قانون به حبس درجه یک تبدیل می‌شود.»

و این موضوع با توجه به سنگین بودن عنوان مجازات حبس ابد، در ارتقاء وجهه‌ی بین المللی نظام قضایی ایران موثر خواهد بود.

جدول جرایم و مجازات ها - قانون کاهش مجازات حبس تعزیری

جرایم و مجازات هایی که با کاهش حبس روبه‌رو هستند

یکی دیگر از مواردی که در قانون کاهش مجازات حبس تعزیری به آن اشاره شده توسعه دایره شمول جرایم قابل گذشت است برخی از مواد قانون مجازات اسلامی از جمله ماده ۶۰۹ این قانون با عنوان هتک حرمت مقامات رسمی کشور در زمره جرایم قابل گذشت قرار گرفته و در این جرایم ورود و رسیدگی قوه قضائیه نیازمند شکایت رسمی از ناحیه مقامات مذکور است.

جرایم تعزیری قابل گذشت با توجه به قانون کاهش مجازات حبس تعزیری به تعداد مختلفی تقسیم می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش جرم جعل، تزویر، توهین به اشخاص عادی، سقط‌جنین زن باردار، تحریق، تخریب، تصرف عدوانی مکرر، نشر اکاذیب و افتراء، جرائم در حکم کلاهبرداری، انتقال مال غیر کمتر از یک میلیارد ریال، اتلاف اسناد غیر دولتی و بسیاری موارد دیگر که در جدول زیر آمده است اشاره کرد.

این قانون به منظور کمک به زندانیان و کاهش میزان حبس، مجازات و تحولات تازه در قانون و مجازات تعزیری به شمار می‌رود که می‌تواند هزاران زندانی را از زندان‌ها آزاد کند.

منبع:باشگاه خبرنگاران