0

ایجاد پایگاه داده و موتور جستجوی جرایم مرتبط با بیت کوین و ارزهای دیجیتال

موتور جستجوی جرایم مرتبط با بیت کوین و ارزهای دیجیتال یا اصطلاحا پایگاه داده حقوقی بلاکچین (Blockchain Litigation Database) برای رسیدگی به پرونده‌های حوزه کریپتوکارنسی راه اندازی شد.

نشریه فوربس نوشت: در ماه گذشته، جمل هیندی، مدیر عملیاتی شبکه اجرایی جرایم مالی ایالات متحده، یک پرونده قانونی ۱۱۰ میلیون دلاری را علیه یک تبعه روسی به نام الکساندر وینیک و صرافی کریپتوکارنسی او به نام BTCe مطرح کرد. بنا به گفته برخی از افراد، این صرافی بدون توجه به مسائل مربوط به مبارزه با پولشویی بردارد، به ۷۰۰ هزار مشتری در سراسر جهان خدمت‌رسانی می‌کرده است.

چندی پیش از این اتفاق، گوربیر گروال، دادستان نیوجرسی نیز پرونده‌‌ای را به دادگاه عالی ایالت خود ارائه کرد، مبنی بر این که یک استارت‌آپ اتریوم محور به نام پاکتینز، با جذب سرمایه ۴۱۰ هزار دلاری برای ساخت یک بازار غیرمتمرکز برای رقابت با اوبر، ایربی‌اندبی و آمازون، قوانین متحدالشکل ایالتی مربوط به اوراق بهادار را نادیده گرفته است.

درست است که مناطق قضایی این دو پرونده کاملا با یکدیگر تفاوت دارند، ولی یک شرکت حقوق مالی واقع در نیویورک به نام مورفی اند ﻣﮏ‌ﮔﻮﻧﯿﮕﻞ، این پرونده‌ و ۲۵۰ مورد مشابه را در یک جا جمع‌آوری کرده است. این شرکت محصولی به نام پایگاه داده حقوقی بلاکچین را راه‌اندازی کرده و از طریق آن، پرونده‌های کریپتوکارنسی متعلق به مناطق قضایی مختلف را در یک مکان واحد و قابل جستجو گردآوری می‌کند.

این شرکت حقوقی که به بانک‌هایی مانند کپیتال وان و مورگان استنلی و صرافی‌های ارزهای رمزنگاری شده مانند کوین‌بیس و بیترکس خدمت‌رسانی می‌کند؛ محصول جدید خود را با قیمت ۵ هزار دلار به کاربرانش عرضه کرده و به صورت ماهیانه، ۲۵۰۰ دلار حق اشتراک دریافت می‌کند.

دنیل پین، یکی از اعضای مورفی اند ﻣﮏ‌ﮔﻮﻧﯿﮕﻞ و بنیان‌گذار فعالیت بلاکچینی ۱۲ نفره این شرکت می‌گوید:

پیشرفت تکنولوژی، دامن‌ شرکت‌های حقوقی را نیز گرفته است؛ این شرکت‌ها هر روز بیشتر از دیروز نسبت به جذب مشتریان فنی و سودآور حوزه بلاکچین و ارزهای رمزنگاری شده علاقه نشان می‌دهند. در نتیجه، نوع جدیدی از شرکت‌های حقوقی بلاکچینی در حال ظهورند که رنگ و بوی استارت‌آپ‌های فین‌تک را دارند.

او عنوان می‌کند: «جذب مشتریان بلاکچینی باعث شده تا اعتبار ما به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند. ما از این پایگاه داده در چندین پرونده استفاده کرده‌ایم.»

از جمله پرونده‌هایی که در این پایگاه داده ثبت شده‌اند، پرونده مربوط به ایالات متحده علیه ترزا تتلی، معروف به «خبره بیت کوین» است که در نوامبر سال ۲۰۱۱ مورد رسیدگی قرار گرفته است. تتلی در نتیجه این پرونده به جرم پولشویی به یک سال حبس محکوم شد. علاوه بر این نمونه، پرونده‌های قضایی با درجه محکومیت بالاتر نیز در این موتور جستجو یافت می‌شوند.

پرونده مربوط به راس اولبریکت، مبتکر بازار سیاه سیلک رود جزو همین پرونده‌هاست. مواردی که هنوز در حال پیگیری قرار دارند نیز در این موتور جستجو یافت می‌شوند؛ برای مثال، ناپدید شدن شدن ۸۵۰ میلیون دلار از بیتفینکس. گفته می‌شود که این صرافی ارز رمزنگاری شده، خسارت‌هایش را پشت یک ارز رمزنگاری شده احتمالی دیگر پنهان کرده است.

داده‌هایی که از طریق پایگاه داده حقوقی بلاکچین می‌توان تحت پیگیری قرار داد، عبارتند از: کل پرونده‌ها و روندهای سالیانه، هم از نوع مدنی و هم از نوع جنایی. تفاوتی ندارد که پرونده‌ها تحت نظارت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا باشند یا کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده؛ در تمامی موارد این پایگاه داده قابلیت جستجو از پرونده‌های مختلف را فراهم می‌کند.

مورفی اند ﻣﮏ‌ﮔﻮﻧﯿﮕﻞ گزارشی را در مورد نحوه فعالیت پایگاه داده حقوقی بلاکچین در اولین سال راه‌اندازی تهیه کرده و آن را به کاربرانشان ارسال کرده است. در این گزارش آمده که در سال ۲۰۱۸، ۱۵۰ پرونده قضایی در مورد بلاکچین و ارزهای رمزنگاری شده به ثبت رسیده است. این رقم از نصف کل پرونده‌های مربوط به این حوزه بیشتر است.

دلایل بالا بودن آمار را می‌توان سقوط کلی ارزش ارزهای رمزنگاری شده و تحت فشار قرار دادن شرکت‌هایی دانست که با استفاده از فروش توکن‌های دیجیتال صادر شده در اتریوم و سایر بلاکچین‌ها، نسبت به جذب سرمایه اقدام کرده‌اند.

طبق اطلاعات این موتور جستجو، نیمی از پرونده‌های سال گذشته به تخطی از قوانین اوراق بهادار فدرال مربوط بوده‌اند. لازم به ذکر است که ۲۳ مورد از شکایات سال گذشته توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا مطرح شده‌اند.

پین اعلام می‌کند: «با مطالعه روندهای موتور جستجوی مذکور، مشاهده می‌شود که ناحیه جنوبی نیویورک، فعال‌ترین حوزه قضایی کشور بوده است. در جایگاه دوم، بخش مربوط به ناحیه میانی فلوریدا قرار دارد. در این منطقه، یک شرکت حقوقی وجود دارد که تعداد زیادی از شکایات را مطرح کرده است. تعداد پرونده‌های امسال در مقایسه با سال گذشته با کاهش مواجه شده است؛ ولی انتظار می‌رود که تعداد پرونده‌های کریپتوکارنسی امسال، در مقایسه با سال ۲۰۱۷ بیشتر باشد.

پین می‌گوید: «مشاهده می‌کنیم که با گذشت زمان، تعداد پرونده‌ها افزایش می‌یابد.»

تاریخچه پایگاه داده حقوقی بلاکچین به سال ۲۰۰۸ برمی‌گردد. در آن سال اوراق بهادار با پشتوانه رهنی ناکارآمد، یک بحران مالی جهانی را رقم زدند. در آن زمان، شرکت مورفی اند ﻣﮏ‌ﮔﻮﻧﯿﮕﻞ با جمع‌آوری اطلاعات مربوط به ۷۰۰ اوراق بهادار، یک پایگاه داده را ایجاد کرد تا به کاربران در شناسایی سطح ریسک کمک کند. چند هفته بعد از رکورد تاریخی ۱۹۸۰۰ دلاری بیت‌کوین و در ژانویه سال ۲۰۱۸ این شرکت حقوقی دریافت که می‌تواند از تجربیاتی که در اوراق بهادار با پشتوانه رهنی داشته، در عرصه ارزهای رمزنگاری شده نیز استفاده کند. پین عنوان می‌کند: «ما احتمال دادیم که موجی از دعوی قضایی در راه باشد که با موج پرونده‌های قضایی مربوط به اوراق بهادار با پشتوانه رهنی تفاوت چندانی ندارد.»

 

Murphy & McGonigle's Blockchain Litigation Database

 

پایگاه داده مذکور، بخشی از یک روند بزرگتر است؛ تعداد زیادی از شرکت‌های حقوقی به دنبال این هستند که با تبدیل شدن به استارت‌آپ‌های تکنولوژیکی، به کاربران روزافزون دنیای در حال تغییر ارزهای رمزنگاری شده خدمت‌رسانی کنند.

لینکلیترز، دوازدهمین شرکت حقوقی بزرگ جهان است و طبق داده‌های شرکت تحقیقاتی ای‌ال‌ام، در سال گذشته، دو میلیارد دلار درآمد داشته است. این شرکت یک استارت‌آپ تکنولوژیکی مستقل به نام «ناخدا» را تاسیس کرده است. هدف از تاسیس ناخدا، یافتن روش‌هایی برای استفاده از بلاکچین در خودکارسازی فرآیندهای قانونی بوده است. یکی دیگر از اقدامات لینکلیترز در این حوزه، عبارت است از: سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ نیواورا. نیواورا در حوزه بازارهای سرمایه فعالیت می‌کند و سرمایه‌گذاری مذکور از طریق سیستم تسویه بلاکچینی انجام گرفته است.

شرکت استپتو اند جانسون در واشنگتن دی سی قرار دارد و در سال گذشته ۳۸۲ میلیون دلار درآمد داشته است. این شرکت یک اقدام بلاکچینی ۳۰ نفره را کلید زده و در تاسیس بلاکچین آلیانس مشارکت داشته است. شرکت حقوقی «بلنک‌رم» یک نمونه دیگر است. این شرکت نیز در واشنگتن دی سی واقع شده و در سال گذشته، درآمدی ۴۴۳ میلیون دلاری داشته است. شرکت مذکور به مشتریانش کمک می‌کند تا به نوشتن کد بلاکچینی سازگار با قوانین رگولاتوری بپردازند.

بر اساس داده‌هایی که ای‌ال‌ام در اختیار فوربس قرار داده، ۶۹۴ وکیل مشغول به کار در ۲۰۰ مورد از بزرگترین شرکت‌های حقوقی ایالات متحده با بیشترین میزان درآمد، در حوزه ارزهای رمزنگاری شده فعالیت داشته‌اند.

مقدار متوسط درآمد برای وکلای حاضر در لیست، ۹۰۶ هزار دلار است، ولی پاتریک فولر، نایب رئیس بخش هوش حقوقی ای‌ال‌ام می‌گوید: «آن دسته از وکلایی که در حوزه بلاکچین و ارزهای رمزنگاری شده کار می‌کنند، می‌توانند درآمد خود را به بیش از ۱.۵ میلیون دلار در سال برسانند.» این جمله بدان معناست که درآمد وکلای فعال در حوزه بلاکچین ۲۰۰ شرکت حقوقی برتر، بین ۶۲۸ میلیون دلار و ۱.۰۴ میلیارد دلار در سال خواهد بود.

شرکت ای‌ال‌ام فهرستی به نام ای‌ام لو ۲۰۰ تهیه می‌کند. فولر که بر تحقیقات این فهرست نظارت می‌کند، گفته است: «وکلای بلاکچینی لیست، تنها ۰.۵۳ درصد لیست را شامل می‌شوند، ولی از سال ۲۰۱۶ به بعد، پیشرفت‌های چشمگیری در تعداد این وکلا صورت گرفته است.» فولر می‌گوید: «بخش قابل توجهی از این پیشرفت‌ها به علت ظهور زمینه‌های مطالعاتی حقوقی جدیدی است که به واسطه تکنولوژی ایجاد شده‌اند؛ از روش‌های جدید برای جذب سرمایه گرفته تا قوانین رگولاتوری کاملا جدید.» گروه وکالت ولیو تکنولوژی فاندیشن، که در واشنگتن دی سی واقع است، اعلام کرده که دست کم ۲۰ لایحه مرتبط با بلاکچین و ارز رمزنگاری شده در دفاتر مختلف کنگره در حال بررسی هستند.

فولر یکی از اعضای دانشگاه مدیریت اقدامات حقوقی در ایالت ویسکانسین به شمار می‌رود، او اعلام می‌کند:

بلاکچین چیزی نیست که برای تقلب و فریب دادن مردم کاربرد داشته باشد، بلکه نوعی از تکنولوژی است که روز به روز تقاضای بیشتری برای استفاده از آن ایجاد می‌شود.

کوهن یکی از اعضای هوگان لوولز، نهمین شرکت بزرگ حقوقی جهان در فهرست امریکن لویر بود که در سال گذشته از کارش استعفا داد. لازم به ذکر است شرکت مذکور در سال ۲۰۱۸، درآمدی برابر با ۲.۱ میلیارد دلار داشت. کوهن در حال حاضر یکی از هم‌بنیان‌گذاران دی‌ال‌ایکس لو، واقع در نیویورک است. شرکت مذکور پرداخت‌هایش را از طریق ارزهای رمزنگاری شده دریافت می‌کند و از به کار بردن عناوین شرکت‌های حقوقی سنتی خودداری می‌کند. کوهن چنین می‌گوید:

من نمی‌دانم که چند شرکت حقوقی دیگر خواهند توانست اقدامات مشابه ما را با راحتی انجام دهند. ایجاد هماهنگی و سازگاری با روش بلاکچینی، نسبتا آسان است. افراد بیشتری باید آماده پریدن شوند، این‌جا آب گرم است.

ماخذ:راه‌پرداخت

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سه × پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!