0

خیر و شر در فضای مجازی

دادستان تهران با اشاره به این که استفاده از فضای سایبر به نوعی میان مردم رایج شده می‌توان گفت فضای مجازی به فضای حقیقی تبدیل شده و تعبیر فضای مجازی برای این فضا، امری اعتباری است.

جعفری دولت آبادی افزود: بعد از این که استفاده از اینترنت رایج شد، تحولات چشمگیری در حوزه فضای مجازی رخ داد و بر همین مبنا موج‌هایی که فضای سایبر ایجاد می‌کند ده‌ها برابر رسانه‌های مکتوب است.

وی افزود: امروزه می‌توان گفت فضای مجازی خیر و شر را با هم دارد اگر چه که در جهان سوم ویژگی شر آن غالب شده و تهدیدات مرتبط با آن افزایش یافته است.

دادستان تهران با احصاء تهدیدات فضای مجازی در حوزه‌های علیه اخلاق، انتشار اخبار خلاف واقع، نقض حریم خصوصی اشخاص و ارزش‌های اخلاقی و مذهبی جامعه، در تبیین اهمیت فضای سایبر گفت: سرعت انتشار مطالب و ارتباط‌گیری افراد در این فضا موجب شده است که اقدامات مجرمانه با سرعت بیشتری رخ دهد و میزان آثار تخریبی آن افزایش یابد.

دادستان تهران با خاطر نشان نمودن این که در حال حاضر بیش از سی دستگاه در زمینه‌ فضای مجازی فعالیت دارند گفت: عملکرد این نهادها رضایت بخش نیست.

جعفری دولت‌آبادی با انتقاد از این که برخی هرگونه اظهارنظر دائر بر برنامه‌ریزی و مقابله با جرایم ارتکابی در فضای سایبر را مخالفت با تفکر و پیشرفت تلقی نموده و انگ تفکر افراطی بر آن می‌زنند، اظهار داشت: ارتکاب جرائم مالی، مواد مخدر، مفاسد اخلاقی ، تبلیغ علیه مقدسات و  ترویج مدلینگ مبتذل در بستر فضای مجازی رایج است و این جرائم نشان می‌دهد که این فضا شر نیز به همراه داشته و باید تدابیری اتخاذ گردد تا از وقوع ارتکاب جرایم در این فضا جلوگیری شود.

وی با تاکید بر این که باید آمادگی دادستانی و پلیس در مقابله با تهدیدها افزایش یابد اظهار داشت: در برخی کشورها تفکیک امور ارزشی و غیر ارزشی وجود ندارد، اما نظام سیاسی ایران، مبتنی بر مردم‌سالاری دینی است و لازم است فضای مجازی به گونه‌ای مدیریت شود که فضای مجازی پاک در دسترس شهروندان قرار گیرد که این امر مستلزم همکاری همه دستگاه های مرتبط است.

جعفری دولت آبادی اظهار داشت: فیلترینگ و مسدودسازی سایت های غیراخلاقی حق حاکمیت است و در برخی کشورها مسدوسازی سایت هایی که برخلاف موازین اخلاقی جامعه و مقررات باشد مرسوم است و مسؤولین باید از فعالیت سایت‌های مخالف ارزش‌های دینی و اخلاقی جلوگیری نموده و دستورات قضایی در این زمینه را اجرا نمایند.

دادستان تهران با خاطر نشان نمودن این که امروزه فضای مجازی با زندگی مردم عجین شده، نتیجه گرفت حذف فضای مجازی ممکن نیست، اما مدیریت آن میسر است. هم‌چنان که در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، ظرفیت‌های مثبت اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جعفری دولت آبادی بر لزوم تبدیل کردن تهدیدها در فضای مجازی به فرصت‌ها تاکید کرد و با اعلام دشوار دانستن ولی امکان پذیربودن آن تصریح کرد: به دلیل حاکمیت نظام دینی در کشور باید کاری کرد که مردم بتوانند از تهدیداتی که در فضای مجازی وجود دارد، در امان باشند.

 

مدیر سایت سایبرلا
مدیر سایبرلا

مدیر سایت سایبرلا

برای مشاهده مطالب سایت از طریق کانال تلگرام می توانید عضو کانال سایبرلا شوید! عضویت در کانال تلگرام

مطالب زیر را حتما بخوانید:

قوانین ارسال دیدگاه در سایت

چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه اشخاص مدیر، نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد. چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد. چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

نظرات کاربران

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سه × پنج =

    لینک کوتاه :

    عضویت در خبرنامه ویژه مشتریان سیگما پلاس

    با عضویت در خبرنامه ویژه سیگما پلاس از آخرین جشنواره های سایت باخبر شوید!