0

لازمه پوشش بیمه ای در اقتصاد دیجیتال

به باور کارشناسان پولی و مالی با افزایش روزافزون امنیت سازمانی، همه به شرکت های بیمه سایبری دل بسته اند تا در برابر هکرها بیمه شوند، اما باید این نکته را یادآور شد که هزینه خرید این پوشش بیمه ای برای شرکت ها بالاست.

به گزارش ایران هشدار، اقتصاد دیجیتال‌محور در دو دهه اخیر چنان باشتاب پیش رفته که امروزه همه ابعاد زندگی انسان را با اینترنت، رایانه و تلفن هوشمند پیوند زده‌است؛ از اطلاعات و اموال فردی تا شبکه‌های حمل‌و‌نقل، امور مالی و حکم‌رانی همگی تحت سیطره هوش مصنوعی و سیستم‌های خودکار در حال خدمت‌رسانی به شهروندان هستند.
اما علی‌رغم توسعه روز‌افزون زندگی مبتنی بر فناوری اطلاعات، جنس مخاطرات زندگی بشر نیز از کلاهبرداری‌ها و تهدیدهای سنتی و فیزیکی به سمت حملات سایبری، هک سیستم‌های رایانه‌ای و سوءاستفاده از اطلاعات کسب‌شده، تغییر یافته‌است.
امروز هکرها نیز به هر طریق سعی می‌کنند حملات خود را توسعه بخشند؛ اگر تا دیروز هک کردن ایمیل‌ها و سرقت از حساب‌های بانکی افراد برایشان لذت‌بخش بود، امروز به دنبال ماهی‌های بزرگ‌تری می‌گردند یعنی سعی دارند در سیستم بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ نفوذ کنند.
در چنین شرایطی و در حالی که رشد اقتصادی برخی کشورها برپایه تحولات فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه استارتاپ‌ها و فین‌تک‌ها آغاز شده دیگر کشورها نیز درصدد بهره‌برداری از انقلاب دیجیتال هستند، این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که آیا می‌توان با اتکای به صنعت بیمه این نوع فعالیت‌های اقتصادی را از ریسک‌ها و خطرات احتمالی مصون نگه داشت؟
برای دریافتن اهمیت موضوع بهتر است نگاه نویی به امور مالی و بانکداری داشته‌باشیم. این روزها بازارهای مالی و پولی با مفاهیم جدیدی روبرو هستند که دو دهه پیش محلی از اعراب نداشتند؛ عناوینی چون بانکداری دیجیتال، ارز دیجیتال، فیشینگ و کلاهبرداری اینترنتی، امنیت داده‌ها، تراکنش‌های نادرست و خطاهای مدیریتی موضوعاتی هستند که دست‌اندرکاران صنعت بانکداری را به خود مشغول کرده‌اند.
با این اوصاف در دورانی که صنعت بانکداری و امور مالی به تحولات دیجیتالی بیشتر می‌اندیشد، ریسک‌های آن نیز روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود و اینجاست که این ایده مطرح می‌شود که آیا می‌توان بیمه‌ها را برای پوشش این ریسک‌ها به یاری طلبید؟
همین تفکر در سال‌های اخیر به ایجاد و رشد شرکت‌های بیمه سایبری در جهان منجر شده و شرکت‌های پیشرو صنعت بیمه هر روز شاخه جدیدتری از بیمه سایبری را به مشتریان خود عرضه می‌کنند.
عمده پوشش‌های بیمه‌ای در فضای سایبری را می‌توان در بخش خسارات مالی، سرقت اطلاعات صنعتی و فردی، وقفه در تجارت و نیز ارتباطات دانست؛ در مقابل پوشش‌های ارائه شده در این بخش به طورعمده به پوشش بیمه شخص ثالث به معنی کلاهبرداری در زمان انتقال پول الکترونیکی و بیمه مسئولیت شخص ثالث شامل پوشش آلوده شدن سیستم‌ها به ویروس و بدافزار و نیز دزدیده شدن کارت های تجاری و اعتباری باز می‌گردد.
همچنین شرکت های بیمه، مواردی چون محرومیت از سیستم های ارتباطی راه دور همانند خوب کار نکردن ماهواره یا پست‌های ارتباطی شرکت و نیز عملیات غیرمنصفانه و کلاهبرداری از سوی شرکت ارائه‌دهنده خدمات الکترونیک را تحت پوشش قرار می‌دهند.

چرا بیمه سایبری مهم است

در اهمیت بیمه سایبری همین بس که سال گذشته هفته‌نامه اکونومیست با تهیه کلیپی به ضرورت‌های بیمه سایبری در بخش های مالی و پولی پرداخت و پیش‌بینی کرد که در سال ۲۰۱۹ میلادی هکرها شدت و وسعت حملات خود به شرکت‌های بزرگ را افزایش می‌دهند.
به باور کارشناسان پولی و مالی با افزایش روزافزون امنیت سازمانی، همه به شرکت‌های بیمه سایبری دل بسته‌اند تا در برابر هکرها بیمه شوند، اما باید این نکته را یادآور شد که هزینه خرید این پوشش بیمه‌ای برای شرکت‌ها بالاست.
هرچند که فعالان عرصه امنیت سایبری معتقدند وقتی همه در معرض حمله باشیم کاری از دست بیمه سایبری برنمی‌آید، اما باید پذیرفت شرکت‌هایی که امنیت سایبری را جدی نمی‌گیرند از این کارشان پشیمان می‌شوند.
بر این اساس، بازیگران بزرگ صنعت بیمه در جهان بر این باورند که ورود به اینترنت، ریسک‌های الکترونیکی جدیدی را برای شرکت‌ها ایجاد می کند که بیمه‌های سنتی برای پوشش دادن آنها ناتوان‌اند و از این رو، برای ایمن‌سازی فضای مجازی و ارائه محصولات بیمه‌ای جدید، مانند بیمه سایبری توجه به بهبود روند امنیت فناوری اطلاعات بسیار مهم است.
یکی از نکات مهمی که در بیمه سایبری باید مورد توجه قرار گیرد، زیان‌های بالقوه‌ای است که حملات سایبری برای شرکت‌ها به‌وجود می‌آورد و می‌تواند ارائه خدمات و محصولات آنها را مختل کند و از این رو مسئولیت محتوای وب، مسئولیت حرفه‌ای، مسئولیت امنیت شبکه‌ای شخص ثالث، زیان دارایی اطلاعات و غیرقابل لمس، زیان ناشی از درآمد الکترونیکی، اخاذی سایبری و تروریسم سایبری از مواردی است که صنعت بیمه می‌تواند به آن ورود و پوشش بیمه‌ای ارائه کند.
وقتی هکرها به سیستم شرکت‌های بزرگ چند ملیتی حمله می‌کنند می‌توانند بسیار خسارت‌بار باشند و این رقم گاهی به بیش از ۳۰ میلیارد دلار هم برسد.
سال گذشته میلادی موسسه رتبه‌بندی «ای ام بست» آمریکا در این رابطه گزارشی منتشر و اعلام کرد در بازار بیمه سایبری، شرایط فوق العاده‌ای برای گسترش وجود دارد، اما ماهیت خطرات حملات دیجیتالی در کنار استراتژی‌هایی که برای قیمت‌گذاری به کار گرفته می‌شود، اجازه نمی‌دهد تا این بازار به شرایط ایده‌آل برسد.
علی‌رغم اینکه صنعت بیمه رشد قابل توجهی در حوزه بیمه سایبری نداشته‌است، اما گزارش‌های بین‌المللی می‌گوید که در همین چند سال اخیر بازار آن بیش از ۸۰ درصد در جهان رشد یافته‌است.
با وجود این پیشرفت‌ها، سال گذشته میلادی با وجود آنکه حملات باج‌افزاری، بدافزاری و سایبری به اوج خود رسید و تصور می‌شد شرکت‌ها بیش از پیش به فکر بیمه سایبری باشند، چنین اتفاقی رخ نداد و بر اساس گزارش موسسه آمریکایی اف ام گلوبال که در زمینه بیمه مشاوره می‌دهد، تنها کمتر از ۲۰ درصد شرکت‌های آسیایی خود را در برابر حملات سایبری و باج‌افزاری بیمه کرده‌اند؛ در حالی که این نسبت در میان شرکت‌های آمریکایی ۶۶ درصد است.

لزوم توجه به امنیت اقتصاد سایبرمحور در ایران

هرچند آمار دقیقی از میزان حملات سایبری در ایران وجود ندارد و برخی آن را ۱۰ هزار مورد در روز از سوی هکرهای داخلی و خارجی عنوان می‌کنند، اما باید پذیرفت که بدون تردید در جهان امروز فضای مجازی و سایبری تبدیل به یکی از اهرم‌های قدرت کشورها شده‌است و کسانی‌ که در این زمینه سرآمد هستند در عرصه اقتصادی و تجاری نیز مزیت‌های بسیاری برای رقابت دارند.
پیش‌تر دو کارشناس مدیریت تکنولوژی و امنیت داده در مقاله‌ای با عنوان «تهدیدات امنیت سایبری متصور بر شبکه بانکی و مالی کشور» مهم‌ترین تهدیدهای مسیر بانکداری در ایران را در کنفرانس پدافند غیرعامل و توسعه پایدار مورد کنکاش قرار داده‌اند.
از نگاه آنان بیشترین اولویت بانک‌ها برای حفظ امنیت از میان سایر عوامل امنیت مرکز داده‌ها (دیتاسنتر) است و این امر به‌دلیل پیامدهای وخیمی است که یک دسترسی غیرمجاز می‌تواند برای سیستم امنیت پکپارچه بانکی داشته‌باشد.
پس از آن برای بانک‌ها نرم‌افزارهای غیربومی در نظام بانکی و مالی در بحث امنیت سایبری اهمیت می‌یابد زیرا در صورتی که این نرم‌افزارها بخواهند مشکل‌آفرین شوند سرقت اطلاعات به‌صورت گسترده‌ای اتفاق خواهد‌افتاد. البته این امر تنها منوط به نرم‌افزار انتخاب شده نیست بلکه به سخت‌افزار نیز باید توجه ویژه‌ای شود و دولت برای حفاظت از مراکز مالی با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به دنبال راه‌حلی برای تهیه نرم‌افزار و سخت‌افزار بومی مورد نیاز این حوزه باشد.
سومین تهدید سایبری شبکه بانکی به فیشینگ سایت به‌دلیل جامعیت بیشتری که نسبت به اسکیمینگ کارت‌ها و جعل کارت‌های بانکی دارد، اختصاص یافته‌است و درنهایت نیز جعل کارت‌های بانکی است.
بر این اساس و با توجه به اینکه امنیت داده و استفاده از نرم‌افزارها بیشتر برای بانک‌ها اهمیت دارد در این عرصه بیمه‌های سایبری می‌توانند ورود کرده و بخشی از مخاطرات را تحت پوشش بیمه درآورند.
به باور این دو محقق تا زمانی که مدیران کشور و مسئولان به این مهم توجه نداشته‌باشند، نمی‌توان برای مقابله با تهدیدات اقدام اساسی و جدی کرد زیرا تا زمانی که به تهدید با چشم واقعی نگریسته‌نشود، لاجرم برای رفع آن نیز هزینه‌ای پرداخت نخواهدشد و این اساسی‌ترین مشکلی است که کشور با آن دست به گریبان است؛ چرا که در ابتدای امر تهدیدات آن طور که باید جدی گرفته نمی‌شوند تا بحران‌آفرین شده و سپس در مورد آن چاره‌اندیشی خواهدشد. اما شاید این موضوع دلیل دیگری نیز دارد و آن عدم توجه به این مهم از دید مدیران و تصمیم گیران کلیدی در سازمان ها است و آن نسبی بودن امنیت می باشد.

غربت بیمه سایبری در ایران

همان‌طور که در ابتدا گفته شد اطلاعات دقیقی از میزان حملات سایبری و خسارت هایی که این گونه اقدام ها بر اقتصاد کشور دارد، در دسترس نیست، اما در سال های اخیر به تناوب اخبار هجوم هکرها به پایگاه های اطلاع رسانی شرکت های بزرگ، منتشر شده است.
دست اندرکاران صنعت بیمه در ایران نیز اذعان دارند: به همان میزانی که صنعت بانکداری از ظرفیت های صنعت بیمه برای مصون سازی خود در برابر حملات سایبری ناآگاه است، بیمه گران نیز تمایل چندانی به ارائه محصول جدید بیمه‌ای در این عرصه ندارند.
نگاهی به پرتوی صنعت بیمه در کشور نشان می‌دهد که سهم قابل توجهی از این صنعت در اختیار دو رشته زیان‌ده یعنی شخص ثالث و درمان است و سایر محصولات بیمه‌ای رونق چندانی نیافته‌اند.
این اهمال درحالی است که بیمه شرکت‌ها در برابر حملات سایبری در دهه های اخیر به یک محصول رایج در صنعت بیمه جهان تبدیل شده‌است.
البته به گفته کارشناسان بخشی از این غفلت متوجه شرکت‌های بیمه است که محصولی متناسب با نیاز امروز جامعه ارائه نکرده‌اند و بخشی نیز متوجه شرکت‌هاست که هنوز در این زمینه احساس نیاز نکرده‌اند.
چندی پیش مدیرعامل یکی از شرکت‌های بیمه در ایران از راه‌اندازی طرح بیمه بانکداری تا پایان امسال خبر داد و گفت: ریسک‌هایی مانند بانکداری دیجیتال، امنیت داده‌ها، عدم قطعیت تراکنش‌ها، کلاهبرداری‌های بانکی و فیشینگ تحت پوشش بیمه قرار خواهندگرفت.
به گفته کامبیز پیکارجو، مدیرعامل بیمه آرمان، این نوع بیمه، ریسک‌های این صنعت را  که با ریسک‌های سایر صنایع تفاوت دارد، پوشش می‌دهد.
موضوعاتی مانند بانکداری دیجیتال، امنیت داده‌ها، عدم قطعیت تراکنش‌ها، کلاهبرداری‌های بانکی، فیشینگ و خطاهای مدیریتی ازجمله ریسک‌های پیش روی صنعت بانکداری به شمار می‌روند که درصدد پوشش بیمه‌ای آنها هستیم.
بر اساس این طرح، شرکت‌های بیمه با بانک‌ها قرارداد امضا می‌کنند که از طریق آن مشتریان بانک‌ها تحت پوشش بیمه خدمات بانکی قرار می‌گیرند.
kashefi
kashefi

برای دسترسی سریع تر به مطالب سایت، می توانید عضو کانال تلگرم شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :
Cart Item Removed. Undo
  • No products in the cart.

عضویت در خبرنامه ویژه سایبرلا

با عضویت در خبرنامه سایبرلا از آخرین قوانین و مقررات حوزه فضای مجازی آگاه شوید!