0

راهکارهای کلاهبرداری کسب و کارهای آنلاین را بشناسید

بیتکوین - ارز دیجیتال - سایبرلا

اگرچه بسیاری از این کلاهبرداری های صورت گرفته توسط مراجع قضایی و مراجع ذی ربط پیگیری شده، اما تمام مسئولیت سرقت اطلاعات این کارت های بانکی و اعتباری و ضرر و زیان این مشتریان، بر عهده وب سایت تجارت الکترونیک است. 

اختصاصی ایران هشدار  به عنوان یک فروشنده در حوزه کسب و کارهای اینترنتی، مسئولیت های سنگینی بر عهده شما و تیم همکار شما وجود دارد از قبیل کنترل کیفیت، خدمات مورد ارائه به مشتری، SEO، منابع انسانی، گارانتی کالا، نظارت بر قیمت کالا و … . بنابراین بر خلاف باور عموم، راه اندازی و هدایت یک کسب و کار اینترنتی کار آسانی نیست. یکی از وظایفی که عموما تا زمانی که کار از کار نگذشته در نظر گرفته نمی شود، محافظت از کسب و کار در برابر کلاهبرداری و جلوگیری از آن است. اما باید بدانید که این یکی از مهم ترین مسئولیت ها در کسب و کار اینترنتی است.
اخیرا گزارش هایی در این رابطه، حاکی از 1253 گزارش تخلف در سال 2017 از اطلاعات سرقت شده کارت های بانکی توسط مجرمان سایبری در کسب و کارهای اینترنتی، ارائه شده است.
بر اساس آخرین تحقیقات صورت گرفته در اروپا، 16 میلیارد دلار از طریق کلاهبرداری در سال 2017 از مردم سرقت شده است. اگرچه بسیاری از این کلاهبرداری های صورت گرفته توسط مراجع قضایی و مراجع ذی ربط پیگیری شده و کارت های به سرقت رفته مسدود شدند، اما تمام مسئولیت سرقت اطلاعات این کارت های بانکی و اعتباری و ضرر و زیان این مشتریان بر عهده وب سایت تجارت الکترونیکی است، که مراتب امنیت و حفاظت را رعایت نکرده و مشتری آن وب سایت دچار کلاهبرداری شده است. بنابراین کسب و کارهای اینترنتی باید راهی برای جلوگیری از این کلاهبرداری ها پیدا کنند.
در ادامه به معرفی 7 روش کلاهبرداری های شایع در کسب و کارهای اینترنتی می پردازیم که می بایست مسئولین شرکت های کسب و کار اینترنتی به آن ها آگاه باشند.

1 . کلاهبرداری کلاسیک
این نوع از کلاهبرداری به طور کلی توسط کلاهبرداران غیر حرفه ای انجام می شود. کلاهبرداری کلاسیک از طریق سرقت اطلاعات کارت های اعتباری که از وب سایت های تاریک (Dark web) خریداری شده اند و یا تغییر اطلاعات کاربر با استفاده از نفوذ به حساب کاربری او و تغییر آدرس مکان تحویل کالا، به مکانی که کلاهبردار مشخص می کند، صورت می گیرد. در اکثر مواقع در این نوع کلاهبرداری، کلاهبردار از پروکسی اینترنت برای مخفی کردن IP سیستم خود استفاده می کند.

2 . کلاهبرداری سه گانه
این نوع کلاهبرداری سه وجه یا سه بعد دارد: کلاهبردار، خریدار و فروشگاه اینترنتی
روند کار به این صورت است که یک فروشگاه اینترنتی توسط کلاهبردار دایر می شود تا کالا را از سایت هایی مثل EBAY یا AMAZON که کالاهای باقیمت بالا را اغلب با تخفیفات عالی و قیمتی بسیار پایین تر ارائه می کنند، خریداری و به مقصد خریدار ارسال کنند. فروشگاه با اطلاعات هویتی و نام و اطلاعات کارت اعتباری که از خریدار در فروشگاه خود جمع آوری کرده تا اقدام به خریداری از این وب سایت ها نماید، کلاهبرداری می کند و بدون اینکه شما به فروشگاه شک کنید، در اسرع وقت اقدام به سوء استفاده از اطلاعات هویتی و مالی شما می کند.

3 . Interception یا کلاهبرداری ربودن
در این کلاهبرداری، کلاهبردار سفارش را ثبت می کند و در جایی که آدرس ثبت شده در کارت با آدرس فیزیکی شخص خریدار و آدرسی که در حساب کاربری خود آورده یکی باشد، سعی در سرقت کالای سفارش داده شده از طرق زیر می نماید:
• از مسئول خدمات مشتریان درخواست می کنند تا آدرس ارسال مرسوله را قبل از ارسال، تعویض نمایند.
• تماس با فرستنده برای ارسال مرسوله به آدرسی که آنها می گویند.

4 . کلاهبرداری تست کارت
این نوع کلاهبرداری تلاش برای تست کردن اعتبار یک شماره کارت اعتباری با برنامه قبلی برای استفاده از اعتبار این کارت در یک وب سایت دیگر برای کلاهبرداری و سوء استفاده می باشد. در این شیوه، کلاهبرداران وب سایت هایی را مورد هدف قرار می دهند که پاسخ های مختلفی را برای نپذیرفتن کارت های اعتباری ارائه می دهند. به عنوان مثال وقتی کلاهبردار از یک شماره کارت استفاده می کند و وب سایت برای اشتباه وارد کردن تاریخ انقضای کارت، پیام می دهد که این تاریخ انقضای کارت اشتباه است، آنها متوجه می شوند که باید دنبال تغییر تاریخ انقضای کارت باشند و دیگر اطلاعاتی که بدست آورده اند صحیح است. سپس با استفاده از ربات هایی که در اختیار دارند، اقدام به پیدا کردن تاریخ انقضای کارت یا هر اطلاعات دیگری که در اختیار ندارند، می نمایند و پس از دستیابی به آن، تراکنش های صورت گرفته به طور سریع انجام می شود تا به هدف خود برسند.

5 . بدست گرفتن کنترل حساب کاربری
این نوع کلاهبرداری زمانی اتفاق می افتد که کلاهبردار به طریقی( هک وب سایت فروشگاه یا هک سیستم کاربر یا … ) وارد حساب کاربری ثبت شده کاربر در یک وب سایت تجارت الکترونیک می شود و با توجه به اینکه اطلاعات کارت های او گاها در آنجا ثبت شده است، به سادگی می توانند با خرید های مکرر، از آن حساب برداشت کنند. از آنجا که به روز رسانی آدرس محل حمل کالا قبل از خرید قابل تعویض است، کلاهبردار آدرس را به محلی که می خواهد تغییر می دهد و از این طریق به اهداف خود می رسد.

6 . کلاهبرداری از طریق سرقت هویت
در این نوع کلاهبرداری به طرق مختلفی، اطلاعات هویتی کاربر را بدست می آورند  و بر طبق آن به نام شخص قربانی کارت های اعتباری و بانکی ایجاد می کنند و به کلاهبرداری و خرد از طریق آن می نمایند. این کار می تواند نوعی پولشویی یا خرید کالای قاچاق یا غیر مجاز را در بر داشته باشد و در حال حاضر به سرعت در حال گسترش است و شناسایی کلاهبردارانی که از این طریق به سوء استفاده می پردازند، بسیار سخت تر است.

7 . کلاهبرداری دوستانه یا کلاهبرداری بازپرداخت
این کلاهبرداری با هک دفتر کاری مجازی و ثبت درخواست استرداد مبلغ به وقوع می پیوندد. به این صورت که خریدار کالایی خریداری می کند و منتظر دریافت آن می ماند. از طرفی کلاهبردار با هک دفتر کاری مجازی او، یا با استفاده از شیوه های مهندسی اجتماعی به حساب کاربری خریدار دسترسی یافته و خرید را لغو می کند و ادعا می کند کارت او به سرقت رفته و شماره کارت را برای استرداد وجه تغییر می دهد. به این ترتیب وجه به شماره کارت دیگری که در واقع شماره کارت شخص کلاهبردار است مسترد می شود.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    10 + 4 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!