0

بایننس فروش توکن های سهامی را متوقف کرد

دسته بندی ها : ارز دیجیتالی - کریپتوکارنسی 27 تیر 1400 کارشناس سایبرلا 498 بازدید
بلاکچین رمزارزها ارزهای دیجیتال کریپتوکارنسی

بایننس، به عنوان صرافی رمز ارز آنلاین، عرضه توکن های متصل به سهام که از سه ماه پیش آغاز شده بود را روز جمعه متوقف و دارندگان تا ۹۰ روز برای فروش یا نگهداری آنها در این پلتفرم فرصت دارند. این شرکت در هنگ‌کنگ، انگلستان، ایتالیا، آلمان و چند کشور دیگر به دلیل عرضه توکن های سهام به مشکل خورد و رگولاتوری‌ها معتقدند که بایننس مجوز عرضه سهام به این شکل را نداشته و با کار خود به روند رایج خرید و فروش سهام ضربه می‌زند.

وبسایت بایننس تا روز جمعه ۱۶ جولای و پیش از توقف عرضه این توکن‌ها، سهام پنج شرکت بزرگ که از حامیان بیت‌کوین و رمزارزها محسوب می‌شدند را به صورت توکن در پلتفرم خود ارائه می‌کرد. اپل، کوین‌بیس، مایکروسافت، میکرواستراتژی و تسلا شرکت‌هایی هستند که بایننس سهام آنها را به صورت توکن در پلتفرم خود عرضه می‌کند.

تمام این شرکت‌ها کم و بیش در توسعه و همه گیری و گاهی هم حتی در سقوط بازار رمزارزها نقش داشتند. ماجرای معروف خرید بیت‌کوین توسط تسلا و پذیرش آن که زمانی باعث اوج گرفتن قیمت بیت‌کوین شد و چندی بعد بیانیه‌ای مبنی بر عدم پذیرش بیت‌کوین از سوی همین شرکت باعث شد تا قیمت این رمزارز و دیگر رمزارزها به یک باره سقوط کند.

اپل امکان استفاده از رمزارز و اتصال آن به اپل‌پی را فراهم کرد، کوین‌بیس یکی از بزرگترین صرافی‌های جهان برای رمزارزها محسوب می شود که عرضه اولیه آن توجه زیادی را به جهان رمزارزها جلب کرد و میکرو استراتژی و بنیانگذارش مایکل سیلور از جمله حامیان پر و پا قرص بیت‌کوین و به طور کلی رمزارزها محسوب می‌شوند؛ در گزارشی که دیکریپ ارائه کرده این شرکت از بزرگترین مالکان شرکتی بیت‌کوین است و بیش از ۱۰۵ هزار بیت‌کوین در ذخیره خود دارد. مایکل سیلور مدیرعامل این شرکت زمانی اعلام کرد که هر ثانیه ۱ هزار بیت‌ٰکوین خریداری می‌کند.

اما فشار رگولاتوری ها و ترس از ممنوعیت کامل بایننس در جهان باعث شد تا این شرکت عطای توکن‌های سهامی را به لقایش بخشید و روز ۱۴ جولای به طور کامل با اعلام در وب‌سایت خود خرید و فروش این توکن‌ها را متوقف کند.

ناظر امور مالی هنگ‌کنگ آخرین مرجع قانونی بود که روی موضوع تمرکز کرد و انگلستان نیز اعلام کرد که فروش سهام از طریق این پلتفرم قانونی نیست و از نظارت و مجوز کافی برای این کار برخوردار نیست.

توکن‌های سهامی در واقع همان نسخه‌های دیجیتال سهام هستند و ارزش آنها وابسته به ارزش سهام شرکت است و معمولا برخلاف سهام معمولی به صورت کسری از سهام خرید و فروش می‌شوند.

بایننس در وبسایت خود اعلام کرد که «توکن‌های سهامی دیگر برای خرید در Binance.com در دسترس نیستند» و همچنین پشتیبانی از این محصولات در ماه اکتبر به طور کامل به پایان می‌رسد.

کمیسیون سهام و اوراق بهادار (‌SFC) هنگ‌کنگ پس از اقدام بایننس اعلام کرد که این صرافی مجوز فعالیت‌های بدون نظارت قانونی در این شهر را ندارد. این کمیسیون افزود که عرضه توکن‌های سهامی به مردم هنگ‌کنگ بدون اجازه ممکن است که به یک جرم تبدیل شود.

SFC گفت: «امکان محاکمه هرشخصی که این ممنوعیت‌ها را لغو کند وجود داشته و درصورت محکومیت در معرض مجازات مجرمانه قرار می‌گیرد.»

سخنگوی بایننس از اظهار نظر درمورد این اقدام SFC که یک روز پس از اظهارات مشابه رگولاتوری ایتالیا منتشر شد اظهار نظری نکرد.

این سخنگو افزود که بایننس در حال حاضر فعالیت صرافی در هنگ‌کنگ نداشته و تعهدات قانونی خود را جدی می‌گیرد.

هنوز مشخص نیست که آیا اقدامات رگولاتوری‌ها به صورت هماهنگ انجام گرفته و این فشار بی‌سابقه جهانی بخشی از یک کارزار بین‌المللی است یا خیر.

بایننس که از لحاظ حجم معاملات بزرگترین صرافی رمزارز جهان محسوب می‌شود خدمات متعددی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.

روز جمعه بانک مرکزی لیتوانی نیز اعلام کرد که درمورد «خدمات سرمایه‌گذاری بدون مجوز» به بایننس هشدار داده و ممکن است که مشتریان تمام سرمایه‌گذاری خود روی خدمات مربوط را از دست بدهند.

فشار سراسری

رگولاتوری‌‌ها در بریتانیا، آلمان و ژاپن و چند کشور دیگر به بایننس هشدار‌ داده و براساس گزارش‌ها ایالات متحده نیز در حال بررسی این صرافی است.

ناظر بازار ایتالیا روز پنجشنبه اعلام کرد که بایننس اجازه ارائه خدمات سرمایه‌گذاری و فعالیت در این کشور را ندارد. وب‌سایت این نهاد به زبان ایتالیایی اطلاعاتی را درمورد محصولات و البته توکن‌های سهامی ارائه کرده است.

اداره رفاه مالی انگلستان (FCA) که ماه گذشته اعلام کرده بود بایننس اجازه فعالیت بدون نظارت و اجازه قانونی را ندارد از اظهار نظر درمورد ارتباط خود با دیگر رگولاتوری‌ها در این باره خودداری کرد.

سخنگوی این اداره گفت این نهاد دائما با دیگر رگولاتوری‌ها همکاری کرده و اطلاعات خود را با آنها به اشتراک می‌گذارد.

بافین (BaFin)، رگلاتوری آلمان، ماه آوریل اعلام کرد که بایننس با ارائه توکن‌های سهامی بدون منتشر کردن اطلاع نامه سرمایه‌گذاران ممکن است در این شرکت به دلیل نقض مقررات جریمه مالی شود.

بایننس اعلام کرده که توکن‌های سهامی این پلتفرم در ۹۰ روز آینده قابل فروش و نگهداری هستند؛ اما پس از ۱۴ اکتبر پشتیبانی از آنها به طور کامل به پایان رسیده و دیگر امکان فروش یا نگهداری در این پلتفرم برای کاربران وجود نخواهد داشت.

سخنگوی بایننس گفت: «ما باور داریم که تغییر تمرکز تجاری به ارائه دیگر محصولات خدمت بهتری برای کاربران است و ما تعهد می‌دهیم که این مرحله گذار را تا حد ممکن برای افراد تحت تاثیر بدون دردسر به پایان رسانیم.»

منبع: پیوست به نقل از Reuters، CoinDesk

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    3 × 5 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!