0

مرکز پژوهش های مجلس: صدا و سیما باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ را آزاد کند

دسته بندی ها : فناوری ارتباطات, مجلس شورای اسلامی 28 شهریور 1400 کارشناس سایبرلا 696 بازدید
دکل مخابراتی, باند فرکانسی ارتباطات

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی اعلام کرد که عدم امکان استفاده از باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز برای گسترش خدمات اپراتورها از جمله موانع تولید در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است و صدا و سیما با برنامه‌ریزی و در مدت کوتاهی می‌تواند باند مذکور را آزاد کند، بنابراین آزادسازی این باند می‌تواند به ارتقای خدمات ارتباطی منجر شود. همچنین در این گزارش تحریم‌های آمریکا و زیرساخت‌های قانونی و اجرای قوانین در حوزه فناوری اطلاعات را از جمله موانع تولید بخش فناوری اطلاعات اعلام کرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش خود برای بررسی موانع تولید در بخش فناوری اطلاعات، برخی از موانع در حوزه فناوری اطلاعات را در نتیجه شرایط سیاسی و اقتصادی جدید ناشی از اعمال تحریم‌های آمریکا دانسته  و بخشی دیگر را با نحوه اجرای قوانین و سیاست‌های این حوزه مرتبط است.

طبق این گزارش در بخش زیرساخت قانونی می‌توان به عدم امکان استفاده از باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز برای گسترش خدمات اپراتورها اشاره کرد که این باند هم‌اکنون در اختیار صدا و سیما است و برخی از شبکه‌های تلویزیونی علاوه بر پخش دیجیتال، پخش آنالوگ روی باند مذکور است. درحالی که غالب گیرنده‌های تلویزیونی کشور دیجیتال است وسازمان صدا و سیما با برنامه‌ریزی و در مدت کوتاهی می‌تواند باند مذکور را آزاد کند.

عدم استفاده مناسب از باند ۷۰۰ نمونه بارزی از عدم استفاده بهینه و بهره‌وری بسیار پایین از منابع کمیاب باند فرکانسی است. طبق برآورد سازمان تنظیم مقررات، ضریب بهره‌وری فرکانس در ایران ۱/۶ است در حالی که ضریب بهره‌وری فرکانس در غرب آسیا ۱۰ و در برخی از کشورهای غربی به حدود ۴۰ هم رسیده است. به همین خاطر آزادسازی باند ۷۰۰ می‌تواند به ارتقای خدمات ارتباطی از طریق گسترش ارتباطات سیار روستاها و شهرهای کم جمعیت و توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات کمک کند.

این باندهای فرکانسی به دلیل پوشش همگانی که ایجاد می‌کنند هزینه‌های اپراتورها را برای توسعه شبکه به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند و نتیجه، کاهش قیمت تمام شده اینترنت و افزایش کیفیت آن است. در سال‌های گذشته وزارت ارتباطات دولت یازدهم و دوازدهم سعی کرد تا برای آزادسازی این باندهای فرکانسی با سازمان صدا و سیما مذاکره کند؛ اما تاکنون این مذاکرات به نتیجه نرسیده‌اند. حتی برخی از نمایندگان در جریان بررسی بودجه ۹۸ سعی کردند تا این باندها را به وزارت ارتباطات برگرداند که مورد توجه دیگر نمایندگان قرار نگرفت.

راهکارهای مرکز پژوهش های مجلس

در پایان گزارش این مرکز راهکار‌هایی برای رفع موانع ارائه داده است. از جمله برخی از این راهکارها عبارت هستند از نظارت بر عملکرد وزارت ارتباطات در ساماندهی فضای فرکانسی کشور، تعیین تکلیف منابع درآمدی حاصل از واگذاری باند فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ با تصویب قانون، اصلاح قانون تجارت الکترونیکی برای پوشش کامل فعالیت کسب‌وکارهای فضای مجازی، نظارت بر توسعه دولت الکترونیکی و نظارت بر توسعه تکمیل شبکه ملی اطلاعات، نظارت برعملکرد معاونت علمی و فناوری در حمایت از استارت‌آپ‌ها و تحقیق و توسعه فناوری در بخش فاوا، نظارت بر عملکرد دولت در توسعه فناوری زنجیره بلوکی، فین‌تک‌ها و رمزارزها، رفع خلاهای قانونی در زمینه پولشویی، مالیات و سفته بازی از طریق فناوری زنجیره بلوکی و ارزهای دیجیتال و غیره.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک × سه =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!