0

بررسی احکام فقهی و حقوقی جرایم رایانه ای علیه اموال و اشخاص

 بررسی احکام فقهی و حقوقی جرایم رایانه ای علیه اموال و اشخاص

با توسعه فضای مجازی و گسترش کاربرد تکنولوژی اطلاعات در زندگی روزمره افراد برخی تخلفات و سوء استفاده هایی صورت می گیرد که تحت عنوان جرایم رایانه ای شناخته می شوند. به دلیل گسترش کاربران فضای مجازی، انواع و نحوه وقوع جرایم رایانه ای روز به روز بیشتر شده و پرسش های فراوانی را پیش روی پژوهشگران در حوزه فقه و حقوق قرار داده است. این پژوهش در چهار فصل، با هدف آشنایی و توجه ویژه به جرایم رایانه ای و شناخت و بررسی جرایمی که علیه اموال و اشخاص از طریق رایانه و در فضای مجازی صورت می گیرد و در نهایت بیان احکام و مجازات آنها از منظر فقه و حقوق، به صورت کتابخانه ای و با استفاده از مستندات و مکتوبات موجود و مطالعه تطبیقی کتب فقهی و قوانین وضع شده در این خصوص و مصاحبه با برخی فقها و استفاده از نظرات فقهی و استفتائات ایشان جمع آوری و تدوین شده است.

اهم نتایج به دست آمده در این پژوهش عبارت است از:

1- تاکنون تعریف واحدی از جرایم رایانه‌ای ارائه نشده است.

2- اکثر جرایم رایانه‌ای مستوجب تعزیر است.

3- سرقت، کلاهبرداری، خیانت در امانت، اختلاس، تخریب داده ها و پول‌شویی ازجمله جرایم رایانه‌ای علیه اموال هستند که مطابق فقه و قانون مجازات آنها تعزیر است.

4- جنایت قتل و مادون نفس از طریق رایانه امکان پذیر است.

5- جرایمی از قبیل تغییر محتوا، انتشار اسرار خصوصی، افترا، نشر اکاذیب، قذف، تهدید، توهین و افشای سرّ از جرایم رایانه ای علیه شخصیت معنوی افراد است که به جز قذف، مابقی جرایم مجازات تعزیری دارند.

6- استفاده از نظرات فقهی فقهای معاصر در بازنگری و انجام برخی اصلاحات در قانون موضوعه پیرامون جرایم رایانه‌ای، می‌تواند در تدوین و وضع قوانینی جامع و کامل راه گشا باشد.

کلید واژه ها: جرم- رایانه- اینترنت- جرایم رایانه ای- جرایم علیه اموال و مالکیت – جرایم علیه اشخاص

دانلود بخشی از پایان نامه


 

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    17 + سیزده =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!