0

پیامک‌ها و دانلودهای نوروزی برابر است با سرقت اطلاعات

ارسال پیامک‌های تبلیغاتی و اغواکننده یکی از شگردهایی است که سودجویان سایبری در مناسبت‌هایی خاص همچون عید نوروز برای کلاهبرداری از هموطنان عزیز استفاده می‌کنند. پیامک‌هایی مبنی بر تبریک سال نو، دریافت لینک دانلود پیام‌ها وکلیپ‌های نوروزی، برنده شدن در مسابقات و قرعه‌کشی‌ها و…‌ . پیامک‌هایی با نیات و اهداف خاص طراحی می‌شوند و در نهایت به دنبال سرقت اطلاعات شخصی و مهم بانکی کاربران و برداشت‌های غیر مجاز از حساب‌های بانکی کاربران می‌شود. برخی از این پیام‌ها با هدف اخذ اطلاعات برای کاربران ارسال می‌شوند و برخی دیگر برای راهنمایی و هدایت کاربران به سایت‌ها و لینک‌هایی دیگر. در برخی از این پیام‌ها از کاربران تقاضای اطلاعات شخصی شده و با استفاده از این اطلاعات، اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کنند.

به گزارش سایبرلا به نقل از پلیس فتا،  رئیس اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه قابلیت ارسال پیامک‌های انبوه در جهت برقراری ارتباط بین گروه‌های بزرگ و برای کاهش هزینه‌ها و هدر رفت زمان طراحی شده‌اند، گفت: متاسفانه گاهی اوقات این تکنولوژی مفید تبدیل به راهی برای سوءاستفاده مجرمان سایبری شده است و آنان با استفاده از مطالب و عناوین جذاب و کاربر پسند، به بهانه تبریک سال نو مخاطبان تلفن همراه را ترغیب به  دانلودهای نوروزی‌، شرکت ‌در جشنواره‌ها و قرعه‌کشی‌هایی خاص معرفی کرده و قصد گرفتن اطلاعات خصوصی و بانکی کاربران را دارند.

سرگرد حمید کیانی ادامه‌داد: برخی از لینک‌های معرفی شده به کاربران، آلوده به بدافزار و ویروس بوده و به محض دریافت توسط کاربران، اقدامات مخرب خود را آغاز می‌کنند. فعالیت‌های مخرب این بدافزارها میتواند سرقت اطلاعات مهم و خصوصی کاربران بوده و یا دست‌کاری  و تغییر در سیستم‌های کاری و شخصی باشد.

وی در توصیه به کاربران فضای مجازی گفت: هموطنان عزیز باید نسبت به فعالیت در فضای مجازی دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند و به لینک‌هایی که در پیامک‌ها، ایمیل‌ها و سایت‌های مختلف ارائه شده است توجه نکنند.

سرگرد کیانی با اشاره به آلوده بودن برخی از سایت‌های نا‌معتبر تصریح کرد: دانلود از سایت‌های نامعتبر احتمال آلودگی به بدافزار را افزایش داده و امنیت کاربران در فضای مجازی را کاهش می‌دهد. لذا هموطنان عزیز نسبت به سایت‌های مورد بازدید حساسیت بیشتری داشته و بدون توجه به پیام‌های تبلیغاتی و لینک‌های کوتاه شده که در فضای مجازی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌گردد، نسبت به انتشار اطلاعات خود و خانواده و حفظ آنها دقت بیشتری داشته باشند.

رئیس اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا با اشاره به یکی دیگر از شگرهای ارسال پیامک‌های نوروزی گفت: از جمله روش‌هایی که در ایام نوروز افزایش پیدا می‌کند، برنده شدن در جشنواره‌ها و قرعه‌کشی‌های مختلفی است که گاهاً فرد قربانی در آن شرکت نکرده و به قید قرعه برنده شده است.

سرگرد کیانی ادامه‌داد: افراد سودجو با عناوینی همچون قرعه‌کشی‌های عیدانه، خریدهای پیش از نوروز و… کاربران را تشویق به شرکت در این جشنواره‌ها کرده و از آنها درخواست ورود اطلاعاتی همچون نام و نام خانوادگی، شماره ملی و… می‌کنند و در گام بعدی درخواست اطلاعات بانکی از کاربران دارند.

وی تصریح‌کرد: هموطنان عزیز باید دقت داشته باشند به هیچ عنوان نباید اطلاعات مالی و بانکی خود را در اختیار دیگران قرار دهند. حتی اگر قرار پولی به حساب شما واریز شود، فقط شماره کارت یا شماره حساب لازم است و نیازی به رمز دوم، cvv2 و تاریخ انقضاء کارت بانکی نیست. این اطلاعات فقط برای برداشت وجه از حساب بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کارشناس مطلع  پلیس فتا در خصوص علت وقوع این‌گونه کلاهبرداری‌ها به حسن اعتماد بیش از حد هموطنان عزیز اشاره کرد  و گفت: اگر هموطنان عزیز در رعایت کردن برخی از نکات کوچک و جزئی دقت و حساسیت بیشتری داشته باشند، شاهد وقوع چنین جرائمی نخواهیم بود.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    18 − 3 =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!