0

خطرات سرمایه گذاری در حوزه ارز دیجیتال

بیت کوین, رمزارزها, ارز دیجیتال

نوسان شدید در ارزش، نبود هیچ‌گونه امنیت و کلاه‌برداری‌های تمام نشدنی بازار ارز دیجیتال را برای تازه‌کارها بسیار خطرناک کرده است.

اما اگر دانشتان را در این زمینه بالا ببرید می‌توانید تا حد ممکن از خطرات پیشگیری کنید. اگر قصد سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتالی را دارید این مقاله را حتماً بخوانید:

1- نوسان بازار

bitcoin

ارز دیجیتال در سال 2018 با افت ارزش چشمگیری رو‌به‌رو بود. شاخص MVIS CryptoCompare از دی ماه سال پیش هشتاد درصد ارزش خود را از دست داده است.

بیت‌کوین که ارزشش در دسامبر سال 2017 به 20089 دلار رسیده بود در آوریل 2018 به 7000 دلار رسیده است. همین داستان برای دیگر ارزهای دیجیتالی دیگر نیز رخ داده است.

اما این تنها نصف داستان است. نوسان بازار ارز دیجیتال همیشه وجود داشته است. در سال‌های پیش نیز چنین مواردی پیش آمده بود:

• 2011: اولین هک ارز دیجیتال توسط Mt. Gox باعث شد ارزش آن تا 95 درصد کاهش یابد.

• 2013: یک مشکل محاسباتی باعث شد تا 52 درصد ار ارزش ارز دیجیتال از بین برود.

• 2015: دومین هک ارز دیجیتال توسط  Mt. Gox ارزش آن را تا 63 درصد کاهش داد.

به طور خلاصه خرید ارز دیجیتالی می‌تواند به از دست دادن تمام زندگیتان خاتمه یابد. در نتیجه هیچ‌گاه نباید همه‌ی دارایی خود را روی آن سرمایه گذاری کنید.

2- مشکلات قانونی

مشکلات قانونی و مقرراتی دو مانع بزرگ جلوی ارز دیجیتالی هستند.

از آنجایی که این تکنولوژی بسیار جدید است هنوز دولت‌ها و بانک‌ها قوانین مشخصی برای آن ندارند. در نتیجه قوانین مربوط به مالیات، مبادله و مشروعیت آن‌ها ممکن است یک شبه تغییر کند.

بار دیگر، این عدم اطمینان‌ها باعث شده که پولی که شما در ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنید بیش از دیگر دارایی‌هایتان در خطر باشد.

3- دیرپایی

بالا روفتن تعداد آلت‌کوین (altcoin)‌ها یک خطر برای سرمایه‌گذار محسوب می‌شوند. نمی‌توان رقم دقیقی اعلام کرد اما به نظر می‌رسد که تنها 1600 تا 2000 تا از آن در بازار موجود باشد.

درضمن دقیقاً معلوم نیست که کدام یک از این کوین‌ها واقعی است و ارزش بالقوه دارد. به خاطر داشته باشید که هنوز بلاک‌چین خیلی جا نیوفتاده است. ارزش این کوین‌ها عمدتاً در حد حدس و گمان است.

با وجود نبود نمود در دنیای خارجی هنوز هم شرکت‌های زیادی روی آلت‌کوین‌ها سرمایه گذاری کرده‌اند. بنا به گزارش CoinMarketCap، 15 شرکت بیش از 1 میلیارد دلار و 57 شرکت بیش از 100 میلیارد دلار را در این بازار در دست دارند.

حتی اگر به اندازه کافی تحقیق کرده باشید ممکن است دریابید که کوین شما تقریباً هیچ ارزشی ندارد. هرچه تعداد کوین‌های موجود بیشتر شده، رقابت نیز بیشتر می‌شود و احتمال این رخ‌داد نیز بیشتر خواهد شد.

4- امنیت سرمایه‌گذار

برعکس بانک‌های معمولی، ارز دیجیتالی هیچ بیمه یا امنیتی ندارد.

برای مثال درحالی که شرکت بیمه سپرده فدرال امریکا سپرده گذارانی که بیش از 250 هزار دلار در بانک سرمایه دارند را تحت پوشش قرار می‌دهد اما ارز دیجیتال جز آن محسوب نمی‌شود و اگر شما ورشکسته شوید همه چیز را از دست خواهید داد.

علاوه بر آن معملات به صورت روزانه هک می‌شوند که گاهی باعث از دست رفتن همه چیز می‌شوند. این که شما چه مقدار از ارز خود را از دست دهید بستگی به معامله شما دارد، اما اگر چیز مشابهی در بانک و یا کارت اعتباری برای شما پیش بیاید شما خیلی سریع پول خود را پس خواهید گرفت.

5- دستکاری در بازار

درحالی که تا به حال هیچ موردی اثبات نشده اما تصور می‌شود که تجارت‌های شخصی، توافقات و دستکاری در بازار ارز دیجیتال زیاد رخ می‌دهد.

متخصصان معتقدند که دلیل اصلی تجمع ارز دیجیتالی در قسمت دوم سال 2017 توسط گروه کوچکی از افراد با دارایی‌های دیجیتالی کلان رخ داد.

البته کاملاً می‌توان دستکاری در بازار را مشاهده کرد. برای مثال چندصد درصد ارزش آن در عرض چند ساعت بالا و پایین می‌شود و روز بعد دوباره به حالت قبل باز می‌گردد.

فروش سکه‌ها با قیمت ارزان پیش از اعلام بالا رفتن قیمت و معاملات مخفی و به دور از چشم بازار بخشی از روش‌های رایج برای دستکاری در بازار هستند.

از آنجایی که ارز دیجیتالی بسیار افسارگسیخته است پرده برداری از این نقشه‌ها بسیار دشوار است. این افراد ریسک بسیار بالایی را برای تازه‌کارهایی که خیلی از این بازار اطلاع ندارند ایجاد می‌کنند. اگر شما هم گرفتار یکی از این دستکاری‌ها شوید ممکن است ارز بسیار زیادی را از دست دهید.

6- خارج شدن از بازارها

ممکن است زمانی پیش بیاید که شما بخواهید ارز دیجتالی خود را بفروشید و آن را به پول رایج کشور تبدیل کنید.

متاسفانه خارج شدن از بازار ارز دیجیتال برای سرمایه گذاران بسیار دشوار است.

چند عامل وجود دارد که وضعیت را بسیار پیچیده کرده است:

• بسیاری از معاملات تنها امکان تبدیل به دلار امریکا را دارند. بعضی دیگر نیزارز را به یورو، پوند و ین تبدیل می‎کنند. با این حال تعداد آن‌ها بسیار محدود است.

• در بسیاری از معاملات امکان تبدیل به پول وجود ندارد.

• در بسیاری از معاملات تنها امکان خروج از طریق چند ارز دیجیتال دیگر موجود است. برای مثال کوین‌بیس که یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای خرید ارز دیجیتالی در اروپا و امریکای شمالی است تنها بیت‌‎کوین، اتر، لایت‎کوین و بیت‌کوین کش را پشتیبانی می‌کند.

• برای تبدیل ارز دیجیتالی به پول باید یک پروسه‌ی تایید را پشت سر بگذرانید که ممکن است چندین ماه طول بکشد.

• گاهی اوقات در معاملات از پرداخت پول امتناع می‌شود و ممکن است پای وکلا وسط کشیده شود.

اما معنی حرف‌هایی که زدیم چیست؟

در بهترین حالت، ممکن است شما با معاملات مختلف برای تبدیل ارز خود به پول رو‌به‌رو شوید تا بتوانید پول خود را در بانک پس‌انداز کنید که باعث شود ارزش دارایی‌هایتان به خطر بیوفتد. در بدترین حالت ممکن است دارایی‌های دیجیتالی شما وقتی که به آن نیاز دارید در دسترس نباشد.

7- کلاه‌برداری ارز دیجیتال

bitcoin

متاسفانه کلاه‌برداری ارز دیجیتال بسیار زیاد است و برای یک سرمایه‌گذار جدید بسیار خطرناک است. آمارها نشان می‌دهد که بیش از دو میلیارد دلار در نیمه دوم سال 2018 در بازار ارز دیجیتال گم شده است.

دو روش رایج برای کلاه‌برداری ICO تقلبی و روبات توییتری است.

ICO نسخه‌ی رمزگذاری شده سهام بازار IPO است و مانند آن نیاز به دقت و تلاش سرمایه‌گذار دارد. متاسفانه بسیاری از مردم به اندازه کافی تحقیق نمی‌کنند و کلاهبرداران خیلی سریع عکس‌العمل نشان می‌دهند. آن‌ها تظاهر می‌کنند که IPO تقلبی که دارند با ارزش است و وقتی که شما پول را پرداخت کنید غیب می‎شوند.

روبات‎های توییتر طوری طراحی شده‌اند که مانند حساب‌‎های رسمی به نظر برسند. آن‎ها به شما قول می‎دهند که در ازای سپرده کوچک به شما میزان مشخصی کوین پرداخت کنند ولی در اصل از شما کلابرداری می‌کنند.

شما همچنین باید حواستان به نقشه‎‌های Ponzi در قالب آلت‎کوین نیز باشید. بعضی از آن‌ها شامل بیت‌کانکت، وان کوین و پلکس کوین می‌شوند.

8- اشتباه انسانی

اشتباه انسانی در هر چیزی ممکن است رخ دهد. اما در ارز دیجیتالی امکان اشتباه بیشتر است و یک اشتباه کوچک ممکن است تبعات بدی را به همراه داشته باشد.

برای مثال اگر هیچ تجربه‌ای در تجارت و سرمایه‌گذاری نداشته باشید ارز دیجیتالی می‌تواند حسابی گیجتان کند.

سرویس‌هایی مانند کوین‎بیس برای تازه‌کارها ساخته شده با این حال اگر بخواهید آلترکوین بخرید باید از سرویس‌هایی مثل بیت‌فینکس استفاده کنید که کار کردن با آن‎ها تا حدی دشوار است.

در نتیجه خیلی راحت ممکن است که درخواست اشتباه دهید یا کوین‌ها خود را به کیف پول اشتباه بفرستید و یا امکان دسترسی به حساب خود را به طور کامل از دست بدهید. بعضی از سیستم‌های مبتنی بر بلاک‌چین حتی امکان ریست رمز را ندارند.

شما همچنین هنگام مدیریت ارز خود نیز ممکن است اشتباه کنید. اگر کلیدهای مخفی خود را فراموش کنید ممکن است نتوانید به دارایی خود دسترسی داشته باشید. حتی اگر از یک کیف پول امن مثل  Ledger Nano S استفاده کنید اگر آن را گم کنید ممکن است همه‎ی دارایی خود را از دست بدهید.

البته علاوه بر مشکلاتی که ما به آن اشاره کردیم خطرات دیگر بسیاری نیز ممکن است تازه‌کارها را تهدید کند که باید مواظب آن‌ها باشید. در نتیجه پیش از سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال حتماً به اندازه کافی تحقیق کنید.

منبع:فیسیت

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    7 + هفت =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!