0

شخصیت های حقوقی امکان استفاده از نماینده حقوقی را در محاکم خواهند داشت

دسته بندی ها : مجلس شورای اسلامی 5 تیر 1401 کارشناس سایبرلا 196 بازدید
قانون, دادگاه, دادسرا, حکم, حقوق

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: شخصیت های حقوقی امکان استفاده از نماینده حقوقی را در محاکم خواهند داشت.

حجت الاسلام نقد علی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به بررسی طرح امکان استفاده از نماینده حقوقی برای بنگاه‌های اقتصادی در کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی افزود: در هفته‌ای که گذشت، ما در کمیته رسیدگی به طرح، به پیشنهاد دستگا‌ه های مختلف اقدام به برگزاری جلسه‌ای تخصصی به منظور بررسی طرح قانونی اصلاح استفاده دستگاه‌ها از نماینده حقوقی کردیم. در این جلسه کارشناسان قوه قضائیه، وزارت دادگستری، بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت کشور، وزارت اقتصاد و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی حضور داشتند و نقطه نظر خود را در خصوص این طرح بیان کردند.

وی تصریح کرد: در قوانین قبلی مانند ماده ۳۲ قانون آیین‌دادرسی مدنی و قانون مصوب سال ۷۴ استفاده نهاد‌های دولتی از نماینده حقوقی تجویز شده بود و ما اگر همان مورد را یعنی مجوز استفاده ارگان‌های دولتی از نماینده حقوقی را مجددا تکرار می‌کردیم، امکان این بود با تصویب این قانون، درنهایت امر قانون سال ۷۴ به کلی نسخ شود؛ لذا تصمیم گرفته شد تا همه دستگاه‌های ذکر شده در ماده ۲۹ قانون برنامه توسعه ششم، جواز استفاده از نماینده حقوقی به جای وکیل داشته باشند تا مسئله گفته شده مرتفع گردد.

نقدعلی در ادامه با اشاره به اینکه شرکت‌های خصوصی در این طرح امکان استفاده از ظرفیت نمایندگان حقوقی را در دعاوی خود خواهند داشت؛ گفت: محور بحث در جلسه این بود که آیا این امکان برای تمام شخصیت‌های حقوقی فراهم باشد یا فقط برای شرکت‌هایی که فعالیت اقتصادی و تولیدی دارند و در نهایت تصمیم کمیته بر آن شد که همه این شرکت‌ها از این جواز برخوردار باشند.

وی همچنین به مسئله تصمیم‌گیری درباره ورود نمایندگان حقوقی در پروند‌های قضایی اشاره کرد و گفت: مبحث دیگر ما سقف مجاز ورود نمایندگان حقوقی فعال در شرکت‌های خصوصی در پرونده‌های قضایی بود. درواقع این سوال مطرح است که آیا امکان دارد که نمایندگان حقوقی این شرکت‌ها مانند نمایندگان حقوقی دستگاه‌های دولتی در همه زمینه‌ها و بدون هیچ سقفی بتوانند در پرونده‌های قضایی ورود کنند یا خیر. البته در این باره گفتگو وتبادل نظر شد، ولی جمع بندی آن به جلسه آینده موکول شد.

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    بیست + 10 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!