0

پیگیری الکترونیکی وضعیت پرونده قضایی در سامانه ثنا

امکـان پیگیـری دادخـواست، شکـواییه، لایحـه و یا اظهـارنامه بصـورت حضـوری یا غیرحضـوری

 نکته۱: از تاریخ ۲-۸-۱۳۹۵ برای پیگیری پرونده ، ابتدا باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشید. ( راهنمای ثبت نام در سامانه ثنا | ثبت نام سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی)/*سایبرلا*/

نکته۲: برای ورود به سامانه پیگیری، در صورتی که در سامانه ثنا ثبت نام کرده اید، ابتدا از طریق سایت adliran.ir و کلیک بر روی “اطلاع رسانی با رمز پرونده” یا “اطلاع رسانی برای اشخاص” ، با کد ملی و رمز سامانه ثنا وارد شوید و سپس با وارد کردن شماره پرونده و رمز شخصی مربوط به آن پرونده، از آخرین وضعیت پرونده خود مطلع شوید.

نکته ۳ : اگر از طریق سایت فوق موفق به ورود نشدید، از آدرس sana.adliran.ir/Home/Index وارد شوید (برای ورود اینجا کلیک کنید)

نکته ۳ : با توجه به کندی و قطعی سایت در صورتی که پس از ورود با رمز ۱۰ رقمی، از صفحه ای که رمز موقت وارد می شود، به صفحه بعد هدایت نشدید، مطابق تصویر ذیل کد امنیتی را عوض کنید و یکبار دیگر کد امنیتی جدید را وارد کنید و سپس بر روی ورود کلیک کنید تا وارد سامانه شوید.(در صورتی که باز هم موفق به ورود نشدید، این کار را چند بار انجام دهید تا واردشوید)

سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی | سامانه ثنا

۱- برای اطلاع از آخرین وضعیت پرونده در شعبه رسیدگی کننده با ورود به سایت adliran.ir بر روی “اطلاع رسانی با رمز پرونده” کلیک کنید.( و یا اینجا کلیک نمایید. برای ورود با کد ملی و رمز سامانه ثنا، وارد شوید و سپس با وارد کردن شماره پرونده و رمز شخصی مربوط به آن پرونده، از آخرین وضعیت پرونده خود مطلع شوید. لازم به ذکر است هر پرونده رمز شخصی مربوط به خود را دارد ولی رمز سامانه ثنا (سامانه شناسه قضایی) یک رمز است و ارتباطی به رمز مربوط به هر پرونده ندارد. در حال حاضر با ورود از طریق گزینه “اطلاع رسانی برای اشخاص” نیاز به داشتن رمز شخصی برای هر پرونده ندارید و بدون رمز شخصی پرونده ها هم می توانید آن ها را پیگیری کنید)

۲- پیگیری اظهارنامه و اطلاع از کیفیت ابلاغ، از طریق مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی و یا مراجعه به سایت adliran.ir امکان پذیر است. لازم به ذکر است گواهی ابلاغ می بایست ممهور به مهر دفتر خدمات قضایی باشد. (برای پیگیری آخرین وضعیت اظهارنامه اینجا کلیک کنید)

۳- پیگیری آخرین وضعیت دادخواست(قبل از ارجاع به شعبه) از طریق مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی و یا مراجعه به سایت adliran.ir امکان پذیر است.(برای پیگیری آخرین وضعیت دادخواست اینجا کلیک کنید)/*سایبرلا*/

*********************

رمز شخصی مربوط به هر پرونده:

در هر پرونده قضایی، به تمامی اشخاص ذی سمت و مرتبط آن پرونده رمزی ۵ رقمی با عنوان رمز شخصی تخصیص داده می شود. پس از ارجاع پرونده به شعبه، در صورتی که شماره فرد در پرونده موجود باشد، رمز به خواهان پیامک می شود. فقط با داشتن این رمز است که یک شخص می‌تواند از خلاصه پرونده و روند کار پرونده ( اتفاقات و تصمیمات اخذ شده ) مطلع شود. در حال حاضر با ورود از طریق گزینه “اطلاع رسانی برای اشخاص” نیاز به داشتن رمز شخصی برای هر پرونده ندارید و بدون رمز شخصی پرونده ها هم می توانید آن ها را پیگیری کنیدرمز شخصی را می‌توان به دو بدست آورد:

۱- مراجعه حضوری به شعبه رسیدگی کننده به پرونده

۲- ارسال پیامک به شماره راهنمای پیام کوتاه ۳۰۰۰۹۶۹۹ یا ۵۰۰۰۹۶۹۹ یا ۵۰۰۰۴۹ (در صورتی که شماره همراه شما توسط شعبه در پرونده قید شده باشد)

(برای مشاهده راهنمای سامانه پیام کوتاه خدمات الکترونیک قضایی اینجا کلیک کنید )

همچنین به دلایل امنیتی و قضایی، اطلاع رسانی در پرونده‌های مدنی فقط به خواهان، خوانده و وکلای آن‌ها و در پرونده‌های کیفری فقط به شاکی، متهم و وکلای آنها انجام می‌شود.

اطلاع رسانی (شامل خلاصه پرونده و روند کار) بر اساس اطلاعاتی است که توسط کارمندان شعبه در سیستم کامپیوتری شعبه ثبت شده است. در صورتی که در ثبت اطلاعات اشتباهی رخ داده باشد، اطلاع رسانی نیز همان را منعکس می‌کند.

این سامانه الکترونیکی ( که توسط مرکز آمار و فن آوری قوه قضاییه طراحی و ساخته شده است)، فقط در حد اطلاع رسانی به اطلاعات پرونده‌ها دسترسی دارد و به هیچ وجه امکان تغییر در اطلاعات از این طریق وجود ندارد. برای اصلاح و یا تکمیل اطلاعات پرونده باید حضورا به شعبه مراجعه شود و یا از طریق دفاتر خدمات قضایی اقدام به ارائه لایحه شود./*سایبرلا*/

وقتی پیام (اطلاع رسانی در این پرونده فقط به اشخاص ذی‌سمت و نمایندگان قانونی مجاز است) داده می‌شود که رمز وارد شده مربوط به شخصی باشد که هیچ یک از سمت‌های فوق را در پرونده نداشته باشد و یا سمت وی توسط شعبه اشتباه ثبت شده باشد.

ردیف فرعی و نحوه بدست آوردن آن چیست؟

چون ممکن است در رسیدگی به یک پرونده قضایی، پرونده از یک شعبه به شعبه دیگری ارسال شود، علاوه بر شماره ۱۶ رقمی پرونده، یک ردیف فرعی نیز تخصیص داده می‌شود که نشان می‌دهد این پرونده مربوط به کدام شعبه است. اولین بار ردیف فرعی یک (۱) به پرونده تخصیص داده می‌شود و اگر پرونده به شعبه دیگری ارسال شد، ردیف فرعی دو (۲) تخصیص داده می‌شود و به همین ترتیب ردیف‌های بعدی ( ۳، ۴، ۵ و …) هر جا در اطلاع رسانی، نیاز به ردیف فرعی باشد فقط باید عدد مربوط به آن ( مثلا ۱) وارد شود. در صفحه اطلاع‌رسانی، گزینه‌ای با عنوان مشاهده ردیف‌های فرعی در نظر گرفته شده است که تمامی ردیف‌های فرعی مربوط به یک شماره پرونده را نشان می‌دهد.

ماخذ: دفتر خدمات الکترونیک قضایی- قم


مطالب مرتبط: راهنمای ثبت نام در سامانه ثنا | ثبت نام سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی

مطالب مرتبط: پیگیری الکترونیکی وضعیت پرونده قضایی

مطالب مرتبط: راهنمای سامانه پیام کوتاه خدمات الکترونیک قضایی

مطالب مرتبط: راه اندازی آزمایشی سامانه دادرسی الکترونیکی (سامانه 135) سازمان تعزیرات حکومتی

مطالب مرتبط: ضرورت ثبت نام در سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی/ کاهش هزینه و زمان رسیدگی از مزایای سامانه ثنا

مطالب مرتبط: سامانه ثنا چیست؟

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

  1. homauon گفته :
    18:45 1396/02/24

    متاسفانه ابلاعیه برای من فرستاده شده ولی رمز موقت نیامده الان چهار روز است و تمام راها رفتم ولی موفق نشدم با تشکر سید همایون رضوانی

  2. عبدالجلیل رضایی گفته :
    00:47 1396/03/05

    وای پدرمون دراومد از روزی که پیامک اومده رمز شخصی داده مدام تا نصفه های شب تواینترنت هستم سرگیجه گرفتم اما ابلاغی مشاهده نکردم همه اش میگه رمز موقت نادرست بازم رمز گرفتم بازم میگه نادرست پس ماچکارکنیم این چه کاریه همون حضوری قدیمی وسنتی والا بهتره.فقط اخطارمیدن اما سایت خودشون رو درست نمی کنن.

  3. نبی خداکرمی گفته :
    11:18 1396/03/10

    با سلام سامانه بسیار پر دردسر و سرگردان کننده ای است متاسفانه ساعات زیادی از عمر ارزشمند ما تلف میشود ولی به سایت و اخطاریه دسترسی پیدا نمی کنیم

  4. مسعود گفته :
    09:06 1396/03/15

    اقا جان سامانه رو درست کنید چه وضعیه

    • با سلام و احترام،
      سامانه ثنا متعلق به معاونت آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه است

  5. مسعود گفته :
    09:08 1396/03/15

    اقا جان کلافمون کردید چه وضعشه

    • با سلام و احترام،
      سامانه ثنا متعلق به معاونت آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه است

  6. vd گفته :
    04:46 1396/03/23

    با سلام از شما مسئولین محترم عاجزانه خواهشمندم سایت رو مثل سابق کنید الان یه سال که به پرونده هام دسترسی ندارم هرروزهم واسم ابلاغیه میاد سایت به هیچ وجه حتی یه بارهم درطول ۲۴ ساعت شبانه روز باز نمیکنه. برای رفع مشکل لطفا چاره ای بیندیشید….

  7. پوررجبی گفته :
    10:21 1396/04/03

    سلام این چه وضعی هست سیستم اشکال داره ما رو چهار روزه سر کار گذاشتید همش میگه رمز نا معتبر است یا تصویر داده شده اشتباه است کار خودتون رو راحت کردید مردم رو علاف تر

  8. www گفته :
    19:47 1396/04/03

    همه موارد را وارد کردم ولی در اخر رمز شخصی که باید پیامک بشه روی گوشی نمیاد . چه سیستم پیچیده ای ….

  9. داریوش اسانی گفته :
    00:36 1396/04/04

    من دو ماه است نتوانستم رای خود را نگاه کنم شماره پرونده …………

  10. داریوش اسانی گفته :
    00:40 1396/04/04

    در صورت امکان نتیجه رای به شماره پرونده ……. در شعبه 36 دیوان عالی به ایمیل اینجانب ارسال شود یا بنده را راهنمایی کنید

  11. افشین گفته :
    17:28 1396/04/04

    واقعا از این نابسامانی وضعیت دریافت ابلاغیه باید خجالت کشید این چه وضیعت خرابیه 5 تا ابلاغ فرستاده نمیشه وارد سایت شد بجاش خود ابلاغ بفرست.

  12. محمدرضا گفته :
    03:32 1396/04/09

    سلام دقیقا در اطلاعات درخواستی چیزهایی را یخواهد که معمولا کسی همه آنها را ندارد پس ببخشید سر کار نذارید

  13. حمید گفته :
    13:47 1396/04/12

    با سلام و خسته نباشید، میخواستم بدونم در حال حاضر کسی از من شکایت کرده یا نه،؟ راهی هست؟

  14. محمد گفته :
    18:35 1396/04/19

    باسلام فقط اتلاف وقت و هزینه است اصلا فایده نداره یا درست کنید یا جمعش کنید. البته خواهشا

  15. ملیحه گفته :
    17:00 1396/04/23

    بابامااگرباهمون روش های سنتی پیگیری کنیم خیلی زودتربه نتیجه میرسیم این چه سایتیه که 5ماه باهیچ وسیله ای بازنمیشههههههههه نخواستیم بابا

  16. مجتبی ک گفته :
    09:36 1396/04/24

    سلام کلاٌ وارد سایت نمیشه چه وضعیه این

  17. مجتبی ک گفته :
    09:37 1396/04/24

    slm aslan varede site nemishe k in che vaziee chi kar konim

  18. منوچهر گفته :
    20:42 1396/04/27

    اخه این چه سیستمیه ۱۲۰۰۰ تومن پول گرفتن برای ثبت نام ولی هیچ به هیچ گیج شدم بخدا اصلا کارایی نداره

  19. ناصر گفته :
    04:21 1396/05/01

    سایت دارای اشکال فراوان است و ورود به آن تقریبا غیر ممکن است

  20. محمود نوری گفته :
    20:33 1396/05/08

    سلام
    من it خوندم سامانه خوبی هست ام اگر اپلیکیشن داشته باشد بهتر است.
    دسترسی به آن بسیار آسان است.
    تشکر میکنم.
    اگر بقیه صفحات طراحی شوند نیز بسیار خوب است.
    مانند ثبت شکایت دادخواست و غیره.
    راهنمایی و مشاوره هم داشته باشد که خوب است.
    اینطوری دست دلالان این عرصه قطع و جیب مردم خالی نمیشود
    تشکر

  21. فاطمه گفته :
    10:40 1396/05/28

    سلام.سایت فقط برای من روی یه سیستم باز میشه و روسیستم های دیگه صفحه سفید است. هر دفعه میرم یه کافی نت با مسافت طولانی باید چکار کنم؟

  22. حسینی گفته :
    20:13 1396/06/16

    سلام
    به گوشی تلفنم پیامک امده رای صادر شده ولی نتوانستم رای را ببینم.
    به دادگاه رجوع کردم متن دادنامه رابگیرم گفتند ممنوع است خودمان بدهیم بر کافی نت بگیر
    بعد از چند روز تلاش شبانه روزی موفق شدم وارد سایت شوم وخلاصه پرونده را ببینم .نوشته دادنامه صادر شده ولی متن دادنامه را ندیدم.
    …..

  23. سلمان طالبی گفته :
    12:19 1396/06/29

    سایت قبلی دیوان عدالت اداری خیلی بهترازسایت طراحی فعلی بوده از سایت قبلی استفاده کنید

  24. حسن گفته :
    13:46 1396/07/16

    سلام جای تعجب است مسئولینی که این سایت را تعبیه کردند ودر صداوسیما هم تبتیغ میکنند خودشان بطور ازمایشی امتهان کنند ببینند قابل استفاده است یانه پرونده من شهرستان است مواردی که قبل از اعتراض باید ابلاغ میشد انجام نشده وپرونده بدون اطلاع من به تجدید نظر ارسال شده حتما به این سایت اکتفا میکنند که هیچگونه قابل بهره برداری نیست بدینطریق موجب اتلاف وقت وضایع شدن حق میکردد چنانچه نتوانند بهبود ببخشند خوب است روش سنتی قدیمی را عمل کنند

  25. احمد گفته :
    22:48 1396/08/06

    ما هم سایت از وقتی سایت جدید کردن نتوانستم استفاده کنم دایم errorمیدهد

  26. بي نام گفته :
    02:04 1396/08/11

    از صمیمیت انتظاری ک در نگاه شماست لبریز عشق شدم

  27. مهدی گفته :
    13:05 1396/08/23

    سلام
    درسته سامانه متعلق به شما نیس ولی خواهشمندم ازشون خواهش کنید مشکلات سامانه رفع کنند

  28. كافينت ... ابتداي خيابان شريعتي گفته :
    09:59 1396/08/30

    اینجا کافی نت …… است ما بدون مشکل میتونیم با رمز شخصی شما راحت وارد سامانه بشیم و رای شما را ببینیم و پیرینتش را بگیریم
    باتشکر

  29. نامی گفته :
    14:15 1396/08/30

    با سلام وقتی یه سیستم ساده برنامه ریزی در سامانه اینقدر مشکل داره چه انتظاری باید داشته باشیم که سیستم قضایی کارش رو دقیق انجام بده دوم اینکه اگر سامانه متعلق به سیستم قضایی نیست پس چرا بابت ثبت در سامانه هزینه دریافت می گردد این هزینه بابت چه منظوری دریافت می گردد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  30. با سلام، برای من ابلاغیه اومده، از سیستم های خانگی که اصلا نمیشه رفت، به کافی نت هم در ساعات مختلف مراجعه میکنم، چندین بار سعی میکنند و وارد سامانه ثنا میشوند، اما پاسخی دریافت نمیکنند، الانم که مشکل هموطنانم را میخوانم، متوجه میشوم که همه از این معضل رنج میبرند، خب اگه قراره آخرش به دادگاه مراجعه کنیم، دیگه واسع چی پول میگیرید و ثبت نام میکنید، شنا فقط از طریق سامانه اطلاع رسانی میکنید، اما بابت محتوای آن باید به کافی نت مراجعه کرد که اونم بی ثمره هست. اصلا چرا به طور کامل متن ابلاغیه را برایمان نمیفرستید، تا اینقدر عذاب نکشیم، یعنی چی یک پیامک میدید بعدش ما بابت اون پیامک باید کلی برو و بیا کنیم، به جای اطلاع رسانی از شماره ابلاغیه، رای صادر شده، یا حضور در فلان تاریخ و ساعت را بفرستید خیلی منطقی تر به نظر میرسد. کاش میشد واسع یکبارم که شده این ملت را با شرایط سختی که خود به خود در زندگیشان دارند درک میکردید و اینقدر آنان را به این جهت و آن جهت نمیکشاندید.

    • با سلام و احترام،
      سامانه ثنا متعلق به معاونت آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه است و ارتباطی به سامانه سایبرلا ندارد

  31. گنجي گفته :
    11:53 1396/09/02

    سلام
    برای کارشناسان و وکلا قبلا پیامک ارسال می شد که بسیار کارآتر از این سیستم بود
    چون میدانستیم چه پرونده ای در چه شعبه ای برایمان ارسال شده است
    الان پیام تهدید آمیز می فرستند که اگر مشاهده نکنی چنین است چنان
    که امکان مشاهده بسختی مهیا می شود
    اینکه سیستم الکترونیکی می شود یعنی باید پرونده ها اسکن شود و فهرست آن مشخص گردد هر آنچه که در فهرست پرونده وجود دارد از مسئول شعبه به صورت اینترنتی توسط وکیل یا کارشناس تقاضا و دستور اجازه دسترسی آن به ما داده شود.
    این را می گویند سیستم اطلاع رسانی الکترونیکی

  32. شاهین گفته :
    04:43 1396/09/10

    سلام خسته نباشید خانومم از من شکایت کرده و پیام برام اومده که در دادگاه خانواده شعبه هفتم و شماره پرونده مثلا696966696966 و ردیف یک . و نوشته رای صادر شده واینکه 14 روز دیگه ساعت 10صبح دادگاه خانواده شعبه هفتم باشم.
    ومیخواستم ببینم بدم دادگاه چه سوالاتی از من می‌پرسد.و دخترخاله و پسرخاله هستیم و قهر کرده بود و خونه پدرش بود و می گفتند توافقی طلاق بگیرید و سکه هم نمیخای.و آیا از کجا باید قبل از اینکه بدم دادگاه بفهمم که واسه طلاق درخواست داده یا واسه مهریه و نفسه.

  33. مجتبی گفته :
    20:49 1396/09/28

    من هر چی تلاش کردم نتونستم وارد شم چند بار رمز شخصی رو وارد کردم باز پیام امد رمز نادورست هست

  34. مشروطه گفته :
    18:48 1396/10/03

    اول ابلاغ را در سامانه قرار دهید بعد مسیج بدید.واقعا گیجمون میکنید……

  35. مرتضی احترامی گفته :
    06:27 1396/11/26

    بسیاربد
    ازشرکت …….. وسیستم دوربین هواپیمایی وعدم رسیدگی مدت یکسال
    وعدم پاسخگویی سامانه

  36. امیر گفته :
    09:06 1396/11/29

    ساعتها باید جستجوکرد اخرش هم بی نتیجه …… تاریخ و وقت حضور پیامک کنید ادم معتل نشه

  37. صابرزینالی گفته :
    13:02 1396/12/02

    سلام
    پیامک برام اومده که در مورد پرونده شماره … با ردیف 1 درشعبه 32 شورا رای صادر شد ولی در ابلاغیه الکترونیک نیست چکار کنم لطفا راهنمایی فرمائید

  38. ملیحه گفته :
    02:23 1396/12/06

    سایت خیلی مشکل داره اصلا نمیشه وارد شد بهش…. این چه وضعیه اخه؟

  39. سید حسین گفته :
    21:00 1397/01/06

    با سلام
    بیشتر دفتردارها مطالب را ثبت نمی کنند و اطلاع رسانی نمیشود

  40. ali گفته :
    18:05 1397/03/04

    ba salam
    man kharej az keshvar hastam va movafaghe be vorood be site nemisham alan ke payam ha ro mibinam motavajeh shodam moshkele az site hast.lotfan etela rasani beshe be masoolin.

  41. غفوری گفته :
    09:16 1397/03/07

    سلام ، آ.غ.ک هستم واقعا برنامه جامعه و ععالی هستش ، دیگه نیاز نیستش بریم دفتر الکترونیکی صف بایستیم 4هزار تومان پول بدیم از موبایلم PDF برگه ابلاغمو رویت میکنم

  42. جواد گفته :
    16:50 1397/05/14

    والله منم مثل بقیه 5ساعته گیچ شدم با این سایت ابلاغیه اومده سایت عمل نمیکنه خلاصه موندم چه خاکی سرم کنم با این اوضاع درهم .

  43. امیر گفته :
    17:03 1397/08/14

    برای قوه قضائیه متاسفم این چه سامانه ای است که باز نمیشه

  44. مهدی بیگی گفته :
    07:29 1397/10/04

    باسلام ،قبلا والا بهتر از این بود تو دادگاه دادسرا یاغیره ،گرچه سخت بود تونوبت میدونستیم بعد چند نفر نوبت ماس بعدشم جوابشو دریافت میکردیم خوب یا بد ،حداقل تکلیفمون روشن بود ،چندروزه شب روز،از طریق اینترنت جستجو میکنم ،هنوز نتونستم واردشم چ برسه نتیجه بگیرم ،از مسعولین خواهشمندیم ی فکری ب حال ماکنن ،ما ب دادگاهها مراجعه میکنیم مشگلمون حل بشه ،متاسفانه ،ب همدیگه پاس میدن ،دادگاه میگه ،ب شورا مراجعه کن ،ش ،میگه ،ب شعبه ،فلان،ش،میگه ،ب ،منطقه،فلان،م،میگه،تاریخ،فلان،ت،میگه از طریق اکترونیکی،سایت هم ،نه کلا قط میشه ،نه بازمیشه،بیشتر از هزینهددادرسی و غیره ،پول اینترنت دادم ،عصاب خوردکنی وقت،گزاشتن بیخابی کشیدن بجای خود ،

  45. محمد حکمت گفته :
    19:09 1399/02/07

    چرا پیگیری اظهاریه را از سامانه برداشته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + چهارده =

لینک کوتاه :

عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!