0

سیستم احراز هویت مشتری در تجارت الکترونیک

این سامانه جهت تسهیل فرآیند تعامل مشتریان با کسب و کارها و با هدف رفع نیازهای تجارت الکترونیکی با در خصوص شناسایی و احراز هویت مشتریان خود طراحی شده است.

به گزارش ایران هشدار با وجود تمام مزایایی که تجارت الکترونیک به همراه دارد، انجام تراکنش ها و ارتباطات آنلاین می تواند محملی بزرگ و آسان برای سوء استفاده از فن آوری و حتی اعمال مجرمانه باشد. به همین دلیل دولت ها در سراسر دنیا، به دنبال راهی برای حمایت و نظارت بر کسب و کارهای اینترنتی همراه با افزایش امنیت اطلاعات در آن هستند تا هم کسب و کار بتواند به راحتی به تجارت خود بپردازد و هم مشتری بتواند بهترین تجربه خرید را در این فضا داشته باشد بدون اینکه متحمل ضرر و زیانی شود.
در کشور ما نیز اخیرا ساز و کاری برای افزایش امنیت اطلاعات در این زمینه طراحی و اجرائی شده است. سامانه ای به نام سامانه احراز هویت مشتریان تجارت الکترونیک که به سامانه “امتا” معروف است و به اهتمام مرکز توسعه و تجارت الکترونیک تهیه و اجرائی شده است.
این سامانه جهت تسهیل فرآیند تعامل مشتریان با کسب و کارها و با هدف رفع نیازهای کسب و کارهای الکترونیکی با در خصوص شناسایی و احراز هویت مشتریان خود طراحی شده است.
در واقع نیاز کسب و کارهای و مشکلات به وجود آمده در بستر آگهی الکترونیکی و التهاباتی که در فضای عمومی کشور به واسطه این مسائل وجود داشت موجب شد تا مرکز توسعه تجارت الکترونیک این سامانه را در اختیار مشتریان و کسب و کارهای اینترنتی قرار دهد.
روند فعلی خرید اینترنتی به این صورت است که مشتری برای خرید از هر فروشگاه اینترنتی می بایست به بخش ثبت نام آنها مراجعه و فرم ثبت نامی کسب و کار را پر کنند که گاهی اوقات شاد این هستیم که کسب و کار اطلاعات غیر ضروری و حتی گاهی اطلاعات مهمی که در واقع حریم خصوصی مشتری است را نیز در این فرم ها از مشتری مطالبه می کند و مشتری ممکن است در چندین سایت مجبور باشد این اطلاعات را برای خرید از آنها ارائه دهد و برای هر سایت یک نام کاربری و رمز عبور دریافت و آن را حفظ کند.
اما با راه اندازی این سامانه جدید که “امتا” نامگذاری شده است، مشتریان نیاز به ثبت نام های متعدد در سایت های مختلف ندارند و مدیریت اطلاعات برای کسب و کارها و مشتریان بسیار ساده می شود به صورتی که سامانه امتا با درخواست مشتریان، صحت اطلاعات اظهاری آنها را از طریق وب سرویس های تحت اختیار خود استعلام نموده و در صورت احراز، با اجازه آنها در پروفایل کاربری خود ثبت می کنند. کسب و کارهای الکترونیکی نیز افزونه ورود و ثبت نام سامانه مدل های ورود مختلف از جمله رمز ایستا، OTP، پیامک ارزش افزوده و امضای الکترونیکی تعریف و پیاده سازی شده است.
همچنین بر اساس نوع کالا و خدماتی که ارائه می دهند، سطح دسترسی خود به اطلاعات مشتریان را اعلام و از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، تاییدیه دریافت می نمایند و در فهرست دسترسی های اطلاعاتی مجاز آنها قرار می گیرند که اطلاعات مربوط به صلاحیت صنفی، اطلاعات مربوط به اعتبار مالی و سوابق فعالیت از جمله این اطلاعات می باشد.
این سامانه در 29 تیرماه رونمایی شد و جهت احراز هویت به صورت یکباره برای استفاده در سرویس ها و کسب و کارها طراحی شده است که هویت مشتریان را با استفاده از داده های سازمان از ثبت احوال، شرکت پست، سامانه شاهکار و بانک مرکزی احراز می کند.
در واقع با استفاده از این سامانه، عدم دسترسی واحدهای کسب و کارالکترونیکی به احراز هویت و صلاحیت مشتریان که منجر به عدم امکان شناساییاثربخش کاربران و ناتوانی در پیشگیری و شناسایی تخلفات در محیط کسب و کار، حل می شود و مشتریان نیز مجبور به ثبت نام های متعدد نیستند.

kashefi
kashefi

برای دسترسی سریع تر به مطالب سایت، می توانید عضو کانال تلگرم شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.

چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.

چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لینک کوتاه :
Cart Item Removed. Undo
  • No products in the cart.

عضویت در خبرنامه ویژه سایبرلا

با عضویت در خبرنامه سایبرلا از آخرین قوانین و مقررات حوزه فضای مجازی آگاه شوید!