نقض حریم خصوصی کودکان در Google play

نقض حریم خصوصی کودکان در Google play

نقض حریم خصوصی کودکان در Google play

 آیا تا به حال متوجه شده‌اید که هرگاه در مورد محصولی که می‌خواهید خریداری کنید، صحبت کرده و یا در سایت‌ها جستجو می‌کنید، لحظاتی بعد تبلیغات مربوط به آن محصول روی کامپیوتر یا گوشی هوشمند شما ظاهر می‌شود؟ و چقدر خوب این اتفاق می‌افتد، زیرا فعالیت آنلاین شما توسط وب‌سایت‌ها و برنامه‌های اندروید ردیابی می‌شود.
شاید شما هم این ضرب‌المثل معروف را شنیده باشید که “هیچ چیز مثل یک ناهار مجانی وجود ندارد”، در حال حاضر برنامه‌های اندرویدی رایگان موجود در فروشگاه Google Play نیز به همین منوال هستند و به حریم خصوصی کودکان، بدون رضایت والدین آنها دسترسی پیدا می‌کنند. این تحقیق توسط پژوهشگران ICSI، موسسه بین‌المللی علوم رایانه در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی ایالات متحده آمریکا و نرسو والینا رودریگز از موسسه IMDEA اسپانیا انجام شده‌است.
به گفته محققان، پس از تجزیه و تحلیل هزاران (5855) برنامه کاربردی اندرویدی برای کودکان، به این نتیجه رسیدند که 57 درصد از این برنامه‌ها می‌توانند علیه قانون حفاظت از حریم شخصی کاربران آنلاین یعنی (COPPA) که قانون فدرال ایالات متحده در مورد جمع‌آوری اطلاعات شخصی کودکان زیر 13 سال تحت اختیار آمریکا می‌باشد، عمل کنند.
نتایج به‌دست آمده:
1- 5 درصد از این برنامه‌ها، جمع‌آوری اطلاعات تماس و موقعیت مکانی کاربران از جمله آدرس ایمیل و شماره تلفن را انجام می‌دهند.
2- علاوه‌بر این، 19 درصد از برنامه‌ها (1100 برنامه)، اطلاعات شخصی‌شده کاربران را علی‌رغم وجود ممنوعیت‌های زیاد، از آنها جمع‌آوری و به اشتراک گذاشتند؛ زیرا هدف این برنامه‌ها تبلیغات رفتاری می‌باشد و این یک روش محبوب در میان تبلیغ‌کنندگان است که در آن، رفتار مرورگر کاربران جمع‌آوری شده و برای ارائه تبلیغات هدفمند مورد استفاده قرار می‌گیرد.
3- 39 درصد از برنامه‌های تست‌شده (2281 برنامه)، با به اشتراک گذاشتن شناسه‌های پایدار (PID یا PI) یک مرجع همیشگی برای منابع دیجیتال، برای برنامه‌های خدماتی گوگل کار می‌کردند. اگرچه این شناسه‌ها شخصی نیستند، اما جهت یادگیری در مورد رفتار یا نمایه کاربران استفاده می‌شود.
4- 40 درصد از برنامه‌های تست‌شده، جمع‌آوری و ارسال داده‌های کاربر را از طریق اینترنت بدون استفاده از اقدامات امنیتی مناسب نشان می‌دهد و بیانگر این است که هکرهای مخرب نیز می‌توانند اطلاعات آنها را دریافت کنند.
5- 1280 برنامه با فیس‌بوک یکپارچه شدند که در آن 92 درصد برای محافظت از کاربر زیر 13 سال به اشتباه تنظیم شده‌اند.
والدین با یک کار تقریباً غیرممکن روبرو هستند. با توجه به تسلط پلت‌فورم نرم‌افزارهای Google و علاقه کودکان به برنامه‌ها، والدین باید وقت بیشتری را صرف فرزندان خود کنند تا از ارتباطات پیچیده برنامه‌های تبلیغاتی با آنها جلوگیری نمایند. از این‌رو امیدواریم FTC (کمیته تجارت فدرال آمریکا) از خواب زمستانی طولانی مدت دیجیتال خود بیرون بیاید و جهت کاهش این قبیل سوء استفاده‌ها اقدامات لازم را انجام دهد.
ایران هشدار
 

بدون نظر

پاسخی بنویسید