0

شورای عالی فضای مجازی درباره حضور شرکت های خصوصی در شاد تصمیم می‌گیرد

دسته بندی ها : شورای عالی فضای مجازی 23 شهریور 1400 کارشناس سایبرلا 354 بازدید
شورای عالی فضای مجازی

شورای عالی فضای مجازی در اولین نشست خود از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، در خصوص حضور تولیدکنندگان محتوا در پلتفرم آموزش مجازی «شاد» تصمیم گیری خواهد کرد. در صورت موافقت اعضای شورای عالی فضای مجازی، در جلسه‌ای که امروز ۲۳ شهریور برگزار خواهد شد، شرکت‌ های خصوصی نیز می‌توانند محتوای تولیدی خود را روی پلتفرم شاد قرار دهند.

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش امروز (۲۳ شهریور) در بازدید از همراه اول با جزییات کار پلتفرم آموزش مجازی شاد آشنا شد. او در جریان این بازدید خود اعلام کرد که اولین جلسه شورای عالی فضای مجازی در دوران دولت سیزدهم برگزار خواهد شد و اولین دستور آن نیز بررسی حضور تولیدکنندگان محتوا در شاد است.

کاظمی گفت: «در صورت تصویب شورای عالی فضای مجازی، شرکت‌های خصوصی می‌توانند محتوای تولید شده خود اگر مطابق با سیاست‌های وزارت آموزش پرورش باشد را در پلتفرم شاد منتشر کنند.»

انحصاری بودن شاد یکی از موضوعاتی بود که سال گذشته وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به آن انتقاد کرد و عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم نیز در دیداری که با سرپرسی وزارت آموزش و پرورش داشت به این موضوع اشاره کرد؛ با این وجود، اکنون کاظمی از این موضوع دفاع کرده و گفت: «فضای تعلیم و تربیت یک فضای حاکمیتی و انحصاری است. فضای واقعی مدرسه یک فضای انحصاری است که هرکسی نمی‌تواند در آن وارد شود. قرار هم نیست یک فضای باز رقابتی باشد که هرکسی برود در مدرسه و کار تبلیغاتی و آموزشی انجام دهد. تعلیم و تربیت آنقدر پیچیده است که حاکمیت این نگاه را داشته.»

او افزود: «فضای مجازی هیچ تفاوتی با فضای واقعی ندارد و قطعا هر ورودی که حاکمیت آموزش و پرورش را زیر سئوال ببرد، هر برداشتی که می‌خواهید داشته باشید، ممنوع است.»

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «محتوایی که امروز تولید می‌شود، یک سازمان مستقل به نام سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی دارد و آن را یک معلم و در ساختار مدرسه ارائه می‌دهد. این به فضای مجازی منتقل شده است؛ اما همان‌طور که در فضای واقعی این امکان فراهم شده که از ظرفیت‌های علمی معلمان در عرصه‌های مختلف با فرآیندهایی که پیش‌بینی شده استفاده شود، این را در فضای مجازی نیز اگر شورای عالی فضای مجازی تصویب کند، می‌توانند ارائه دهند.»

او با تاکید بر انحصاری بودن پلتفرم آموزش مجازی گفت: «هم ابزار مهم است و هم محتوا. اینکه معلمی محتوای مورد تایید را ارائه می‌دهد، رفتار و گفتار این معلم نیز مهم است. قطعا اگر ابزاری تولید شود که به این فضا آسیب بزند، مورد تایید ما نیست. این فضا نیاز به رگولاتوری دارد که آموزش و پرورش با کمک بخش‌های فنی باید این کار را انجام بدهد.»

کاظمی همچنین درباره هزینه استفاده از شاد گفت: «سال گذشته استفاده از شاد رایگان بود و امسال نیز هرچند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تحت فشار قرار داشت و مطالبات همراه اول بابت ارائه سرویس، پرداخت نشده است؛ اما با دستور وزیر ارتباطات، استفاده از شاد همچنان رایگان خواهد بود.»

مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول نیز در جریان این بازدید اعلام کرد استفاده از شاد برای مشترکان همراه اول رایگان است و تمهیدات لازم برای ارائه سیم‌کارت به آن دسته از خانواده‌هایی که مشترک همراه اول نیستند نیز اندیشیده شده است.

او همچنین با اشاره به جلسه امروز شورای عالی فضای مجازی گفت: «در صورت تصویب حضور شرکت‌های خصوصی در شاد، فراخوانی در این زمینه زده خواهد شد تا تولیدکنندگان محتوا در شاد حضور داشته باشند.»

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پنج × یک =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!