0

تمدید قراردادهای پشتیبانی و توسعه سامانه های HIS | بیانیه سازمان نظام صنفی رایانه ای

سازمان نظام صنفی رایانه ای - سازمان نصر - سایبرلا

کمیسیون سلامت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه ای در زمینه تمدید قراردادهای پشتیبانی و توسعه سامانه‌های HIS بیانیه ای را منتشر ساخته است.

در این بیانیه شرایط تمدید «قراردادهای پیشتیبانی و توسعه سامانه‌های HIS» سال جاری را به بیمارستان‌های کشور پیشنهاد شده است.

با پیشرفت سامانه‌های HIS به ویژه در سال‌های اخیر، این فناوری نه تنها از حیث مدیریتی بیمارستان بلکه از جنبه بالینی هم بسیار مورد استفاده قرار گرفته ‌است. سامانه اطلاعات بیمارستان یا «HIS» با بهره‌گیری از تجهیزات کلینیکی هوشمند و طراحی نرم‌افزارهای مخصوص بخش‌های کلینیکی و پاراکلینیکی، دقت و سرعت خدمات بالینی و اداری بیمارستانی را تا سطح استانداردهای جهانی افزایش داده‌ است.

در وضعیت بحرانی ناشی از شیوع ویروس کووید-19 که نیاز بیمارستان‌ها در ارائه خدمات چندبرابر شده است، شرکت‌های فعال در زمینه طراحی و پشتیبانی این سامانه‌ها، با وجود در امان نماندن از فشارهای اقتصادی سال جاری و افزایش هزینه‌ها، پشتیبانی از سامانه‌های مستقر در بیمارستان‏‌های کشور را بدون وقفه انجام داده‌اند. اکنون با گذشت هفت ماه از سال جاری کمیسیون سلامت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با انتشار بیانیه‌‌ پیشنهادهای خود برای چگونگی تمدید قراردادهای پشتیبانی و توسعه سامانه‌های HIS ارائه کرده است.

متن این بیانیه به این شرح است:

1. سامانه‌‏های HIS از ارکان اصلی مدیریت بیمارستان‏‌ها در دو دهه گذشته، به ویژه پس از اجرای «برنامه تحول نظام سلامت» در اردیبهشت سال 1393 بوده است. توسعه مستمر این نرم‌‏افزارها برای انطباق با نیازهای اطلاعاتی و اسنادی ذی‌نفعان فرآیند درمان، به طور مستمر در دستور کار اعضای این سازمان در حوزه نرم‏ افزارهای سلامت قرار داشته است.

2. مبلغ قرارداد پشتیبانی و توسعه‌ی این سامانه‌ها، سالانه در توافق فی‌مابین «کمیسیون سلامت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور» و «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» بر اساس «دستورالعمل سراسری سال 1395» تعیین و برای اجرا توسط وزارت بهداشت به بیمارستان‌های کشور ابلاغ می‌شود.

3. علیرغم پیگیری‏‌های مکرر و مستمر این سازمان از معاونت توسعه وزارت بهداشت، وضعیت «قرارداد پشتیبانی و توسعه سامانه‏‌های HIS» در سال 99، همچنان بلاتکلیف مانده است. شرکت‏‌های نرم‌‏افزاری حوزه سلامت، با وجود این بلاتکلیفی و تبعات مالی منفی آن در وضعیت اقتصادی کنونی کشور، وظیفه اخلاقی خود را در قبال پشتیبانی از بیمارستان‏‌های کشور، تاکنون بدون وقفه و به نحو احسن انجام داده‌‏اند.

4. با توجه به بدون پاسخ ماندن تقاضای افزایش 41 درصدی مبلغ قرارداد پشتیبانی و توسعه درسال 99 نسبت به سال 98 از سوی معاونت محترم توسعه، به نظر می‌‏رسد که در «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» اراده‏‌ای برای مشارکت و همفکری در حل موضوع و ادامه همکاری بر اساس «دستورالعمل سراسری» سال 1395 وجود ندارد. از آنجا که «دستورالعمل» مذکور در شرایط فعلی عملاً منجر به تامین منافع یک طرف، (یعنی وزارت بهداشت و بیمارستان‏‌های آن) شده است، کمیسیون سلامت الکترونیک، ضمن ابراز تاسف، از این تصمیم وزارت استقبال می‏‌کند.

5. با توجه به نکات فوق‌‏الذکر و جایگاه قانونی سازمان نظام صنفی رایانه‏‌ای در ساماندهی بازار خدمات فناوری اطلاعات، کمیسیون سلامت الکترونیک به بیمارستان‏‌های کشور پیشنهاد می‏‌کند، با اعتماد به حمایت این کمیسیون از توافق‏‌های مرضی‌‏الطرفین، عقد «قرارداد پشتیبانی و توسعه سامانه‌‏های HIS» در سال 99 را بیش از این معطل نکرده و به تعویق نیندازند. پیشنهاد مشخص «کمیسیون سلامت الکترونیک»، شامل این موارد است:

الف) افزایش 41% مبلغ قرارداد نسبت به سال 98

ب) ثابت ماندن سطح خدمات در چارچوب گواهی‏نامه‏‌های دور دوم ارزیابی سامانه‌های HIS

پ) تعهد تامین نیاز بیمارستان‏‌ها در چارچوب بخشنامه‏‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 99 توسط شرکت‌‏های نرم‏‌افزاری حوزه سلامت

6. با این ملاحظات، شرکت‌‏های نرم‌‏افزاری حوزه سلامت از تاریخ یکم آذرماه، صرفاً تامین‌‏کننده خدمات پشتیبانی بیمارستان‏‌های طرف قرارداد خواهند بود و مسئولیتی در قبال خسارت‌‏های احتمالی ناشی از اختلال در تامین خدمات در بیمارستان‌‏های فاقد قرارداد پشتیبانی سال 99 نخواهند داشت. در عین حال مطالبه حقوق مادی خدمات تامین شده در 6 ماه اول سال 1399 را از راهکارهای قانونی پیگیری خواهد کرد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    13 − 3 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!