0

سهم طلبی عجیب اپراتورها از ترابردپذیری/رگولاتوری کجای دعواست؟

دسته بندی ها : رگولاتوری 18 مهر 1395 مدیر سایبرلا 635 بازدید

اپراتورهای اول و دوم ارتباطی بر سر اعداد و ارقام مشترکان ترابرد شده به شبکه‌شان و ترابرد کرده از آنها به جان هم افتاده‌اند اما خبری از متولی این پروژه (رگولاتوری) نیست.

تسنیم: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در آستانه هفته دولت سال جاری طرح ملی ترابردپذیری شماره‌های همراه را از لایه پایلوت خارج و به صورت رسمی رونمایی کرد.
ترابردپذیری شماره‌های همراه که این روزها تبلیغاتش بیش از پیش به چشم می‌خورد و به گوش می‌رسد، امکانی را فراهم می‌آورد تا مشترکان تلفن همراه بدون هیچ دغدغه‌ای قادر به جابجایی خطوط خود در اپراتورهای مختلف باشند.
فرضا اگر از جمله مشترکان ناراضی یکی از اپراتورهای اول، دوم یا سوم هستید با ترابرد شماره می‌توانید به راحتی و با حفظ شماره وارد شبکه اپراتور دیگر شوید و از خدمات آن بهره‌مند گردید.
این طرح کهنه در دنیا و نو در کشورمان، از جهتی تشویق و از سویی دیگر تهدید را به ترتیب برای مردم و اپراتورهای موبایل به دنبال دارد.
مردم با امکان ترابردپذیری دیگر معطل اپراتوری که خدمات بی‌کیفیت ارائه می‌کند، نمی‌مانند و اپراتورها هم با اجرای این طرح همواره اضطراب از دست دادن مشترکان و کاهش درآمدهایشان را دارند.
تا پیش از برگزاری مراسم رونمایی از پروژه‌های اپراتور دوم ارتباطی با حضور وزیر ارتباطات هیچ اپراتوری حاضر به ارائه گزارش در زمینه میزان ترابرد شماره در شبکه‌اش نبود زیرا به نظر خودشان این اطلاعات می‌توانست محرمانه باشد و انتشار آن بیزینس را در برابر حضور رقبا تهدید کند.
با این حال مدیر عامل اپراتور دوم ارتباطی در مراسم رونمایی از پروژه‌های این اپراتور به صراحت در برابر وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری اعلام کرد که تاکنون 39910 مشترک همراه اول و 7700 مشترک رایتل تقاضای ترابرد به ایرانسل را داشته‌اند.
علیرضا قلمبر دزفولی در قالب جدولی از میزان مشترکان ترابرد شده به شبکه ایرانسل و ترابرد کرده از شبکه این اپراتور گفت: از این آمار حدود 7130 مشترک همراه اول و 1832 مشترک رایتل موفق به خروج از اپراتورهایشان و ورود به اپراتور دوم شده‌اند.
با این حساب از مجموع 47610 تقاضای ترابرد از سوی همراه اولی‌ها و رایتلی‌ها تنها به 19 درصد تقاضاها پاسخ گفته شده و 8962 مشترک به ایرانسل وارد شده‌اند.
طبق آمار اعلام شده از سوی مرکز ترابرد به ترتیب 5294 و 2650 مشترک ایرانسل تقاضای ترابرد به همراه اول و رایتل را داشتند که از این تعداد 3574 و 2149 مشترک با موفقیت از ایرانسل خارج شده‌اند.
به عبارت دیگر از مجموع 7944 تقاضای ترابرد از ایرانسل به 5723 تقاضا که معادل 72 درصد کل تقاضاهاست پاسخ گفته شده است.
افشای این اطلاعات باعث شد تا همراه اول نیز سکوتش در این زمینه را شکسته و دست به افشای آماری در این زمینه بزند.
مدیر ترابردپذیری اپراتور اول ارتباطی در مصاحبه‌ای که با یکی از رسانه‌ها داشته گفته است که آمار اعلام شده از سوی اپراتور دوم موبایل درباره ترابردپذیری نادرست است.
محسن بهداری با بیان اینکه نسبت ادعا شده برای ترابرد بین همراه اول و ایرانسل در آن مراسم نادرست بوده است، اظهار کرده است که تا نهم مهرماه امسال، نسبت “تقاضای خروجی همراه اول به ایرانسل” به “تقاضای خروجی ایرانسل به همراه اول” نه فقط 6 برابر به نفع ایرانسل نیست بلکه 0.95 برابر به ضرر آن است.
وی ادامه داد: همچنین نرخ خروج موفق از همراه اول به ایرانسل 18 درصد نیست بلکه 43 درصد و نرخ خروج موفق از ایرانسل به همراه اول به جای 68 درصد، فقط 26 درصد است.
او درباره مشکلات روش محاسباتی ایرانسل گفت: شمار تقاضای ورود به شبکه ایرانسل از همراه اول 39 هزار و 910 تقاضا نیست بلکه مطابق با آمار موجود 23 هزار و 768 مورد است.
مدیر ترابردپذیری همراه اول خاطر نشان کرد: از 23 هزار و 768 تقاضای ثبت شده فقط 16 هزار و 751 تقاضای منحصر به فرد (یکتا) وجود دارد؛ به عبارت دیگر بقیه تقاضاها یا چندین بار از سوی یک مشترک درخواست شده یا شماره مشترک تقاضاکننده ناقص بوده است.
وی افزود: همچنین برای محاسبه درصد خروج موفق همراه اول به ایرانسل، باید شمار مشترکان منحصر به فرد موفق برای ورود به ایرانسل (7174 نفر) را بر تعداد کل مشترکان منحصر به فرد متقاضی (16751 نفر) تقسیم کنیم؛ در نتیجه درصد واقعی خروج موفق از همراه اول به ایرانسل 43 درصد است که ایرانسل ادعای 18 درصد کرده بود.
در فضای سرشار از ابهام میزان ترابرد به اپراتورهای موبایل انتظار می‌رود سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان متولی این طرح ملی فضا را شفاف کرده و با اطلاع‌رسانی صحیح زمینه انتشار اخبار و تحلیل‌های درست و کارگشا را فراهم آورد.
پیش از این و در موارد مشابهی مانند رومینگ ملی، رگولاتوری به شکل غیرمستقیم اپراتورها را مجبور کرده بود جهت امر تبلیغاتی در راستای منافع خودشان دست به انتشار میزان رومینگ مشترکان در شبکه‌های خود نزنند و امر اطلاع‌رسانی را به این سازمان واگذار کنند.
عجیب است که اکنون در برابر چنین طرح ملی و مهمی، سختگیری مشاهده نمی‌شود و در حالیه مرکز ترابرد شماره‌ها در اختیار رگولاتوری است اما به راحتی اجازه انتشار اعداد و ارقام میزان ترابرد مشترکان به اپراتورها داده می‌شود.
مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    13 + 10 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!