0

اتحادیه کسب و کارهای مجازی: از 1dayoff شکایت شده بود

سانسور در فضای مجازی, فیلترینگ اینترنت, مسدود سازی سایت

انتشار نامه ای از سوی اتحادیه کسب و کارهای مجازی مبنی بر الزام دریافت جواز کسب از سوی وب سایت وان دی آف (1dayoff) ظرف مدت ۱۰ روز با امضای حمید محمدی مدیرعامل دیجی‌کالا و رئیس اتحادیه کسب و کارهای مجازی و به دنبال آن فیلتر این وب سایت موجب شد تا بسیاری از کسب‌وکارهای مجازی و فعالان اکوسیستم به این اقدام اتحادیه اعتراض کنند. این در حالی است که یکی از اعضای هیات‌مدیره کسب و کارهای مجازی می‌گوید این سایت شکایت های زیادی داشت و مدیران این سایت پاسخگوی آن نبودند.

رضا الفت نسب، عضو هیات‌مدیره کسب‌وکارهای مجازی، با تاکید بر اینکه یکی از وظایف اتحادیه ساماندهی کسب و کارهاست می‌گوید: بر اساس قانون نظام صنفی و آیین‌نامه ۸۷ هر کسب‌وکار بر بستر اینترنت باید پروانه کسب‌ خود را از اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی دریافت کند. ما در حال حاضر ۵۰ هزار کسب‌وکار داریم که از این تعداد تنها ۳۵۰۰ کسب‌وکار از ما مجوز دریافت کرده‌اند.

این در حالی است که مدیران وب سایت 1dayoff در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند اقدامات اولیه برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی و دریافت جواز کسب را آغاز کرده‌اند و حتی روی نماد اعتماد آنها نشانه در انتظار تایید نیز دیده می‌شود. در این بیانیه تاکید شده است که نامه اتحادیه در تاریخ ۲ آذر به دست این مجموعه رسیده است و در ۱۰ آذر درخواست دریافت جواز کسب مجازی را در سامانه نماد و وب‌سایت ایرانیان اصناف به ثبت رسانده و کد رهگیری نیز دریافت شده و درخواست آنان در انتظار رسیدگی است. همچنین طبق اظهارنظر آنان، برچسبی با عنوان در انتظار صدور پروانه کسب در سایت این مجموعه نمایش داده می‌شده است.

الفت‌نسب اما تاکید می‌کند: هرچند همیشه از سمت نهادهای بالادستی از جمله اتاق اصناف به ما فشار وارد شده، اما اتحادیه تا به حال به این موضوع ورود نکرده و کسب‌وکاری را مجبور به دریافت این مجوز نکرده است، با این حال بنا بر اولویت‌هایی، اگر از کسب‌وکاری شکایت شد و آن کسب‌وکار پاسخگو نبود، هشداری درباره آن مجموعه وجود خواهد داشت.

به گفته الفت‌نسب، این اتحادیه بر اساس ماده ۲۷ قانون‌ نظام صنفی می‌تواند در صورت بروز چنین مواردی اقدام به برخورد قانونی کند.

وان‌دی‌آف یک فروشگاه اینترنتی است با این تفاوت که هر کالا را فقط به مدت 24 ساعت عرضه می‌کند؛ یعنی کاربران وب‌سایت تنها یک روز فرصت دارند تا آن محصول را خریداری کنند.

واکنش‌ها در شبکه اجتماعی بیشتر به دلیل امضای حمید محمدی زیر نامه اتحادیه بحث‌برانگیز شده است، حال عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی تاکید بر نام دیجی‌کالا در اخبار منتشرشده را مغرضانه می‌داند و‌ می‌گوید: اتحادیه‌ها متشکل از کسب‌وکارها هستند. حمید محمدی هم صاحب یک کسب‌وکار است. اعضای هیات‌مدیره اتحادیه هم وظایفی دارند که باید آن را انجام دهند.

پس از استعفای محمد کرمی از ریاست اتحادیه، حمید محمدی با اصرار نهادهای ذی‌ربط به صورت موقت تا زمان برگزاری انتخابات مسئولیت ریاست اتحادیه را بر عهده گرفته است.

در بیاینه وب‌سایت 1dayoff تاکید شده است با وجود اینکه روی نماد آنها در انتظار صدور پروانه کسب دیده می‌شود افراد تصمیم‌گیر هنگام فیلتر کردن وب‌سایت به این اطلاع‌رسانی نماد نیز توجهی نکرده‌اند.

منبع: پیوست

عباسی - کارشناس سایبرلا
کارشناس سایبرلا

سلام. من عباسی هستم! یکی از همکاران بخش تولید محتوای سایبرلا. علاقمند به حوزه حقوق فناوری اطلاعات هستم و علاوه بر فعالیت در حوزه مسائل حقوقی, به مباحث حوزه امنیت اطلاعات و فناوری های نوین هم علاقه دارم.

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سه + 16 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!