0

شبکه‌های اجتماعی راهی برای کلاهبرداری افراد سودجو

رئیس پلیس فتا استان هرمزگان در جمع کارکنان پایگاه نهم شکاری استان هرمزگان با اشاره به آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی گفت: بعضی افراد کلاهبردار ضمن ساختن پروفایل‌های جعلی، فرد قربانی را فریب داده و با ترفند‌های مختلف تصاویر خصوصی وی را دریافت و در یک فرصت مناسب اقدام به تهدید به انتشار خصوصی و اخاذی می‌نماید.

به گزارش سایبرلا به نقل از فتا: سرهنگ افتخاری ضمن معرفی پلیس فتا و اشاره به وظایف پلیس فتا در جمع کارکنان پایگاه نهم شکاری استان هرمزگان اظهار کرد: فضای مجازی چند سالی است در جامعه رواج پیدا کرده است و بیشتر اوقات جوانان ما را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه رشد شبکه‌های اجتماعی باعث افزایش تعداد کاربران این شبکه ها شده است، افزود: شبکه‌های اجتماعی اولیه تحت وب بودند ولی با رشد روز افزون تکنولوژی و گوشی‌های هوشمند باعث شکل‌گیری نرم افزار‌های پیام رسان موبایلی شد و امروز شاهد شبکه‌های اجتماعی پیام رسان موبایلی هستیم که همواره در دسترس هستند.

این مقام انتظامی ضمن نمایش نمودارهای آماری در سال 2016 گفت: برابر آمار جمع آوری شده در سال  2016  چهارده درصد از جمعیت جهان عضو شبکه‌های اجتماعی را افراد بالای 65 سال به خود اختصاص داده است. همچنین طبق آمارهای جهانی ایرانیان در طول شبانه روز هشت ساعت وقت خود را صرف شبکه‌های اجتماعی می‌نمایند.

وی ترویج سریع شایعات و اخبار کذب را از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی برشمرد و گفت: کاربران باید مراقب این دست اخبار کذب و شایعات باشند و از انتشار و دامن زدن به آن خودداری نمایند.

رئیس پلیس فتا استان هرمزگان از دیگر آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی را فعالیت مجرمان سایبری در آنها دانست و افزود: بعضی افراد کلاهبردار ضمن ساختن پروفایل‌های جعلی، فرد قربانی را فریب داده و با ترفند‌های مختلف تصاویر خصوصی وی را دریافت و در یک فرصت مناسب اقدام به تهدید به انتشار تصاویر خصوصی و اخاذی می‌نماید.

به گفته سرهنگ افتخاری برخی افراد در فضای مجازی از طریق فروش کالاهای تقلبی اقدام به کلاهبرداری می‌نمایند که بایستی مراقب بود تا در دام این افراد نیفتد.

وی حراج‌های استثنایی، تخفیف‌های ویژه و… را شگرد این مجرمان برشمرد و گفت: با این ترفند کاربران را به صفحات فیشینگ راهنمایی کرده و با سرقت اطلاعات بانکی آنها در گام بعدی برداشت‌های غیر مجاز از حساب کاربران را شاهد هستیم. لذا کاربران در هنگام خرید آنلاین باید مراقب باشند تا در دام فیشینگ نیفتند.

رئیس پلیس فتا استان هرمزگان یکی از چالش‌های اصلی کاربران را فروش تبلت، گوشی‌های هوشمند و سیستم‌های رایانه‌ای‌ دانست و افزود: متاسفانه برخی کاربران نسبت به پاک کردن حافظه این سیستم ها کم دقتی می‌کنند و این امر باعث می‌گردد که فرد خریدار با یک ریکاوری ساده به اطلاعات ذخیره شده در سیستم‌های کاربران دسترسی پیدا کند لذا در هنگام فروش حتما در پاک کردن حافظه از نرم افزارهایی استفاده کنید که قابلیت بازیابی نداشته باشد و حتما سیستم را به حالت تنظیمات کارخانه‌ای برگردانید.

سرهنگ افتخاری در خصوص واگذاری سیم کارت به دیگران تاکید کرد: در صورتی که سیم کارت خود را به دیگری می‌فروشید قبل از تحویل سیم کارت، آن را حتما به نام خود فرد نمایید تا هیچ‌گونه مشکلی متوجه شما نشود. همچنین با توجه به سلب امتیاز سیم کارت‌های بی‌نام، در صورت خرید اینگونه سیم کارت ها، آنها به اسم خود ثبت نمایید چرا که این سیم کارت‌ها توسط فرد دیگری خریداری می‌شوند و آنها در صورت فعال نمودن شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به اطلاعات شما در اینگونه نرم افزار‌ها دسترسی پیدا کنند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    2 × 1 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!