0

فروشگاه های اینترنتی/ راهکارهایی برای یک خرید امن اینترنتی

حقوق تجارت الکترونیک, فروشگاه اینترنتی

توجه کنید که فروشگاهی که قصد خرید اینترنتی و پرداخت اینترنتی یا واریز وجه به آن را دارید باید معتبر باشد. پس از فروشگاه‌هایی خرید الکترونیکی خود را انجام دهید که او دارای «نماد اعتماد الکترونیکی» بوده و در ضمن فروشگاه دارای پشتیبانی باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان، با افزایش روز به روز تعداد کاربران اینترنت، اکثر مردم برای انجام امور گوناگون، از امور آموزشی و تفریح و سرگرمی گرفته تا امور اداری و تجاری از این شبکه جهانی کمک گرفته و همه چیز رنگ و بوی اینترنتی گرفته است.

حتی گروه زیادی برای رفع نیازهای روزمره خود و خریدهای روزانه و…از طریق اینترنت اقدام کرده و در این صورت در وقت و هزینه نیز صرفه‌جویی می‌کنند. با توجه به این موضوع طی سال‌های اخیر شاهد رشد و توسعه فروشگاه‌های مجازی و همچنین خرید و فروش‌های اینترنتی هستیم.

چنین رشد و توسعه‌ای اگرچه موجبات افزایش قدرت انتخاب خریداران را فراهم می‌آورد. اما در برخی از موارد موجب بروز سردرگمی یا مشکلاتی برای خریداران می‌شود. به همین دلیل هنگام انجام یک خرید اینترنتی باید نکاتی را مد نظر قرار داد.

چگونه خرید اینترنتی امن داشته باشیم:

از هر فروشگاهی خرید نکنید

توجه کنید که فروشگاهی که قصد خرید اینترنتی و پرداخت اینترنتی یا واریز وجه به آن را دارید باید معتبر باشد. پس از فروشگاه‌هایی خرید الکترونیکی خود را انجام دهید که او دارای «نماد اعتماد الکترونیکی» بوده و در ضمن فروشگاه دارای پشتیبانی باشد.

همچنین برای اطمینان بیشتر می‌توانید نام فروشگاه را در گوگل سرچ کرده و از پیشینه و رزومه کاری ان مطلع شوید.همچنین از خرید از فروشگاه‌هایی که فاقد آدرس فیزیکی هستند خودداری کنید. زیرا در صورتی که مشکلی رخ دهد دست شما به هیچ کجا نمی‌رسد.

هنگام خرید الکترونیکی از مرورگر به روز استفاده کنید

هنوز هم دیده می‌شود که بسیاری از افراد از مرورگرهای قدیمی و غیراستاندارد مانند اینترنت اکسپلورر نسخه 6 یا مرورگرهای قدیمی دیگر برای گشت و گذار در اینترنت استفاده می‌کنند. اگر به سلامت اطلاعات خود اهمیت می‌دهید و دوست دارید که سایت‌های فروشگاه‌های اینترنتی را به درستی روی مرورگر خود ببینید، از آخرین نسخه مرورگر مورد علاقه‌تان استفاده کنید.

چرا که مرورگرها خود دارای مشکلات و حفره‌های امنیتی هستند که با کشف آنها نسخه‌ای جدید جهت پوشش این حفره‌های امنیتی عرضه خواهد شد. پس از آخرین نسخه مرورگرتان برای خرید الکترونیکی استفاده کنید.

از هر کامپیوتری برای خرید الکترونیکی استفاده نکنید

اگر به هر دلیلی برای چند ساعت یا چند روز به کامپیوتر خودتان دسترسی ندارید، از خرید کردن توسط کامپیوترهایی مانند کافی نت‌ها خودداری کنید؛ چرا که احتمال نصب بودن برنامه‌هایی که بتواند کلید واژه‌های شما یا رمز کارتتان را در خود ذخیره کنند وجود دارد. در این مواقع لذت خرید کردن از خود مغازه را بر خود حرام نکنید.

از کلید واژه یا رمز عبور معتبر و غیرقابل پیش‌بینی استفاده کنید

سایتی که قصد خرید از آن را دارید به احتمال زیاد از شما می‌خواهد که در سایت عضو شوید. ساخت یک حساب کاربری و رمز عبور شاید در ابتدا ساده به نظر برسد، اما روی رمز عبورتان کمی بیشتر تامل کنید. رمز عبورتان را ترکیبی از کاراکترهای مختلف و با طول حداقل 8 کاراکتر قرار دهید تا ایمن‌تر باشد.

برای ساخت رمز عبور می‌توانید از برنامه‌های مختلف یا سایت‌هایی که به این منظور ساخته شده‌اند استفاده کنید. البته درست است که به یاد داشتن چنین ترکیب‌های ساده‌ای برای کاربر ساده است، اما به یاد داشته باشید که حدس زدن این موارد برای هکر یا فرد ناشناسی که قصد دارد اطلاعات شما را به سرقت ببرد، بسیار آسان است.

اگر دستگاه‌تان فاقد آنتی ویروس است قید خرید اینترنتی را بزنید

بسیاری از نرم‌افزارهای مخرب و جاسوسی (کیلاگر) موجود هستند که به راحتی قادرند اطلاعاتی را که با کیبورد تایپ می‌کنید به‌دست آورند و برخی از نرم افزارهای اسکرین رکوردر قادرند از صفحه نمایش شما عکس و فیلم تهیه کنند. پس همیشه با نصب آنتی ویروس آپدیت شده با اطمینان بیشتری از عدم نصب این‌گونه بدافزارها می‌توانید خرید اینترنتی مطمئن‌تری انجام دهید.

اطلاعات شخصی را در سایت‌ها ثبت نکنید

اطلاعاتی از جمله رمز دوم کارت، CVV2 و تاریخ انقضا را نباید در هیچ سایتی ذخیره کنید.
حتی اگر در حال وارد کردن این اطلاعات در سایت بانک خود هستید و مرورگر از شما درخواست می‌کند که این اطلاعات را در حافظه خود ذخیره سازد، بهتر این است که شما این کار را نکنید؛ چرا که طی مرور زمان نگهداری این اطلاعات در مرورگر دردسرساز خواهد شد.

درگاه بانکتان را چک کنید

هنگام پرداخت اینترنتی شما به یک درگاه پرداخت بانکی متصل خواهید شد، اما باید مطمئن شوید که آیا واقعا در درگاه بانک هستید؟ برای اطمینان از این مورد باید دقت کنید در ابتدای آدرس درگاه HTTPS وجود داشته باشد و دوم آدرس درگاه بانک را چک کنید.

پس از پرداخت حساب بانکی خود را چک کنید

بهتر است پس از انجام خرید آنلاین حساب بانکی خود را بررسی کنید تا از میزان مبلغ پرداختی اطمینان حاصل شود. این مورد نسبت به موارد قبل تر خیلی به امنیت ربط ندارد اما رعایت کردن آن باعث می‌شود که کاربر از تکمیل فرآیند خرید اطمینان پیدا کند.

قبل از پذیرش کالای خریداری شده از سلامت آن مطمئن شوید

از آنجا که اکثر بسته‌های ارسالی توسط پست به دست شما می‌رسند قبل از تحویل بسته از صحت آن مطلع شوید و از پذیرش کالای مخدوش یا مورددار پرهیز کنید.در این صورت بسته به نشانی ارسال کننده عودت داده می‌شود.

آدرس دقیق بدهید

آدرس و شماره تماس را دقیق اعلام کنید تا برای دریاف کالا با مشکل مواجه نشوید.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    8 − 6 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!