تمدید قراردادهای پشتیبانی و توسعه سامانه های HIS | بیانیه سازمان نظام صنفی رایانه ای
کمیسیون سلامت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه ای در زمینه تمدید قراردادهای پشتیبانی و توسعه سامانههای HIS بیانیه ای را منتشر ساخته است.
در این بیانیه شرایط تمدید «قراردادهای پیشتیبانی و توسعه سامانههای HIS» سال جاری را به بیمارستانهای کشور پیشنهاد شده است.
با پیشرفت سامانههای HIS به ویژه در سالهای اخیر، این فناوری نه تنها از حیث مدیریتی بیمارستان بلکه از جنبه بالینی هم بسیار مورد استفاده قرار گرفته است. سامانه اطلاعات بیمارستان یا «HIS» با بهرهگیری از تجهیزات کلینیکی هوشمند و طراحی نرمافزارهای مخصوص بخشهای کلینیکی و پاراکلینیکی، دقت و سرعت خدمات بالینی و اداری بیمارستانی را تا سطح استانداردهای جهانی افزایش داده است.
در وضعیت بحرانی ناشی از شیوع ویروس کووید-19 که نیاز بیمارستانها در ارائه خدمات چندبرابر شده است، شرکتهای فعال در زمینه طراحی و پشتیبانی این سامانهها، با وجود در امان نماندن از فشارهای اقتصادی سال جاری و افزایش هزینهها، پشتیبانی از سامانههای مستقر در بیمارستانهای کشور را بدون وقفه انجام دادهاند. اکنون با گذشت هفت ماه از سال جاری کمیسیون سلامت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانهای با انتشار بیانیه پیشنهادهای خود برای چگونگی تمدید قراردادهای پشتیبانی و توسعه سامانههای HIS ارائه کرده است.
متن این بیانیه به این شرح است:
1. سامانههای HIS از ارکان اصلی مدیریت بیمارستانها در دو دهه گذشته، به ویژه پس از اجرای «برنامه تحول نظام سلامت» در اردیبهشت سال 1393 بوده است. توسعه مستمر این نرمافزارها برای انطباق با نیازهای اطلاعاتی و اسنادی ذینفعان فرآیند درمان، به طور مستمر در دستور کار اعضای این سازمان در حوزه نرم افزارهای سلامت قرار داشته است.
2. مبلغ قرارداد پشتیبانی و توسعهی این سامانهها، سالانه در توافق فیمابین «کمیسیون سلامت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانهای کشور» و «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» بر اساس «دستورالعمل سراسری سال 1395» تعیین و برای اجرا توسط وزارت بهداشت به بیمارستانهای کشور ابلاغ میشود.
3. علیرغم پیگیریهای مکرر و مستمر این سازمان از معاونت توسعه وزارت بهداشت، وضعیت «قرارداد پشتیبانی و توسعه سامانههای HIS» در سال 99، همچنان بلاتکلیف مانده است. شرکتهای نرمافزاری حوزه سلامت، با وجود این بلاتکلیفی و تبعات مالی منفی آن در وضعیت اقتصادی کنونی کشور، وظیفه اخلاقی خود را در قبال پشتیبانی از بیمارستانهای کشور، تاکنون بدون وقفه و به نحو احسن انجام دادهاند.
4. با توجه به بدون پاسخ ماندن تقاضای افزایش 41 درصدی مبلغ قرارداد پشتیبانی و توسعه درسال 99 نسبت به سال 98 از سوی معاونت محترم توسعه، به نظر میرسد که در «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» ارادهای برای مشارکت و همفکری در حل موضوع و ادامه همکاری بر اساس «دستورالعمل سراسری» سال 1395 وجود ندارد. از آنجا که «دستورالعمل» مذکور در شرایط فعلی عملاً منجر به تامین منافع یک طرف، (یعنی وزارت بهداشت و بیمارستانهای آن) شده است، کمیسیون سلامت الکترونیک، ضمن ابراز تاسف، از این تصمیم وزارت استقبال میکند.
5. با توجه به نکات فوقالذکر و جایگاه قانونی سازمان نظام صنفی رایانهای در ساماندهی بازار خدمات فناوری اطلاعات، کمیسیون سلامت الکترونیک به بیمارستانهای کشور پیشنهاد میکند، با اعتماد به حمایت این کمیسیون از توافقهای مرضیالطرفین، عقد «قرارداد پشتیبانی و توسعه سامانههای HIS» در سال 99 را بیش از این معطل نکرده و به تعویق نیندازند. پیشنهاد مشخص «کمیسیون سلامت الکترونیک»، شامل این موارد است:
الف) افزایش 41% مبلغ قرارداد نسبت به سال 98
ب) ثابت ماندن سطح خدمات در چارچوب گواهینامههای دور دوم ارزیابی سامانههای HIS
پ) تعهد تامین نیاز بیمارستانها در چارچوب بخشنامههای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال 99 توسط شرکتهای نرمافزاری حوزه سلامت
6. با این ملاحظات، شرکتهای نرمافزاری حوزه سلامت از تاریخ یکم آذرماه، صرفاً تامینکننده خدمات پشتیبانی بیمارستانهای طرف قرارداد خواهند بود و مسئولیتی در قبال خسارتهای احتمالی ناشی از اختلال در تامین خدمات در بیمارستانهای فاقد قرارداد پشتیبانی سال 99 نخواهند داشت. در عین حال مطالبه حقوق مادی خدمات تامین شده در 6 ماه اول سال 1399 را از راهکارهای قانونی پیگیری خواهد کرد.
نظرات کاربران