0

ایجاد سامانه رصد محتوای مذهبی در فضای مجازی/ رصد خرافات در تلگرام

معاون محتوای موسسه تبیان از راه اندازی سامانه رصد محتوای منتشر شده در فضای مجازی در حوزه فرهنگ و دین خبر داد و گفت: بخش قابل توجهی از محتوای مذهبی در تلگرام، آمیخته با شبهه و خرافات است.

به گزارش مهر، حسین خسروی در گفتگویی، با اشاره به تولید محتوای فضای مجازی از سوی کاربران در شبکه های اجتماعی اظهار داشت: محتوایی که توسط کاربر در فضای مجازی تولید می شود (UGC )، نسل جدید محتوا در کل دنیا است و با آمدن وب ۲ و شبکه های اجتماعی تعاملی، میزان انتشار محتوا قابل برآورد نیست و نمی توان دقیق گفت که چه میزان اطلاعات و محتوا در این فضا تولید و منتشر می شود.

وی گفت: برآوردها نشان می دهد که بخش عمده و قابل توجهی از محتوای مذهبی بارگذاری شده و منتشر شده در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، آمیخته با شبهه و خرافات است که باید به این موضوع رسیدگی شود.

معاون محتوای موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، با بیان اینکه این موسسه دارای یک شبکه اجتماعی است که روزانه تراکنش بالایی را به خود اختصاص داده و صدها هزار نفر عضو آن هستند، گفت: در شبکه اجتماعی تبیان روزانه دهها هزار مطلب بارگذاری می‌شود که برای جلوگیری از انتشار شبهات و مطالب غیرمعتبر، رصد این شبکه به صورت روزانه انجام می پذیرد.

وی از رصد محتوای منتشر شده در شبکه اجتماعی تلگرام با هدف بررسی شبهات مربوط به دین و مذهب خبر داد و گفت: تیمی در تبیان در حال انجام این کار است و روزانه به صورت جدی محتواهایی را که پربیننده بوده و بیشتر دست به دست در میان کاربران می چرخد را شناسایی و بررسی می کند.

خسروی با بیان اینکه در حال طراحی سامانه ای هستیم که رصد حوزه فرهنگ و مذهب را در فضای شبکه های اجتماعی پوشش دهد، ادامه داد: در این زمینه قرار است یک مرکز رسمی در تبیان تاسیس شود که با همکاری بخش خصوصی این کار را جلو می بریم.

معاون محتوای تبیان افزود: این سامانه شبکه های اجتماعی مختلف را پوشش می دهد؛ از این جهت که بدانیم چه محتوایی توسط کاربران تولید شده و در فضای مجازی منتشر می شود تا بتوانیم شبهات و خرافات مربوط به دین و مذهب و فرهنگ را رصد کرده و در اختیار کارشناسان قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در مورد شبکه موبایلی تلگرام، روزانه با انواع پستهای مختلف مربوط به مباحث دینی و مذهبی مواجه هستیم، تاکید کرد: آنچه نگران کننده است مربوط به تحریف و شبهاتی است که در عرصه دین در این فضا صورت می گیرد و باید به آن توجه شود.

خسروی به انتشار مباحث مربوط به ایام محرم و قیام عاشورا اشاره کرد و گفت: در مورد ایام محرم، آنچه که در فضای مجازی و تلگرام، منتشر می شود بیشتر تحریف و شبهه است و این نگران کننده است اما دایره رصد محتوای منتشر شده در شبکه های اجتماعی در این سامانه گسترده تر خواهد بود و تبیان به عنوان رسانه زندگی، قصد دارد به تمام مسائل مرتبط با زندگی و محتوای منتشر شده در این فضا بپردازد.

وی با بیان اینکه هم اکنون مجموعه های مرتبط به صورت پراکنده به رصد محتوای مذهبی منتشر شده در شبکه های اجتماعی می پردازند، خاطرنشان کرد: قرار است این مجموعه ها در راستای سازماندهی این موضوع، با هم هماهنگی شوند. در این زمینه ما در تبیان نیز با نهادهای مختلفی از جمله مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، در حال هماهنگی هستیم تا از تحریفات منتشر شده در حوزه دین در فضای مجازی بکاهیم.

وی گفت: رصد محتوای منتشر شده در فضای مجازی در عرصه فرهنگ و مذهب بسیار پراکنده انجام می شود و خلاء یک برنامه ساماندهی شده در این زمینه احساس می شود. براین اساس ما با راه اندازی سامانه رصد محتوای مذهبی فضای مجازی قصد ورود به این عرصه را داریم و امیدواریم خروجی هایی که این طرح دارد و محتوایی که استخراج می شود، برای نهادها و سازمانهای ذیصلاح، کاربردی باشد.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    یک + چهار =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!