0

تیک تاک واقعا برای چین جاسوسی می‌کند

شنود تلفنی - جاسوسی سایبری - استراق سمع

شبکه های اجتماعی چینی مخصوصا تیک تاک بیش از هر زمان دیگری تحت فشار دولتمردان آمریکایی قرار دارند هنوز یک هفته از هشدار مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا درمورد تیک تاک، نگذشته که گزارش تازه‌ای از سوی شرکت پروتون میل منتشر شده که در آن اعلام شده این غول شبکه‌های اجتماعی تنها داده‌های کاربران را را جمع‌آوری نمی‌کند؛ بلکه با حزب کمونیست چین نیز همکاری دارد.

درست پس از مصاحبه مطبوعاتی وزیر امور خارجه آمریکا در بریتانیا و هشدار وی نسبت به تیک تاک، انتشار این گزارش می‌تواند ضربه دیگری به این شبکه اجتماعی سرگرمی به شمار بیاید. مایک پمپئو در بریتانیا هشدار داد: «نباید اطلاعات شخصی به سرور چین منتقل شود. این اطلاعات یقینا به دست حزب کمونیست چین خواهد رسید». اما در تمام این مدت تیک تاک دائما اتهامات آمریکا را رد کرده است ولی  گزارش تازه‌ای که از سوی متخصصان وب‌سایت خدمات پست الکترونیکی پروتون میل منتشر شده این اظهار بی‌گناهی مسئولان تیک تاک را زیر سوال برد.

شرکت پروتون میل به عنوان یک شرکت خصوصی فعال در سوئیس که خدمات ایمیل‌های رمزنگاری شده را به کاربران خود ارائه می‌دهد، در گزارشی هشدار داده که «آگاه باشید، این غول شبکه اجتماعی تنها داده‌های شخصی شما را جمع‌آوری نمی‌کند بلکه با حزب کمونیست چین همکاری دارد و نظارت و سانسور چین را تا خارج از مرز های این کشور گسترش می دهد.»

در ابتدای این هفته ممنوعیت نصب این نرم افزار روی دستگاه‌های دولتی تایید شد و این اقدام از نگاه بسیاری آغاز یک اقدام وسیع‌تر از سوی دولت ترامپ به شمار آمد. از سویی پیش‌بینی می‌شود با اجرایی شدن ممنوعیت‌ها، تیک تاک هم همچون هواوی به لیست نهادهای ممنوع سازمان بازرگانی بپیوندد.

یکی از نگرانی‌های مطرح شده تاثیر تیک‌تاک در انتخابات آتی آمریکاست همانطور که انتشار اطلاعات غلط در فیسبوک توانست به انتخابات پیشین آمریکا آسیب جدی وارد کند بیم آن می‌رود که تیک تاک نیز روی سرنوشت انتخابات تاثیر گذار باشد. با این وجود هنوز هم مدارک محکمی از ارسال داده‌ها به چین وجود ندارد.

نمی‌توان با قطعیت گفت که اطلاعات کاربران از دستگاه‌ها استخراج و به چین ارسال می‌شود. هرگاه درمورد این مسئله از تیک تاک سوال شده، این شرکت با اشاره به سابقه مدیر عامل و مدیر اطلاعات این شرکت که ده‌ها سال سابقه فعالیت در ارتش و نیرو های امنیتی امریکا  را داشته‌اند و همچنین فعالیت یک تیم آمریکایی برای ساخت زیرساخت‌های امنیتی این شرکت همواره شایعات مطرح شده را تکذیب کرده‌اند و گفته‌اند که «اطلاعات نادرست زیادی درمورد تیک تاک وجود دارد.»

اما هشدار این هفته تحلیل‌گران امنیتی در پروتون میل جنبه سیاسی ندارد. این شرکت هشدار داده است که «جمع آوری داده های هوادارانه تیک تاک» که « از طریق زیرساخت چینی و شرکت مادر که رابطه نزدیکی با حزب کمونیست دارد انجام می‌شود و این امر تیک‌تاک را به ابزاری فوق العاده برای جاسوسی و جمع‌آوری داده برای دولت چین بدل کرده است.»

شرکت پروتون میل اعلام کرد، پس از بررسی سیاست‌های جمع‌آوری داده تیک‌تاک، دادگاه‌های این شرکت، گزارش‌های مربوط به امنیت سایبری، نقاط ضعف امنیتی در گذشته و سیاست حریم خصوصی نتیجه گرفته است که «تیک تاک تهدید امنیتی مهمی محسوب می‌شود و احتمالا داده‌ها را با دولت چین به اشتراک می‌گذارد.» این شرکت به همه پیشنهاد کرده که با احتیاط با تیک تاک برخورد کنند، به ویژه اگر استفاده سوال برانگیز از داده‌های شخصی یا جاسوسی چین شما را متضرر خواهد کرد.

همچنین پرتون میل با اشاره به گزارش شرکت تحقیقاتی پنتریوم که امسال منتشر شد هشدار می‌دهد که ۳۷.۷۰ درصد از IP های شناخته شده تیک‌تاک چینی هستند. از سویی به ویژگی‌های مخرب این شبکه اجتماعی اشاره می‌کند و در گزارش خود تاکید می‌کند که جمع آوری گسترده داده‌ها از سوی این شبکه اجتماعی و آسیب‌پذیری کدهای تیک تاک و همچنین چند موضوع ناراحت کننده دیگر از نقاط ضعف عمده تیک‌تاک به شمار می‌آیند.

تیک تاک اما در دفاع از خود اعلام کرد: «میلیون‌ها خانواده آمریکایی برای سرگرمی و خلاقیت از تیک‌تاک استفاده می‌کنند و تیک‌تاک اصلا در دستگاه‌های دولتی برای چنین کاری استفاده نمی‌شود.

تیک تاک اعلام کرده است که مدیر عامل و مدیر اطلاعاتی این شرکت در کنار یک تیم کاملا آمریکایی اولویت اول خود را حفظ امنیت کاربران عنوان کرده است.

اما شرکت پارتون میل درمورد تیک تاک این گونه نتیجه گیری کرده که «از آنجایی که مالکیت تیک تاک در اختیار یک شرکت چینی است و این شرکت نیز اعلام کرده روابط خود با حزب کمونیست چین را تقویت خواهد کرد، پس نگرانی درمورد جمع آوری داده‌ها یک امر بسیار طبیعی است. دولت چین در گذشته هم از شرکت‌های فناوری چینی برای جمع‌آوری داده‌ها، تهدید، سانسور و سو استفاده از حقوق انسانی استفاده کرده است.»

این شرکت سوئیسی به کاربران تیک تاک هشدار می دهد که«با توجه پتانسیل این شرکت برای جمع‌اوری اطلاعات کاربرانشان استفاده از این شبکه برای حریم خصوصی افراد خطرناک است» همچنین این شرکت توصیه می‌کند که درآینده «با احتیاط کامل در این باره رفتار کنید و به دقت درمورد حذف تیک تاک و داده های مربوط به آن تصمیم گیری کنید.»

تیک‌تاک یک هفته دیگر هم گرفتار این طوفان امنیتی و سیاسی امریکا باقی می‌ماند. هر هفته امکان ممنوعیت یا تحریم تیک تاک از سوی آمریکا و دیگر سیاست‌مداران جهان وجود دارد. شرکت بایت دنس در طول چند هفته از قرار گرفتن در صدر شبکه‌های اجتماعی جهان به مرحله‌ای رسیده است که حالا در حال بررسی پیشنهاد سرمایه‌گذاران آمریکایی برای خرید تیک‌تاک است.

مشکل اصلی تیک‌تاک این است که آمریکا و متحدانش به دلیل محکمی برای تحریم و ممنوعیت این شرکت نیاز ندارند. به دلیل جایگاه چین و رابطه منفی این کشور با آمریکا و انگلستان و دیگر متحدان آنها، رابطه نزدیک شرکت بایت دنس با دولت کمونیست خود به تنهایی می‌تواند برای تحریم و ممنوعیت کافی باشد.

منبع: پیوست به نقل از forbes

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    چهار + نوزده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!