0

شهروندان مراقب باشند در دام کلاهبرداران پیامکی نیفتند

رئیس پلیس فتا زنجان ضمن هشدار به شهروندان از آنها خواست، برای جلوگیری از سوء‌استفاده کلاهبرداران به هیچ‌وجه اطلاعات بانکی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند.

به گزارش سایبرلا به نقل از پلیس فتا: سرهنگ دوم آدینه‌لو اظهار کرد: ارسال پیامک یکی از شیوه‌هایی است که کلاهبرداران با استفاده از شیوه‌های خاص و مهندسی اجتماعی(مثل برنده شدن در انواع قرعه‌کشی‌ها که امروزه خیلی شایع شده، درخواست کمک‌های مردمی، با عنوان‌هایی که مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد) سعی می‌کنند کاربر را به انجام خواسته‌هایشان که همان برداشت غیر مجاز از حساب بانکی است ترغیب کنند.

وی افزود: اخیرأ افراد کلاهبردار با استفاده ازساده‌لوحی وحس طمع کاربران، با ارسال پیامکی به شخص قربانی وی را برنده مبلغی و یا جایزه‌ای از یک قرعه‌کشی بزرگ اعلام کرده و از وی درخواست می‌کند تا آدرس و تلفن خود را به همراه مشخصات کامل به شماره‌ای که اعلام می‌نمایند ارسال کند.

سرهنگ آدینه‌لو ادامه داد: فرد قربانی بعد از ارسال اطلاعات پیامی را دریافت می‌کند مبنی بر اینکه اطلاعات ارسالی شما با اطلاعات قرعه کشی همسان بوده و به منظور دریافت جایزه می‌بایست هزینه دریافت آن به صورت نقدی واریز کنید و یا با ارسال رمز شارژ یکی از اپراتورهای تلفن همراه داخل ایران برای شماره شخصی که داده شده، مراحل بعدی واگذاری جایزه آغازگردد. از شهروندان کلاهبرداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه بعد از ارسال وجه یا ارسال رمز شارژ تلفن فرد متوجه می شود که از جایزه خبری نیست و به دام کلاهبرداران افتاده است، گفت: لذا به هیچ عنوان به این دست پیامک‌ها اعتنایی نکرده و برای آنها شارژ تلفن همراه یا وجهی واریز نکنند.

رئیس پلیس فتا زنجان در ادامه برای جلوگیری ازآسیب و تهدیدات دستگاه‌های خود پرداز هم گفت: اگر قرار است وجهی را دریافت نمائیم ارائه شماره کارت و یا شماره حساب به فرد واریز کننده پول کفایت می‌کند و نیازی به ارائه دیگر اطلاعات مهم نظیر رمز اول و دوم، CVV2، تاریخ انقضاء و … به فرد مذکور نمی‌باشد. این اطلاعات مخصوص برداشت از حساب و یا خرید اینترنتی می‌باشد.

وی ادامه داد: جهت واریز وجه به حساب شما احتیاجی به مراجعه به دستگاه ATM یا همان خودپرداز نیست. متاسفانه در مواردی به فرد مال باخته اعلام می‌شود برنده قرعه‌کشی شده، وی را با بهانه‌های مختلف پای دستگاه ATM کشانده و اهداف خود را عملی می‌کنند.

این مقام انتظامی افزود: جهت اطمینان از واریز شدن وجه به حساب خود از گزینه نمایش و یا چاپ موجودی استفاده شود و نیازی به ورود به بخش انتقال نیست. بنابراین اگر شخصی ما را ترغیب به وارد شدن به بخش انتقال کرد احتمالاً او کلاهبردار است. پس دقت داشته باشید  تا در دام کلاهبرداران نیفتیم.

سرهنگ آدینه‌لو یادآور شد: از کارت بانکی خود جهت انجام مبادلات با حجم بالا استفاده نکنید و از اتصال حساب‌هایی با گردش مالی بالا به کارت بانکی خود پرهیز کنید.

وی تاکید کرد: زبان انگلیسی دستگاه خودپرداز مخصوص کسانی است که به زبان فارسی آشنایی ندارند پس هرگاه شخصی از شما خواست زبان دستگاه را تغییر دهید، به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید چرا که ممکن است وی هدفی خاص داشته باشد.

سرهنگ آدینه‌لو در پایان گفت: در صورت مشاهده موارد مشکوک مراتب را سریعاً از طریق وب سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش نمایند.

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    10 + یک =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!