0

برهم زدن آرامش و امنیت روانی شهروندان، با نشر اکاذیب در فضای مجازی جرم است

دسته بندی ها : فضای سایبر, قوانین و مقررات, نشر اکاذیب 6 بهمن 1395 مدیر سایبرلا 1178 بازدید

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان کرمان گفت: با توجه به رشد روز افزون شبکه‌های اجتماعی  و افزایش تعداد کاربران آنها در این زمینه فضای مناسبی برای انتشار اخبار خلاف واقع، تهمت زدن و نشر اکاذیب فراهم شده و جریان‌ها یا گروه‌هایی به صورت عمدی یا سهوی در راستای نشر اخبار کذب گام  بر می‌دارند.

به گزارش سایبرلا به نقل از پلیس فتا: سرهنگ دوم ستاد امین یادگار‌نژاد در این خصوص تصریح‌کرد: برخی از مصادیق نشر اکاذیب عبارتند از اخبار خلاف واقع، تهمت زدن، ایجاد شایعات‌، تبلیغات ضد دینی و القای شبهات که البته این موارد در فضای حقیقی و فیزیکی نیز بسیار اتفاق می‌افتد.

وی افزود: شایعه یعنی پرداختن به یک موضوعی که واقعیت نداشته و از مصادیق نشر اکاذیب تلقی می‌گردد. بر این اساس افرادی که اقدام به امر شایعه پراکنی کنند، با استناد به ماده 698 قانون مجازات اسلامی و ماده 18 قانون جرایم رایانه‌ای مصوب سال 1388 مجازات خواهند شد.

این مقام ارشد انتظامی گفت: ماده 18 قانون جرایم رایانه‌ای (مصوب 1388) در این خصوص مقرر کرده است که هر کس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر نماید یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را بر خلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یادشده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان)، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهدشد.

رئیس پلیس فتا استان کرمان درادامه افزود: بنابراین با توجه به آنچه که در قانون مجازات اسلامی، قانون مطبوعات و قانون جرایم رایانه‌ای آمده است، هرگاه کسی اقدام به نشر اکاذیب با قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی از طریق نوشته، اعلامیه، سخنرانی، صحبت کردن، انتشار مطالب مطبوعاتی، نوشتن در فضای مجازی یا هر قسم دیگری کند، از نظر قانون مجرم بوده و باید پاسخگوی رفتار خود باشد.

سرهنگ یادگار‌نژاد ادامه داد: در برخی از موارد این شایعات به صورت سازمان یافته به خاطر ایجاد فضای نا‌امنی در سطح جامعه منتشر می‌شود. خیلی از افراد خواسته یا نا‌خواسته به این شایعات دامن زده و باعث گسترش مطالب دروغ می‌‌شوند.

وی افزود: در عصر حاضر نشر اکاذیب در فضای مجازی باعث برهم زدن آرامش و امنیت روانی شهروندان شده است که برای جلوگیری از گسترش انتشار مطالب کذب باید افراد همواره به صحت و سقم هر گونه اخبار دریافتی توجه کنند و به بررسی منبع خبر بپردازند و تا زمانی که اطمینان حاصل نکرده‌اند، آن خبر را باور نکرده و اقدام به گسترش آن ننمایند. همچنین افرادی که اقدام به پخش مطالب کذب و دروغین در سطح جامعه می‌نمایند باید آگاه باشند که قانون‌گذار این حق را برای مراجع ذی‌صلاح محفوظ می‌داند که طبق ماده هجده قانون جرایم رایانه‌ای با آنها برخورد نموده و آنها را به مجازات کیفرشان برسانند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    19 + 12 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!