0

فعال بودن GPS یکی از مهم‌ترین تهدیدات بازی پوکمون است

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به بازی جدید Pokémon GO (پوکمون) گفت: این روزها بحث استفاده از بازی‌های آنلاین بیش از گذشته مورد استقبال کاربران قرار گرفته و هر روز به علاقمندان به این بازی افزوده می‌شود. بر اساس آمار موجود تا به امروز بازی پوکمون بیش از 100 میلیون بار دانلود شده است که به راحتی می‌توان پیش‌بینی کرد این آمار در روزهای آینده رشدی صعودی و سریع خواهد داشت.

به گزارش سایبرلا به نقل از پلیس فتا, علیرضا آذردرخش ادامه‌داد: بر اساس گزارش موسسه‌ مالی نیدهم (Needham) که اخیراً اعلام کرده این بازی می‌‌تواند طی یک یا دو سال آینده حدود ۳ میلیارد دلار را به درآمد حاصل از فروش نرم‌افزارهای iOS اضافه کند.

وی افزود: بازی Pokemon Go توسط شرکت آمریکایی بازی‌های ویدئویی نیانتیک (Niantic) طراحی شده است؛ یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گوگل که در زمینه توسعه نرم افزارهای کامپیوتری فعال است و در شهر سان فرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا مستقر است. نیانتیک این بازی را با همکاری شرکت چندملیتی نینتندو (Nintendo) مستقر در ژاپن طراحی کرده است.

آذردرخش ترکیب شدن فضای واقعی با فضای مجازی را یکی از ویژگی‌های این بازی دانست و گفت: این بازی برای گوشی‌های تلفن همراه طراحی شده است و علی‌رغم جذابیت‌هایی که دارد می‌تواند زمینه انجام سوءاستفاده از کاربران را فراهم کند.

وی با اشاره به برخی از تهدیدات این بازی گفت: برخی از اصطلاحات این بازی دارای معانی خاص می‌باشند(پوکمون یعنی من یهودی هستم، چاردمند: یعنی خداوند ضعیف و ناتوان است و….) و کاملاً مشخص است که با اهداف خاص طراحی شده است.

آذردرخش با اشاره به دسترسی‌های ایجاد شده به بازی پوکمون گو گفت: این بازی در هنگام نصب درخواست تایید مجوز دسترسی به اطلاعات گوشی(شماره تلفن، پیامک و یا تصاویر و کلیپ های ذخیره شده)، فعال شدن دوربین و میکروفن و… را از کاربر دارد. این دسترسی‌ها در ساد‌ه‌ترین اقدام می‌تواند بر علیه فرد قربانی و در جهت تهدید و اخاذی مورد استفاده قرار بگیرد.

این مقام مسوول تاکید‌کرد: کاربران عزیز دقت داشته باشند در هنگام نرم‌افزارهای مختلف چه دسترسی‌هایی به طراح آن نرم‌افزار می‌دهند و آیا لازم هست این نرم افزار چنین دسترسی‌هایی را داشته باشد؟

وی فعال بودن gps را یکی از مهم‌ترین تهدیدات این بازی دانست و گفت: کاربران برای انجام بازی باید دائماً در حال گشت زنی در فضای واقعی باشند و بتوانند از طریق اینترنت و gps پوکمون‌ها را پیدا و جمع‌آوری نمایند. بنابراین بدون فعال بودن gps امکان‌پذیر نخواهد بود. در این حالت موقعیت مکانی کاربران به سادگی در اختیار سروربازی قرار می‌گیرد. این قابلیت بیشتر می‌تواند متوجه افراد مهم و کارمندان برخی از ارگان‌های دولتی و خصوصی شده و از آنان برای جاسوسی سوءاستفاده شود.

سرهنگ آذردرخش تصویر‌برداری را یکی از ویژگی‌های مهم این بازی دانست و گفت: یکی از جذابیت‌های این بازی تصویر‌برداری به صورت آنلاین است که می‌تواند تهدیداتی را به دنبال داشته باشد.

وی در تشریح این قابلیت گفت: بعد از اینکه پوکمون‌ها شناسایی شدند، کاربر از روی نقشه به دنبال پوکمون حرکت می‌کند و زمانی که به محل مشخص شده می‌رسد، می‌تواند پوکمون را شکار کند.

رئیس اداره پیشگیری از جرائم سایبری تجمع پوکمون‌ها در اطراف اماکن حساس و حیاتی را مهم دانست و گفت: با توجه به اینکه محل قرارگرفتن پوکمون‌ها را سرور بازی مشخص می‌کند، این امکان وجود دارد که پوکمون‌های با ارزش و کمیاب را در مکا‌هایی قرار دهد که جزء اماکن حساس باشد. لذا کاربران زیادی برای دسترسی به این پوکمون ها در اسرع وقت به محل مورد نظر مراجعه می‌کنند. یکی از اهداف طراحان بازی را می‌توان فیلم‌برداری از تجمعات، تاسیسات، اماکن نظامی و… برشمرد.

آذردرخش تاکید کرد: هموطنان عزیز باید در مواجهه با ابزارها و نرم‌افزارهای جدید دقت زیادی داشته باشند و نسبت به نوع درخواست نرم‌افزار حساسیت لازم را داشته باشند و از عواقب نوع درخواست اطلاع لازم را کسب نمایند. تجمع در این مکان‌ها می‌تواند در جهت آسیب زدن به وجهه نظام جمهوری اسلامی و تغییر در ارزش‌های انقلاب اسلامی باشد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    12 + هفت =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!